LSI søgeord
LSI søgeord er ord og fraser, med en høj grad af korrelation til en sides emne. Ved at bruge dem strategisk i dit indhold, kan du overbevise Google om, at dit indhold er mere omfattende og fortjener bedre synlighed.
Hvad er LSI søgeord?
LSI søgeord er ord og fraser som begrebsmæssigt er relaterede. Søgemaskiner bruger dem til, at få en dyb forståelse af indholdet på en webside – herunder relationen af indholdet i forhold til søgeforespørgsler.
Hvis du f.eks. taler om biler, så kan LSI søgeord være ord så som motor, dæk, køretøj, gear m.v. Mange tror at LSI søgeord er synonymer, hvilket desværre er forkert. Det er istedet ord og termer, som er tæt forbundet med dit primære søgeord.
Hvad betyder LSI?
LSI står for Latent Semantic Indexing og et matematisk system udviklet sidst i 80’erne, med henblik på at forbedre nøjagtigheden af informationsindhentning.
Systemet bruger en beregningsmodel kaldet singular value decomposition, til at skanne strukturerede data i dokumenter og identificere forholdet mellem begreber indeholdt deri. Af den grund er teknologien – for de fleste – ikke ret nem at forstå.
Hvorfor er LSI søgeord vigtige?
I tidernes morgen ville Google og andre søgemaskine identificere en sides emne, udelukkende ved, at kigge på søgeord fundet i sidens indhold.
Hvis Google kunne se, at søgeordet “kaffemaskiner” blev brugt flere gange i indholdet, så ville de tænke; “denne side må omhandle kaffemaskiner”.
Det blev derfor hurtigt en udbredt teknik, at gentage det søgeord man ville være synlig på flest mulige gange, i et forsøg på at øge indholdets såkaldte “keyword density”.
En udvikling der resulterede i indhold af meget lav kvalitet. Google fik dog hurtigt sat en stopper for dette med deres Panda-opdatering.
I dag er Google også blevet langt klogere, når det kommer til at forstå en sides overordnede emne. Ved hjælp af LSI søgeord kan de nu forstå en sides emne, på et langt dybere plan end tidligere.
Hvis du eksempelvis har en side om kaffemaskiner, så skanner Google din side efter LSI søgeord så som “kværn”, “kaffe”, “kapsler”, “espresso” m.v. Og når Google ser disse semantisk søgeord som er forbundet, så bliver de mere overbeviste om sidens emne.
Det skal dog siges at Google fortsat kigger på, om dit søgeord bliver brugt i f.eks. din sides title tag, overskrifter, ALT-tekst, brødtekst m.v.
Der er heller ikke noget galt i at bruge synonymer i dit indhold, hvilket faktisk kan bidrage til din sides on-page SEO. Men hvor tit eller hvor henne du bruger dit søgeord, har bare ikke den samme vægt i dag.
Summa summarum: Idag er det langt vigtigere, at bruge ord der ofte forekommer sammen, da det hjælper Google med, at forstå din sides overordnede emne. Google har selv bekræftet dette i en aktuel forskningsartikel, hvor der blandt andet står:
Google: Word co-occurrence clustering generates topics from words frequently occurring together.
Med en forståelse for vigtigheden af LSI søgeord, så er vi nu klar til at kigge nærmere på, hvordan du reelt finder frem til dem.
Sådan finder du LSI søgeord
I de næste afsnit vil du lære, hvordan du finder LSI søgeord til dit primære søgeord. Derefter bør du bruge dem naturligt i dit indhold, med henblik på at give Google en bedre forståelse af dit indhold og deraf en bedre placering.
Google søgeforslag
En af de nemmeste og hurtigste måder til at finde LSI søgeord er igennem Google søgeforslag. Søgeforslag er mulige søgetermer, som kommer frem samtidig med at du indtaster søgeord i Google.
Søgeforslagene relaterer sig til det du søger efter og som andre tidligere har søgt efter. Hvis du f.eks. søger på “kaffemaskine”, så vil Google fremhæve nogle ord med fed i sine søgeordsforslag.
Ordene fremhævet med fed er LSI søgeord og termer som relaterer sig til “kaffemaskine”. Du kan derefter inkludere disse ord naturligt i dit indhold.
Der findes også søgeordsværktøjer så som UberSuggest og Keyword Tool, der gør brug af data fra Googles søgeforslag. Værktøjerne bidrager også med andre søgeordsdata og gør derfor meget af det tunge arbejde for dig.
En mindre ulempe ved ovenstående søgeordsværktøjer er dog, at de ikke altid forslår de mest populære ord, som når du indtaster ordene manuelt i Google.
LSI søgeordsværktøj
Andre søgeordsværktøjer som specifikt er udviklet til at generere LSI søgeord er LSIGraph og LSIGraph. Ligesom med de foregående, så indtaster du det søgeord, som du ønsker at rangere på og kører analysen.
Herefter returnerer værktøjerne en liste med LSI søgeord, som du kan bruge i dit indhold. Begge værktøjer er desuden gratis, selvom LSIGraph også har en betalingsløsning.
I skrivende stund kan vi bedst anbefale LSIKeywords, som i vores test, formåede at returnerer mere relaterede søgeord.
Søgninger relateret til
Relaterede søgninger minder lidt om Google søgeforslag. Disse finder du blot i bunden af søgeresultatsiden. Og ligesom med søgeforslag, så fremhæver Google de ord som er LSI søgeord med fed, hvilke du kan inkludere naturligt i dit indhold hvis det giver mening.
Vil du finde flere underliggende LSI søgeord, så kan du også foretage en søgning på en af de relaterede søgninger i bunden. Gentag nu processen for et andet ord, indtil du har fundet de LSI ord, som passer ind i dit indhold.
Googles Natural Language API
Du kan også bruge Googles Natural Language API til at finde semantisk relaterede objekter eller såkaldte “entities”.
Indsæt teksten fra en top-rangerende webside i Googles Natural Language API demo. Se derefter efter relevante og potentielt vigtige entities, som du måske har overset.
Google Søgeordsplanlægning
Faktisk er Google søgeordsplanlægning også et fremragende søgeordsværktøj, når det gælder om finde LSI søgeord.
Har du en Google Ads-konto, så kan finde masser af søgeordsideer, som både er en blanding af synonymer, søgeordsvariationer og LSI søgeord, hvis du kigger godt efter.
Du kan også vælge at indtaste en landingsside fremfor et søgeord. Prøv at indtaste konkurrentens URL, som rangerer over dig. Herefter skanner Google siden og returnerer en liste med LSI søgeord, som de mener er relevante for sidens emne.
Google billedsøgning
Et andet sted hvor du kan finde LSI søgeord er i Googles billedsøgning. Her indtaster du dit søgeord under Google billeder, hvorefter du vil se et antal relaterede termer eller tags over billederesultaterne. Dette er dine LSI-ord.
Pinterest er et andet medie, der benytter billedetags og som du med fordel kan bruge. Eneste minus ved dette er, at disse søgeforslag ikke kommer fra Google selv.
Fremhævede søgeord i meta descriptions
Du har måske bemærket, at Google nogle gange fremhæver ord med fed i en sides meta description. Google gør dette ved ord som matcher dit søgeord. Dette er endnu en fin måde til at finde LSI søgeord.
Google fremhæver nemlig ikke kun eksakte ord som matcher dit søgeord. De fremhæver over ord og fraser som er semantisk relaterede.
Vidensdatabaser
Vidensdatabaser så som Wikidata.org og Widipedia er fantastiske steder til at finde relaterede termer. Google trækker selv grafisk data fra begge disse steder.
Brug LSI søgeord i dit indhold
Du har nu en liste med LSI søgeord, som du kan bruge i dit indhold. Hvor du bruger dem har dog ikke den store betydning. Det vigtigste er, at du bruger dem naturligt, så det ikke går ud over kvaliteten af dit indhold.
Her er nogle steder hvor du kan bruge dem:
- I din sides title-tag
- I dine billeders ALT-tekst
- I din brødtekst
- I dine headings (H1-H3)
Hvis det giver mening, så kan du også fremhæve nogle af dem med fed, inkludere dem i punktopstillinger, farve osv. for større prominens.
Derudover kan du bruge dine LSI søgeord i ankerteksten fra interne links og backlinks, som peger på din side. Eller blot bruge dem i den omkringliggende tekst nær linket.
Indhold
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "LSI søgeord" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.