Semantisk SEO
Semantisk SEO handler om at skrive indhold omkring emner fremfor individuelle søgeord. Semantisk SEO kan give dit indhold mere dybde og større værdi, da det skrives og optimeres omkring brugernes rigtige søgehensigt.
Hvad er semantisk SEO?
Semantisk SEO er øvelsen med, at skrive og optimere indhold omkring emner fremfor individuelle søgeord. Det er i bund og grund processen med, at bygge mere mening ind i ordene, som du bruger i dit indhold.
For at kunne gøre det er du nød til, at forstå og optimere dit indhold omkring dine brugers søgehensigt – ikke bare besvare en enkel søgeforespørgsel. Dit indhold skal altså besvare alle brugernes spørgsmål, til det emne som du skriver om.
Ved at gøre det får dit indhold mere dybde, samtidig med at de bidrager med større værdi for dine brugere. Det betyder også, at dit indhold vil tiltrække mere trafik. Google elsker nemlig at sende søgere til sider, som giver dem præcis det de leder efter.
Hvorfor er semantisk SEO vigtig?
I tidernes morgen evaluerede Google, alene en sides emne ud fra brugen af søgeord. Hvis et specifikt søgeord blev gentaget og var at finde overalt på siden, så tænkte Google, at siden måtte omhandle dette søgeord.
I 2013 lancerede Google så deres Hummingbird-algoritme, hvilket ændrede Googles syn på indhold. Hummingbird er både i stand til, at forstå hensigten og den kontekstuelle betydning bag en søgning, meget lig hvad et menneske ville kunne.
Dette gælder også på samtalebaserede søgninger, hvor søgeforespørgslen er længere. Og med den forståelse, så kan Hummingbird fremhæve de sider, som bedst dækker et emne. Ja, Google kigger stadig på søgeord men de stoler ikke på dem.
Sådan optimerer du dit indhold til semantisk SEO
I de næste afsnit vil du lære alt om, hvordan du med semantisk SEO kan optimere dit indhold til såvel brugere som søgemaskiner. Indhold der indarbejder semantik har langt bedre betingelser for at opnå gode placeringer i Google.
Skriv om emner
Flere studier har vist, at Google elsker indhold, der virkelig går i dybden med et emne. Jo flere spørgsmål du besvarer med dit indhold, jo stærkere vil det stå i søgeresultaterne. Af samme grund er det afgørende, at dit indhold altid har emnerelevans.
At dit indhold har emnerelevans betyder grundlæggene, at det dækker et helt emne i dybden – hvad vi også kalder komplet indhold. Emner kan være et ord eller en frase som kan forståes som en silo, der dækker over mange underemner, herunder søgeord.
Et emne så som SEO har f.eks. fået rigtig mange underemner, i takt med disciplinen er vokset i kompleksitet. Det var bl.a. en af grundene til, at vi skrev vores komplette guide om hvad SEO er, der virkelig går i dybden med mange underemner.
Men hvordan finder du så emner der er populære at skrive om?
Her kan du bl.a. kigge efter, hvad der bliver søgt på i Google, ved at foretage en søgeordsanalyse. En søgeordsanalyse kan hjælpe dig med, at identificere potentielle hovedemner såvel som underemner, der bliver søgt på af din målgruppe.
Afgræns dit emne til en række underemner
Afgræns nu dit emne til de underemner, som du vil komme omkring i dit indhold. Her opstiller du underemnerne som en komposition for dit indhold. Tænk også på dine underemner som overskrifter, der skal appellere til din målgruppe.
I vores guide om LSI søgeord har vi f.eks. valgt følgende underemner:
Hvad er LSI søgeord? Hvad betyder LSI? Hvorfor er LSI søgeord vigtige? Sådan finder du LSI søgeord Brug LSI søgeord i dit indhold
Med den rette komposition kan du sikre, at Google oplever dit indhold som værende mere fyldestgørende. Det næste som vi vil kigge på er så, hvordan du i dine underemner også løser nogle af de problemstillinger og spørgsmål, som folk typisk stiller til dit emne.
Svar på “Folk spørger også om” spørgsmål
Googles “Folk spørger også om” er en SERP feature, der indeholder spørgsmål relateret til den oprindelige søgeforespørgsel. Her kan du bogstaveligtalt se aktuelle spørgsmål, som folk har til dit hovedemne eller underemner.
Ved at besvare disse spørgsmål i dit indhold, vil du ikke bare rangere bedre på dit primære søgeord, du kan også blive featured i Googles “Folk spørger også om” bokse.
Her kan du f.eks. besvare nogle af disse spørgsmål i dine underemner, med en underoverskrift der matcher spørgsmålet. Alternativt kan du nøjes med, at besvare spørgsmål under emnet i en naturlig kontekst.
Ved at besvare disse ofte stillede spørgsmål i dit indhold, kan du få søgemaskinerne til at “savle” endnu mere over dit indhold.
Optimer relaterede søgeord i det samme indhold
Engang var fremgangsmåden, at publicere en ny side for hver søgeordsvariation. Formålet var her, at optimere indholdet til det eksakte søgeord og intet mere. Det virkede da også i en periode.
Men siden Hummingbird og Google Panda, så giver denne fremgangsmåde ikke længere mening. I dag er Googles søgeresultater næsten identiske for tætte variationer af de samme søgeord.
Hvis man f.eks. søger på “Mobil SEO” eller “Mobile SEO 2024”, så er det stort set de samme søgeresultater som kommer op. Der er derfor ikke grund til at have 2 forskellige sider til disse søgeforespørgsler. Google forstår allerede, at disse søgninger er semantisk relaterede søgeord.
Det samme kan siges for longtail-søgeord, der både er længere og ofte har meget lav konkurrence. Takket være semantisk SEO, så ryger longtail søgeord også ind under samme emne.
Istedet anbefaler vi, at du fokuserer nyt indhold omkring mediumtail-søgeord. Disse søgeord har ofte lidt mere konkurrence. Men modsat longtail-søgeord, så kan de åbne op for synlighed på rigtig mange underliggende søgeord.
Summa summarum: Det giver i dag langt bedre mening, at optimere dit indhold omkring flere semantisk relaterede søgeord. Og er dit indhold er fantastisk nok, så vil Google automatisk gøre det synligt på masser af søgeord.
søgeord er stadig vigtige
Som du læste ovenfor, så kan Google nu forstå en sides emne. Det er derfor ingen grund til, at dine sider med søgeord i forskellige variationer. Når det så er sagt, så betyder det heller ikke, at du helt skal ignorere søgeord. Søgeord er stadig vigtige.
Selvom der har været en masse snak om, at optimere til emner fremfor søgeord – så anbefaler Google stadig, at du bruger søgeord i dit indhold. Med andre ord – fortsæt med at optimere dit indhold omkring dine primære søgeord.
Brug dem naturligt i dine tekster, headings, meta-tags osv.
Forskellen er bare, at nu kan du målrette flere søgeord på den samme side. Og fordi at Google nu forstår emnet, så skal de også nok synliggøre siden, på mange lignende søgetermer.
Publicer langt indhold
Baseret på et data fra SEMRush, så har længere indhold tendens til at rangere højere i Googles søgeresultater. Faktisk viser tallene, at Googles første søgeresultat i gennemsnit indeholder 1.890 ord.
Og når man tænker over det, så giver det faktisk god mening. Det kan nemlig være utrolig svært, at dække et helt emne på blot 350 ord. Betyder det så, at du nu skal indarbejde en masse fyldord og komme med en sludder for en sladder? Absolut ikke.
Hvis du virkelig dykker ned i dit emne, så vil du formentlig også opdage, at du sagtens kan skrive flere tusinde ord, som er relevante og som gør dine brugere glade. Når det sker, så vil Google også synes om dit indhold og tænke:
Det er en side af høj kvalitet som besvarer brugernes søgeforespørgsel.
Vær derfor ikke bare for at publicere indhold, som både er langt og fyldestgørende. Faktisk viser flere studier, at der er en tydelig korrelation imellem antallet af ord og bedre placeringer i Google.
Langt og fyldestgørende indhold spiller en væsentlig rolle i forhold til semantisk SEO. Det er indhold som dette, der vil give dig en konkurrencemæssig fordel.
Inkluder semantisk relaterede søgeord
Semantisk søgeord – også kaldt LSI søgeord – er søgeord der relaterer sig til hinanden. F.eks. vil et ord som “søgeord” være semantisk relateret med “søgeordsanalyse”, “longtail” of “google ads”.
Semantiske søgeord giver Google en bedre forståelse af sidens emne.
Samtidig kan du bruge relaterede ord og fraser i dit indhold, til at rangere på flere longtail søgninger med den samme webside.
Optimer til samtalebaserede søgeord
Et samtalebaseret søgeord er søgninger der lyder som en rigtig person. Du vil som regel finde dem i spørgsmål, da det er sådan folk snakker. Eksempel: I stedet for at skrive “semantisk seo” så skriver folk “hvad er semantisk seo?”.
Samtalebaserede søgeord falder også under kategorien “voice search”, der blandt andet er en af de mange vigtige SEO discipliner i 2024. Ifølge Google, så bruger 41% af voksne hver dag deres mobil til, at foretage en samtaletalebaseret søgning.
Og fordi disse søgninger baserer sig på samtale, så passer de også ind under semantisk SEO og det som Google forsøger at gøre; at forstå en sides emne.
Det er ikke længere nødvendigt, at fylde dit indhold med eksakte og unaturlige søgeord, som ofte går ud over kvaliteten. Ved at bruge naturligt sprog – herunder samtalebaserede søgninger – hjælper du dit indholds semantiske SEO og åbner samtidig op for, at dit indhold kan blive synligt på en lang række longtail søgeord.
Brug semantisk HTML
Semantisk SEO starter allerede ved opbygningen af dit website. Tag et kig på følgende eksempel og HTML-elementer:
Semantisk HTML tilføjer koden betydning, så søgemaskiner kan genkende forskellige sektioner på dit website så som navigation, overskrifter, footeren, tabeller eller video.
Med HTML5 er de fleste semantiske elementer tilgængelig, hvilket er den markup som de fleste moderne CMS-systemer bruger i dag. Hvis dit website er bygget på et ældre CMS, så kan du i mange tilfælde bruge et plugin, eller en extension til at tilføje dem.
Det skal dog siges, at semantisk HTML stadig er relativ begrænset. Selvom du kan definere at dette er en tabel, dette er footeren osv., så overføres betydningen ikke af det faktiske indhold. Dette kan derimod gøre med strukturerede data.
Brug strukturerede data
Strukturerede data (markup) er kode skrevet i et særligt format, som tillader søgemaskiner at forstå det. Google læser koden og bruger det til at vise mere berigende søgeresultater – også kaldt Rich Snippets.
Markup giver med andre ord Google et ekstra lag af kontekst og er derfor også relevant i forhold til semantisk SEO.
F.eks. vil det være nemmere for Google, at udtrække betydning fra struktureret indhold som dette:
cooking time: 20 minutes calories: 80
Fremfor naturligt sprog som dette:
Det tager 20 minutter at fremstille pandekagerne. Disse pandekager er desuden med lavt kalorieindhold - omkring 80 pr. portion.
Når en bruger vil vide hvor lang tid det tager at tilberede pandekager, eller hvor mange kalorier den har, så kan Google præsentere disse oplysninger i et rigt uddrag – også kaldt en rich snippet.
De fleste søgestrukturerede data bruger schema.org markup. Schema kan indirekte påvirke en sides rangering igennem en højere organisk CTR fra Rich Snippets. Af den grund er det værd at implementere hvor muligt.
Når du implementerer strukturerede data, så anbefaler Google at bruge formatet JSON-LD. Dette er da også et fleksibelt format, der er nem at administrere og som vi anbefaler.
Opbyg relevans igennem links
Historisk set var links en af de første signaler for relevans. Hvis en side peger på en anden, så kunne de betragtes som relaterede.
Både interne og eksterne links fra relevante sider med beskrivende ankertekster, kan hjælpe søgemaskinerne med at forstå, hvad dit indhold omhandler. Også allerede før de har crawlet det.
Hvad er semantiske søgeord?
Semantisk søgeord – også kaldt LSI søgeord – er ord og fraser med en høj grad af korrelation til din sides emne. Googles kan bruge semantiske søgeord til at forstå sprog på et højere niveau, med henblik på at returnere mere præcise søgeresultater.
Hvad er semantisk search?
Semantisk search er ideen om, at når søgemaskiner skal rangere websider, så ser de ikke kun efter matchende søgeord. De forsøger at identificere hensigten og den dybere betydning bag en søgning, baseret på de ord der bruges i søgeforespørgslen.
Indhold
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "Semantisk SEO" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.