Marketing-analyse

En marketinganalyse handler om, at løfte præstationen af din digitale marketing og konverteringsevne, igennem handlingsbar indsigt. 

Vi hjælper dig med, at indsamle, aktivere og træffe vigtige forretningsbeslutninger på basis af data, der kan forbedre din digitale forretning og skabe værdi.

Bliv ringet op

Hvad er en marketinganalyse?

En marketinganalyse handler om, at gøre dine rå marketingdata til handlingsbar indsigt. Det handler om at forstå din målgruppe, hvorhenne de interagerer med dit brand og hvordan deres adfærd påvirker afgørende købsbeslutninger. Med den rette forståelse, kan du træffe vigtige forretningsbeslutninger og løfte dit forretningspotentiale til nye højder.

Med en marketinganalyse kan vi bl.a. afdække, fra hvilke kanaler og på hvilke medier, du opnår det største afkast. Dermed kan du dedikere dit marketingbudget optimalt, og tiltrække kun de mest handlingsparate kunder. Du kan også få en god forståelse af dine kunders købsrejse, så du kan optimere alle kontaktled, for en bedre og friktionsfri brugeroplevelse.

Kunderejse
Marketinganalyse

Vi hjælper vi dig med, at adskille signalet fra støjen i din marketing, ved at identificere nøglesegmenter i din målgruppe, afdække skjulte muligheder og ved at kvalificere virkningen. Vores erfarne analytikere arbejder sammen med dig, for at identificere mønstre og tendenser, isolere årsager og for at vise dig, hvordan du kan handle på indsigt.

Sammen kan vi skabe en bedre kundeoplevelse, fra førstehåndsindtrykket af dit brand, til den endelige købsbeslutning, ved at eliminere friktion igennem hele købsrejsen. Få en gratis og uforpligtende snak med vores analytikere i dag og hør, hvordan vi kan løfte din virksomhed og til nye højder, igennem vores avanceret marketinganalyse.

En marketinganalyse handler om, at gøre dine rå marketingdata til handlingsbar indsigt. Det handler om at forstå din målgruppe, hvorhenne de interagerer med dit brand og hvordan deres adfærd påvirker afgørende købsbeslutninger. Med den rette forståelse, kan du træffe vigtige forretningsbeslutninger og løfte dit forretningspotentiale til nye højder.

Med en marketinganalyse kan vi bl.a. afdække, fra hvilke kanaler og på hvilke medier, du opnår det største afkast. Dermed kan du dedikere dit marketingbudget optimalt, og tiltrække kun de mest handlingsparate kunder. Du kan også få en god forståelse af dine kunders købsrejse, så du kan optimere alle kontaktled, for en bedre og friktionsfri brugeroplevelse.

Kunderejse

Vi hjælper vi dig med, at adskille signalet fra støjen i din marketing, ved at identificere nøglesegmenter i din målgruppe, afdække skjulte muligheder og ved at kvalificere virkningen. Vores erfarne analytikere arbejder sammen med dig, for at identificere mønstre og tendenser, isolere årsager og for at vise dig, hvordan du kan handle på indsigt.

Sammen kan vi skabe en bedre kundeoplevelse, fra førstehåndsindtrykket af dit brand, til den endelige købsbeslutning, ved at eliminere friktion igennem hele købsrejsen. Få en gratis og uforpligtende snak med vores analytikere i dag og hør, hvordan vi kan løfte din virksomhed og til nye højder, igennem vores avanceret marketinganalyse.

Marketinganalyse

Indsigt

Få et glimt ind i de mange fordele ved en marketinganalyse.

Vigtigheden af en marketinganalyse

Marketinganalyser er vigtige, fordi de bl.a. giver dig muligheden for, at afdække skjulte muligheder i dit marked, vide hvad dine kunder synes om dine produkter, forbedre din kommunikation og tilgangen til dine kunder.

Faktisk er marketinganalyser en af de vigtigste metoder til, at forbedre kundetilfredshed og til at vide, hvilke faktorer der påvirker dine resultater. Her er nogle primære grunde til at gennemføre en marketinganalyse.

  • Forståelse af markedet og kunder.
  • Forståelse af muligheder der findes i markedet.
  • Forståelse af værdipropositionen for det produkt, der tilbydes.
  • Forståelse af dine kunders behov for produktet og prisfølsomhed.
  • Forståelse af hvordan du kommunikerer bedst til kunderne.
  • Forståelse af hvilke digitale marketing kanaler der virker bedst.
  • Forståelse af konkurrencelandskabet.

Jo mere data og indsigt du har omkring disse områder, jo bedre kan du navigere i dit marked og træffe de rigtige forretningsbeslutninger.

Hvad er forskellen på en marketinganalyse og markedsanalyse?

Mange er i tvivl om, hvad forskellen er på en marketinganalyse og markedsanalyse. Faktisk er en marketinganalyse en del af en markedsanalyse, hvilket også er grunden til, at begreberne ofte forveksles med hinanden.

Fælles for begge begreber er dog, at de handler om at indsamle data indenfor et marked. Det er ligesom grundlaget for begge. Den type data, der skal indsamles, afhænger af analysens art. Den kan både være holistisk, men også afgrænset, afhængig af din virksomheds behov.

Modsat en markedsanalyse der analyserer tilstanden på et marked som helhed, så fokuserer marketinganalysen kun på den digitale marketing. Men omfanget af hele analysen eller segmentet af analysen, afhænger af den virksomhed eller branche, der undersøges.

Det er med andre ord muligt, at fokusere analysen på et segment som er relevant for din virksomheds mål, fremfor at gennemføre en helhedsanalyse. Marketinganalyser gennemføres derfor på basis af din virksomheds behov.

Elementer i en marketinganalyse

Med kundernes skiftende holdning og væksten i økonomisk mangfoldighed, er det essentielt, at have en indgående forståelse af, hvordan dit marked fungerer for at din virksomhed kan få succes.

Ideelt set gennemføres vores marketinganalyse med udgangspunkt i en systematisk indsamling af data, intelligens og forretningsudvikling, indenfor markedsføring af dine produkter eller ydelser.

Dette med henblik på at skabe en ny marketingstrategi, der fungerer efter hensigten og leverer på dine forretningsmål. Afhængig af dine forretningsmål, så er her nogle af nøgleelementerne i vores marketinganalyse.

Analyse af markedet og målgruppen

Selvom en marketinganalyse kan være meget bred, så kan den også indsnævres til et bestemt marked og kundesegment.

I denne analyse identificerer vi hvem din målgruppe er og på hvilke digitale medier, de er engageret på. Herefter kan du målrette dine kunder meget præcist med annoncer og salgsfremmende budskaber.

Produkt- og prisanalyse

Dette aspekt vedrører gennemførligheden af dit produkt i markedet eller hvordan dit produkt kan forbedres på et eksisterende marked.

Analysen kan bruges til at få indsigt i, hvad dine kunder synes om dit produkt på basis af data og derigennem identificere, hvordan du kan forbedre din produkteffektivitet.

Samtidig identificeres prisniveauet i markedet, der ofte har stor betydning for kundernes købsbeslutning.

Annonceanalyse

Annoncering er processen med at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed, dit produkt eller ydelser igennem annoncer. I denne analyse fokuserer vi på digital annoncering.

Her kan vi evaluere din eksisterende annoncestrategi, for at finde ud af hvordan de yder i forhold til kliks, engagement og konverteringer på dit website. Her kigges der også på, hvordan dine annoncer kommunikerer med målgruppen.

Analyse af brugeradfærd

Det er vigtigt at forstå hvorvidt dine brugere er engageret på dit website. Dette for at forstå, om dine brugere finder værdi i dit produkt, din ydelse eller dit brand

Brugeradfærd kan måles ved en række en kombinationer af aktiviteter, så som konverteringer, kliks, tid på siden, antal sider set, en sides afvisningsprocent, delinger med mere.

Højt engagerede brugere er generelt mere rentable, forudsat at deres aktiviteter er bundet til værdifulde resultater så som køb, tilmeldinger, abonnenter eller andre konverteringer, der har værdi for din virksomhed.

I en adfærdanalyse kigger vi derfor også på, hvilke digitale kanaler der giver dig de mest engagerede brugere, så du kan fordele dit annoncebudget optimalt, med udgangspunkt i konkret data.

Konkurrentanalyse

At have et skarpt øje på din konkurrenter kan hjælpe dig med, at tilpasse din digitale marketingkampagner undervejs, med henblik på at sikre bedre resultater i fremtiden.

I en konkurrentanalyse evaluerer vi dine nærmeste konkurrenters styrker og svagheder samt din virksomheds status i forhold til dem. Vi fremhæver også huller og estimerer dit potentiale samt muligheder for at udfylde dem.

Nogle af metoderne vi benytter til at evaluerer dine konkurrenter:

  • Vi evaluerer på mængden af trafik de modtager.
  • Vi evaluerer deres SEO-indsats.
  • Vi evaluerer deres websiteindhold.
  • Vi evaluerer hvilke marketingkanaler de benytter.
  • Vi evaluerer deres engagement på sociale medier.
  • Vi evaluerer deres prissætning.

Derefter kan vi hjælpe med, at oversætte den data vi finder på konkurrenterne til konkrete handlinger for din virksomhed. Det kan f.eks. være et sæt af søgeord, som du bør målrette igennem din egen SEM-strategi.

Formålet med konkurrentanalysen er kort sagt, at forbedre din egen marketingstrategi, ved at kigge dine konkurrenter også skulderen.

Indholdsanalyse

En indholdsanalyse er en dybdegående gennemgang og analyse af indholdet på dit website. Her identificeres svagheder såvel som muligheder, der efterfølgende kan oversættes til konkrete handlinger.

Her foretages der f.eks. en evaluering af kvaliteten af dit indhold. Dette vil typisk både være fra et SEO- og brugerperspektiv. Denne evaluering kan hjælpe dig med, at forbedre kvaliteten af dit eksisterende og fremtidige indhold.

I indholdsanalysen kigges også på, om der er et stort “gap” imellem dig og dine konkurrenters indhold. Hvis f.eks. dine konkurrenter får størstedelen af deres trafik fra 3 artikler, så kan det give dig viden om nye indholdsmuligheder, der i sidste ende kan skabe flere leads for din virksomhed.

Tendensanalyse

En trendsanalyse forsøger at forudsige en tendens i din virksomheds digital marketing eller branche generelt. Herefter at køre med denne trend, indtil data antyder en tilbageførsel.

Trendanalysen kan være med til, at give din virksomhed en ny og værdifuld retning i en bestemt periode. Tendenser kan både være opadgående og nedadgående i henhold til markedet som du opererer i.

Selvom en tendens ikke kræver en bestemt minimumstid, for at den kan betragtes som en retning, så vil den være mere bemærkelsesværdig og stærkere, jo længere tid retningen holdes.

Når vi kigger efter digitale trends, så kan vi både kigge på markedet som helhed, dit produkt eller adfærdsdata. På den måde kan du få en bedre forståelse for, hvilken retning din virksomheder bevæger sig, så du kan agere rettidigt, ved at tilpasse dig markedet eller dine kunder.

Hjælp til en marketinganalyse

Vores konsulenter står klar til at hjælpe dig.

En marketinganalyse består typisk af mange elementer og data, som skal indsamles, analyseres og oversættes til konkrete handlinger. Udover Google Analytics, så benyttes en stribe af værktøjer i analysearbejdet. Dette sikrer at handlinger kan tages på, hvad vi betragter, som det bedste datagrundlag i dit marked. Dette giver dig det bedste beslutningsgrundlag.

Med dette følger også en bedre forståelse for din virksomhed, så du kan tage den i en bedre og mere værdiskabende retning. Du får svar på vigtige spørgsmål og vi hjælper dig med, at oversætte dem til konkrete forbedringer. Digitale forbedringer som vores dygtige analytikere og specialister ligeledes kan hjælpe dig med at implementere i din virksomhed.

Samarbejde om marketinganalyse
Analytics data

For at holde din virksomhed på beatet med dine kunder, så er det vigtigt, at du regelmæssigt får foretaget en marketinganalyse. Dermed tager du højde for ændringer i markedet og i din målgruppes adfærd. På den måde kan du indstille din marketingstrategi til fremtiden og optimere dit website mod en højere konvertering.

Formålet er som sagt øget kundetilfredshed, hvilket du opnår ved, at minimere friktion i din målgruppes købsrejse. Hos os får du ikke bare en marketingrapport stukket i hånden. Vi hjælper dig gerne igennem hele processen, hvor vi i fællesskab sikrer at anbefalingerne også bliver implementeret. Kontakt os i dag for at høre mere om mulighederne.

En marketinganalyse består typisk af mange elementer og data, som skal indsamles, analyseres og oversættes til konkrete handlinger. Udover Google Analytics, så benyttes en stribe af værktøjer i analysearbejdet. Dette sikrer at handlinger kan tages på, hvad vi betragter, som det bedste datagrundlag i dit marked. Dette giver dig det bedste beslutningsgrundlag.

Med dette følger også en bedre forståelse for din virksomhed, så du kan tage den i en bedre og mere værdiskabende retning. Du får svar på vigtige spørgsmål og vi hjælper dig med, at oversætte dem til konkrete forbedringer. Digitale forbedringer som vores dygtige analytikere og specialister ligeledes kan hjælpe dig med at implementere i din virksomhed.

Samarbejde om marketinganalyse

For at holde din virksomhed på beatet med dine kunder, så er det vigtigt, at du regelmæssigt får foretaget en marketinganalyse. Dermed tager du højde for ændringer i markedet og i din målgruppes adfærd. På den måde kan du indstille din marketingstrategi til fremtiden og optimere dit website mod en højere konvertering.

Formålet er som sagt øget kundetilfredshed, hvilket du opnår ved, at minimere friktion i din målgruppes købsrejse. Hos os får du ikke bare en marketingrapport stukket i hånden. Vi hjælper dig gerne igennem hele processen, hvor vi i fællesskab sikrer at anbefalingerne også bliver implementeret. Kontakt os i dag for at høre mere om mulighederne.

Analytics data

FAQ

Få svar på de mest populære spørgsmål om en marketinganalyse lige nu.

Hvad er big data analytics?

Big data analytics er brugen af avancerede analytiske teknikker mod store, forskellige datasæt, der inkluderer både strukturerede, semistrukturerede og ustrukturerede data fra forskellige kilder og i forskellige størrelser. I en marketinganalyse inddrages netop data fra forskellige kilder, herunder Google Analytics.

Hvad er markedssegmentering?

Markedssegmentering er den research, der bestemmer, hvordan din virksomhed deler sine kunder ind i mindre grupper (segmenter), baseret på egenskaber så som indkomst, demografi, personlighedstræk eller adfærd. Markedssegmentering gør det muligt, at opdele din målgruppe i mindre grupper.

Hvad er en marketingrapport?

En marketingrapport består af forskellige datasæt, oprettet for kunne analysere effekten af en bestemt marketingkampagne eller indsats. Den kan bruges til at kommunikere din virksomheds marketingstrategi, herunder hvad den skaber af værdi, så som trafik, leads, omsætning og andre resultater.

Hvad er en marketingsstrategi?

En marketingstrategi er din virksomheds overordnet plan for, hvordan du skal få dit produkt eller din ydelse ud til potentielle kunder. Denne inkluderer bl.a. information om, hvilke medier du skal benytte, kommunikation og hvordan din marketing vil understøtte din virksomheds forretningsmål.

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er en af de mest populære digitale analyseværktøjer i dag. Værktøjet er gratis og giver dig mulighed for, at analysere detaljerede data om besøgende på dit website. Værktøjet giver dig værdifuld indsigt, som du eller en analytiker kan bruge til at optimere din virksomhed.

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er brugen af internettet til, at nå dine potentielle kunder. Begrebet er en paraply for mange underliggende markedsføringsteknikker, så som search engine marketing, email marketing, content marketing, video marketing og mange andre teknikker, som løbende kommer til.