SERP
Search Engine Results Pages (SERP) er de søgeresultater som bliver vist, som svar på en brugers søgeforespørgsel. Søgeresultaterne består grundlæggende af 2 komponenter; organiske søgeresultater og sponsoreret søgeresultater.
Hvad betyder SERP?
Search Engine Results Pages der også kaldes SERP eller SERPs, er Googles svar på en given søgeforespørgsel. SERPs er som regel opbygget af flere forskellige komponenter; herunder organiske og betalte resultater, Featured Snippets, paneler, videoresultater med mere.
SERPs har udviklet sig enormt siden 1998 hvor Google så dagens lys men SERPs består i dag stadig af hovedsagelig organiske og betalte søgeresultater.
De betalte resultater kommer fra annoncører som byder på søgeord via Google Ads. Placeringen af disse annoncer styres af en algoritme der kaldes Ad Rank eller annoncerangering. Ad Rank scorer både annoncerne efter kvalitet, relevans og hvor meget annoncøren er villig til at byde for et klik.
De organiske resultater er derimod “optjente” placeringer, som besluttes ud fra komplekse algoritmer, hvor Google fremhæver de bedste i forhold til en given søgning. Her kigges der overordnet på, hvor relevant, troværdig og autoritær en side er. Ved at opnå en højere score på disse parametre, kan man forbedre ens organiske placeringer.
SERP features
SERP features er særlige funktioner i søgeresultaterne, beregnet til at give brugerne flere nyttige informationer, uden at brugeren nødvendigvis skal klikke på et resultat. Funktionerne har til hensigt, at give brugeren et bedre og mere direkte svar på den pågældende søgning i Google.
Organiske søgeresultater
De organiske søgeresultater sammensættes ud fra Googles komplekse algoritmer, som kigger på 200+ ranking signaler. Googles algoritmer er top hemmelige men de har offentligt bekræftet flere vigtige ranking-faktorer:
- Domæne faktorer
- On-page faktorer
- On-site faktorer
- Backlink faktorer
- Brugerinteraktion
- Algoritmiske regler
- Brandsignaler
- On- og off-site webspam faktorer
Et almindeligt organisk resultat består af en:
- Side titel
- Side URL
- Meta beskrivelse
Google kan i visse tilfælde berige de organiske søgeresultater med flere informationer eller rich snippets, ved brug af Schema markup på siden.
Rich snippets kan f.eks. vise ekstra informationer om en opskrift, musik, rejse, et produkt, en virksomhed, anmeldelser og meget mere. Rich snippets kan have stor påvirkning på websidens organiske click-through-rate (CTR).
På andre søgninger – ofte brandsøgninger – kan Google også vise såkaldte sitelinks, der linker til relaterede websider på det samme website.
Betalte søgeresultater
De betalte søgeresultater sammensættes af Ad Rank, som er en del af Google Ads. Betalte annoncer skiller sig primært ud med et lille badge der siger “Annonce”, hvilket kan gøre dem svære at skelne fra de organiske søgeresultater.
Ifølge Rank Ranger udgør annoncer i dag 30,65% af side 1, med gennemsnitlig 2,53 annoncer pr. side.
I 2016 ændrede Google også designet af deres SERPs, så der nu kan vises op i 4 annoncer i toppen, hvor det tidligere var maksimalt 3 annoncer. Det betyder at 64,22% af alle annoncer i dag bliver tildelt en topplacering.
På virkelig konkurrenceprægede søgetermer, der vil Google også indsætte annoncer i bunden af søgeresultaterne. Og fordi annoncer nu får så meget plads i toppen og bunden af et søgeresultat, så kan de nemt udvande de organiske søgeresultater i antal.
Dette betyder dog ikke at du bør undgå søgeord som har mange annoncer. Ofte er dette et stærkt tegn på, at søgeordet er værdifuldt og har en stærk kommerciel hensigt. Ja søgeorderne kan være dyrere og sværere at opnå en god CTR på. Men fordi de er så eftertragtede, så indbringer de ofte også meget mere værdi.
Lokale søgeresultater
De lokale søgeresultater der også kaldes for Googles “Local Pack” eller “Map Pack”, viser lokale virksomheder relateret til lokale søgninger. Søger du f.eks. efter sushi i aarhus, så vil Google fremhæve lokale forhandlere af sushi.
Google prioriterer ofte de lokale virksomheder efter afstand og anmeldelser, i forsøg på at returnere det bedste svar. Derudover vises hver virksomhed med kontaktoplysninger, åbningstider og til tider med links til deres website samt ruteanvisning.
For at indgå i Googles “Local Pack” skal du først of fremmest oprette en virksomhedsprofil på Google My Business. Derudover er det vigtigt, at din adresse verificeres og at dine kontaktinformationer eller “NAP-data” stemmer overens overalt.
Dette betyder at din virksomheds navn, adresse og telefonnummer altid skal være ens, uanset hvor på nettet kontaktoplysningerne figurerer.
Siden 2016 blev det dog også muligt, at vise lokale søgeannoncer på Google Maps, ved at aktivere adresseudvidelser i din Google Ads-konto.
Brug nu målretning og budgivning efter sted og vælg søgeord i din kampagne, der relaterer sig til nærområdet og som dine brugere søger efter lokalt. Husk at sikre, at oplysningerne i din Google My Business-fortegnelse stemmer overens med dit website.
Featured Snippets
Fremhævede uddrag eller “Featured Snippets” er særlige felter med indhold, trukket fra en webside eller video. Fremhævede uddrag vises når Google vurderer, at formatet vil gøre det nemmere for brugeren af finde det, de søger.
Featured snippets vises ofte i forbindelse med søgeforespørgsler, der er formuleret som et spørgsmål og kan indeholde én eller flere fortegnelser. Ifølge et studie foretaget af Ahrefs, så inkluderer 12,29% af alle SERPs en Featured Snippets.
Der findes flere forskellige typer af Fremhævede uddrag:
- Paragraf snippets: En kort paragraf som f.eks. er et svar på brugerens spørgsmål.
- Liste snippets: En punktopstilling bestående af tal eller bullets, som f.eks. viser top 10 musikhits, en opskrift, gør-det-selv instruktioner m.m.
- Tabel snippets: En tabel der f.eks. viser datoer, priser, tidspunkter m.m.
Langt de fleste uddrag indeholder tekst. Ifølge et studie fra Getstat udgør paragraffer 81,95%, lister 10,77% og tabeller 7,28%. Google er dog i skrivende stund også begyndt på, at vise udvalgte videoer (Video Featured Snippets) i deres fremhævede uddrag.
Featured Snippets er rigtig gode at have, fordi de altid bliver vist øverst i søgeresultaterne, lige over de organiske søgeresultater. Så hvor det øverste organiske resultat har position #1, så refererer mange til Featured Snippets som position #0.
Ved at formatere dit indhold korrekt, kan du også få dit indhold vist i et fremhævet uddrag. Dette vil ofte medvirke til, at sidens organiske CTR får en markant forøgelse. For at se din sides organiske CTR, kan du benytte Google Search Console.
Billede resultater
Billeder flettes ind i søgeresultaterne fra Google Images, baseret på de søgeord som brugeren har indtastet. Googles algoritmer skanner bl.a. billedets filnavn, ALT-tekst og billedbeskrivelse, for at matche det med relevante søgetermer.
Google Images har udviklet sig meget igennem årerne og bruger i dag også maskinlæring, til at associere visse billeder med hinanden. Google bruger bl.a. dette til deres omvendt billedsøgning-funktion og til at finde relaterede billeder på nettet.
Video resultater
Video resultater bliver ofte vist i en karrusel med 3 synlige videoer af gangen. Ca. 88% af disse videoer bliver feeded fra YouTube, som også blev købt af Google tilbage i 2006.
Integrationen imellem Google og YouTube er sidenhen blevet stærkere og det har da også resulteret i langt flere videoresultater.
Ifølge flere studier er det også blevet nemmere, at få sin video vist på selv konkurrenceprægede søgninger. Faktisk beretter flere etablerede firmaer lige nu, om massive trafikstigninger fra onlinevideo. En udvikling man som virksomhedejer bør tage seriøs, hvis man ønsker succes i fremtiden.
Answer box
Answer Boxes eller “Direct Answers” er som det siger; Googles direkte svar på et specifikt spørgsmål. Ifølge RankRanger udgør direkte svar 3,93% af alle SERPs herhjemme, hvilket fortsat er en relativ lille del sammenlignet med SERPs i flere andre lande.
Et spørgsmål kunne f.eks. være “hvor høj er eiffeltårnet?”, hvorefter Google svarer 300 m.
Modsat Featured Snippets, så kommer direkte svar ikke fra en bestemt afsender. Der er derfor ingen link til svaret og ingen bliver derfor krediteret for disse resultater.
Videnspaneler og Knowledge graph
Videnpaneler eller “Knowledge Panels” bliver som regel vist i søgeresultaternes højre side, som informationsbokse når man søger efter entiteter. Dette kan være organisationer, personer, ting og steder fra Googles Knowledge Graph.
Informationerne i videnspanelerne stammer fra forskellige kilder på nettet. Dette kan være kilder som Google samarbejder med eller blot generelle kilder fra det åbne internet.
Virksomhedsprofiler som oprettes via Google My Business kan til forveksling ligne videnspaneler. Virksomhedsprofiler er for virksomheder med kunder der opererer indenfor et bestemt geografisk område eller serviceområde.
Folk spørger også om
Folk spørger også om bokse indeholder spørgmål som relaterer sig til den originale søgeforespørgsel.
Disse bokse genereres dynamisk og når du klikker på et spørgsmål, udvides det med et kort svar, samtidig med, at flere relaterede spørgsmål tilføjes i bunden af listen.
Ifølge Moz så indeholder 58% af Googles søgeresultater en “folk spørger også om” sektion. Disse sektioner er også fantastiske steder til at finde ideer til nyt indhold.
Top historier
Top historier eller “Top Stories” er fremhævede nyhedshistorier omkring specifikke emner. Top historier kan forekomme på alt fra normale søgeord til søgninger på aktuelle emner som fylder i medierne.
Ligesom mange af de andre resultattyper i Googles SERPs, så skal dine artikler kvalificere sig til Google Nyheder, for at blive udvalgt.
Dette sætter nogle helt særlige krav til dit indhold, som skal være nyttigt og relevant nyhedsindhold i henhold til Googles indholdspolitik.
Google Shopping resultater
Google Shopping resultater der også kaldes “Product Listing Ads” viser produktannoncer fra Google Ads Merchant Center. Annoncerne bliver vist med vitale produktdata så som pris, produktnavn, produktbillede og sælger.
Resultater fra Google Shopping vises øverst – over de almindelige tekstannoncer eller i højre side af Googles søgeresultater.
Twitter resultater
Siden 2015 begyndte Google at vise tweets i Googles SERPs i real-time, igennem en tæt integration med Twitter. I følge Moz udgør Tweets ca. 6% af alle resultater. Tweets bliver kun vist når Google vurderer de er relevante nok til at blive vist.
Tweets bliver vist in en karrusel i de organiske søgeresulater. Det er ikke nødvendigt for brugere at have en Twitter-konto for at kunne se resultater eller klikke på dem.
SEO basics
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "Hvad betyder SERP?" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.