Backlinks
Backlinks – også kendt som indgående links, inbound links eller eksterne links – er links fra ét website til en side på et andet. Backlinks af høj kvalitet kan hjælpe med, at øge et websites placering og synlighed i søgemaskiner.
Hvad er backlinks?
Backlinks er links fra en side på et websted til et andet. Hvis nogen linker til dit website, så har du et backlink fra dem. Søgemaskiner som Google ser backlinks som tillidsstemmer, hvorfor de har stor indflydelse på en sides søgeplacering.
Websites med et større antal backlinks af høj kvalitet, har tendens til at opnå en højere organisk placering i søgemaskiner. Hvis mange sider linker til den samme webside, så kan søgemaskiner udlede, at indholdet er værd at fremhæve.
Udover at backlinks er enormt vigtige for SEO, så kan de også bidrage til, at dit indhold bliver opdaget hurtigere samt øget henvisningstrafik.
Hvorfor er backlinks vigtige for SEO?
Søgemaskiner som Google har altid brugt links i deres algoritmer og backlinks dannede da også grundlaget for Googles originale algoritme, PageRank.
I dag betragter Google backlinks som stemmer til dit website. Hver af disse stemmer fortæller søgemaskinerne, at dit indhold er værdifuldt, troværdigt og nyttigt. Så jo flere gode backlinks du får, jo mere kan de bidrage til din synlighed og trafik.
Faktisk har et studie fra Ahrefs, baseret på en milliard sider vist, at der er en stærk korrelation imellem antallet af backlinks fra unikke domæner og organisk trafik.
Og selvom kompleksiteten af Googles algoritmer fortsat vokser, så forbliver backlinks et stærkt rankingsignal. Dette blev også bekræftet af Google, som afslørede, at links er i deres top 3 over vigtigste rankingfaktorer.
Fordele ved backlinks
Udover at backlinks har stor indflydelse på, hvor godt dine websider rangerer i søgemaskiner som Google, så bidrager indgående links også med andre fordele, som er værd at være opmærksom på.
Opdagelse: Søgemaskiner finder nyt indhold, ved at besøge sider som de allerede kender og opdage nye links. Og fordi søgemaskiner oftere besøger populære websider, så kan de muligvis opdage dit indhold hurtigere, hvis du får backlinks fra populære sider.
Henvisningstrafik: Formålet med links er, at pege folk i retningen af en brugbar ressource. Ved at opnå backlinks på velbesøgte websites, kan du øge din henvisningstrafik, hvilket leder os til den sidste fordel.
Konverteringer: Hvis dine backlinks er tilgængelige på relevante domæner, så vil det samtidig eksponere din virksomhed for potentielle kunder. Dette kan resultere i kvalificeret trafik som i sidste ender leder til værdifulde konverteringer.
Hvad er et godt backlink?
Ikke alle backlinks oprettes lige. Hvor antallet af backlinks er en ting, så er der også flere andre signaler, som bidrager til kvaliteten og værdien af et backlink. Med andre ord, det er vigtigere at fokusere på backlinks af kvalitet. Her er hvad du skal holde øje med.
Relevans
Google tillægger backlinks fra relevante websites mere værdi, fordi folk er mere tilbøjelige til at klikke på dem. Dette er også noget, som Google taler om i deres “reasonable surfer” patent. Men hvad betyder det egentlig?
Hvis et website der sælger yogaudstyr har 2 backlinks fra 2 forskellige sider, hvoraf den ene side omhandler markedsføring og det andet motion og træning, så er der stor sandsynlighed for, at sidstnævnte backlink er mest værdifuldt.
Samme koncept gør sig gældende på domæne-niveau. Brugere på sundhed.dk ville være mere tilbøjelige til at klikke på et link til fysioterapeutisk behandling end brugere på et domæne så som rejseplanen.dk.
Autoritet
Backlinks fra websider med en høj sideautoritet, kan bidrage med mere værdi end “svage sider”. Dette koncept er også kendt som “side autoritet” og handler om, at jo mere autoritet en side har, jo mere kan den videreføre til dit website, via et backlink.
Der er dog en undtagelse til denne regel. Ifølge Googles originale PageRank patent, så bliver autoriteten fordelt ligeligt imellem udgående links på en webside.
Så hvis du har 2 backlinks, hvoraf det ene backlink er fra en side med mange udgående links, så vil du – alt andet lige – modtage mere autoritet fra siden med færre udgående links. Men kan det virkelig være så simpelt?
Formentlig ikke. Google har udviklet sig meget siden deres originale PageRank-patent. De har i dag flere patenter, der beskriver forskellige måder til, at tildele værdi til backlinks. Derudover bidrager et websites interne links også til sideautoritet.
Som hovedregel er backlinks fra autoritære domæner ofte meget værdifulde, selvom de ofte også er sværere at få fat i.
Trafik
Ifølge et studie fra Ahrefs, så er der kun en lille men klar korrelation, imellem rankings og backlinks fra sider med organisk søgetrafik. Den primære fordel ved backlinks fra velbesøgte sider ligger derfor i, at de ofte sender henvisningstrafik.
Kvalificeret henvisningstrafik kan desuden resultere i flere værdifulde handlinger, der også har SEO-mæssig værdi. F.eks. sikre at dit indhold bliver opdaget, øget engagement fra brugere og hvis dit indhold er godt, flere organiske backlinks.
Prominens
Folk er mere tilbøjelige til, at klikke på prominent placerede links. F.eks. links som er placeret i det primære indhold, bruger en farve og font der får det til at skille sig ud, eller en interessant ankertekst, der opfordrer folk til at klikke.
Alt dette kan betyde, at linket sandsynligvis afgiver mere autoritet.
Hvis linket derimod er placeret i footeren, har samme farve som resten af teksten eller bruger en uinteressant ankertekst, så vil det sandsynligvis ikke afgive så meget autoritet.
Alt dette er værd at overveje, når det arbejdes med at bygge links. Det er desuden også en af grundene til, at vi aldrig anbefaler backlinks i et websites footer eller sammen med irrelevante websites i en sidebar.
Dofollow vs. nofollow
Rel="nofollow"
er en attribut som kan sættes på et link, der ikke skal afgive noget autoritet til siden der linkes til. Som udgangspunkt bærer denne linkvariant derfor minimal SEO-værdi, til websitet der linkes til.
Som udgangspunkt ønsker du derfor, at prioritere links uden denne attribut – hvad vi også kalder dofollow-links.
Du bør dog ikke styre fuldstændig udenom nofollow-links. Fordi en naturlig linkprofil består af et miks af begge linkvarianter, så bør de også udgøre en del af dine backlinks. Samtidig kan en naturlig linkprofil medvirke til at forbedre din rangering.
De er med andre ord ikke helt uden værdi.
Faktisk mener nogle, at Google værdsætter visse nofollow-links, som kommer fra stærke sider, mere end dofollow-links fra svage sider. Dette er dog stadig spekulation.
Ankertekst
Ankertekst refererer til den klikbare tekst i et link. I kombination med mange andre signaler, så bruger Google ankerteksten til at forstå, hvad siden der linkes til omhandler.
Som udgangspunkt ønsker du derfor backlinks, der inkluderer dit primære søgeord i ankerteksten, fremfor en generisk tekst så som “klik her”.
Faktisk har et nyere studie vist, at der er en korrelation imellem søgeordsrige ankertekster og rankings for det pågældende søgeord.
Med det sagt er det også vigtigt at pointere, at du ikke bør overoptimere alle dine ankertekster. Google har i dag et filter i deres algoritme kaldet Google Penguin.
Dette filter er specifikt designet til, at slå ned på websites, der bruger linkbuilding-strategier, som strider imod Googles Webmaster Guidelines. Og filtret fokuserer især på websites, der bygger backlinks med overoptimerede ankertekster.
Sådan tjekker du backlinks
Der findes som udgangspunkt 2 metoder, som du kan bruge til at tjekke backlinks. Den første metode virker kun på websites som du selv ejer. Og den anden kan du bruge til at tjekke backlinks til et hvilket som helst website.
Google Search Console
Google Search Console er et værktøj, som giver dig indsigt i dit websites overordnet helbred. Værktøjet rapporterer blandt andet på dit websites effektivitet, herunder også backlinks som peger på dine sider.
Når du er logget ind klikker du på Links i venstremenuen.
Antallet under eksterne links viser, det totale antal unikke backlinks til dit website. Det er dog vigtigt at pointere, at Google kun afslører eksempler på links, hvorfor du aldrig vil få et fuldendt billede af alle dine backlinks.
Under links finder du 3 rapporter:
- Sider, der oftest linkes til: De mest linkede sider på dit website.
- Websites, der linker mest: Websites med flest backlinks til dit website.
- Tekst, der linker mest: Hyppigt anvendte ankertekster ved link til dit website.
Er du ny i Search Console, så start med at kigge på Sider, der ofte linkes til rapporten. Klik derefter på en URL for at se hvilke websites, som der linker til den pågældende side. Klik så på et website for at se, hvilke af dets sider der links til den pågældende side.
Ønsker du et mere fuldendt billede af dine backlinks, så kan du istedet benytte et tredjepart backlink værktøj.
Tredjepart backlink værktøj
For at få et mere fuldendt billede af din linkprofil, så kan du benytte et linkværktøj så som SEMRush, Moz Pro, BuzzSumo eller Ahrefs.
Der findes efterhånden rigtig mange gode værktøjer på markedet men priserne er meget forskellige.
Ovenstående værktøjer kan alle give dig et mere komplet billede af dine backlinks, linkende domæner, ankertekster og meget mere. Mange af dem inkluderer også en suite af SEO-værktøjer, som kan gøre arbejdet med backlinks lidt nemmere.
Hvilke backlink typer findes der
Der er grundlæggende 2 typer af backlinks. Den første består af links som opstår naturligt uden påvirkning fra dig eller en tredjepart. Den anden er links som du aktivt går ud og bygger – hvilket er de nemmeste links at opnå.
Earned backlinks
Earned backlinks opstår når nogle opdager dit indhold, enten via søgemaskiner, sociale medier eller mund til mund. Denne type kaldes også for organiske eller redaktionelle links, som er links der opstår naturligt over tid.
Acquired backlinks
Acquired backlinks er links som du selv bygger. Det kan f.eks. være når du kontakter et website og beder om et link. Det kan også være du tilmelder dit website til forskellige virksomhedsfortegnelser eller udarbejder et gæsteindlæg.
Sådan bygger du backlinks
Der er mange måder at bygge backlinks på. Du kan selv skabe dem eller du kan gøre dig fortjent til dem. I vores ultimative linkbuilding guide, går vi dybden med et stort antal linkbuilding taktikker som både er effektive og virker i 2024.
Nogle af de taktikker du kan læse mere om er:
- Indholdsmarkedsføring (content marketing)
- Opsøgende emails (email outreach)
- Gæsteblogging
- Brudt linkbuilding
- Newsjacking
- Interviews
- Lokale citationer
- Niche forums
- Sponsorater
- Sponsoreret indhold
Læs også mere om linkbuilding i de relaterede artikler, som vi linker til i toppen af denne guide. Har du spørgsmål er du også altid velkommen til at kontakte os.
Linkbuilding
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "Backlinks" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.