Søgeordsanalyse
At vælge de rigtige søgeord er uden tvivl den vigtigste disciplin indenfor SEO. Med en søgeordsanalyse kan du identificere de søgeord og fraser, som din målgruppe bruger i søgemaskinerne, med det formål, at optimere dit indhold omkring disse termer.
Hvad er en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse vil give dig en god forståelse af, hvilke ord og fraser din målgruppe søger med, for at finde dit indhold eller det du tilbyder. Søgeordsanalysen kan også give dig en bedre forståelse af, hvor populært og konkurrencepræget et søgeord er.
Søgeordsanalyser handler dog ikke kun om, at få en idé om potentialet på bestemte søgeord. Det handler også om, at udforske de mange forskellige måder, hvorpå mennesker bruger sproget til at udforske en idé eller et tema.
Af samme grund er analysen også et kardinalpunkt i arbejdet med content marketing eller på dansk indholdsmarkedsføring. Her kan den f.eks. hjælpe dig med, at finde nye ideer til din blog eller supplerende artikler. Den kan også give dig en bedre forståelse af din målgruppe og hvilke problemer eller spørgsmål de har.
Med den rette research og forståelse af din målgruppe, kan du udarbejde målrettet indhold og derigennem tiltrække den rigtige trafik. Den trafik der med stor sandsynlighed vil resultere i en værdifuld handling på dit website.
Hvorfor er en søgeordsanalyse vigtig for SEO?
Søgeordsanalyser påvirker enhver anden SEO-disciplin som du udfører, herunder at finde nye emner at skrive om, on-page SEO, email outreach og promovering.
Derfor er en søgeordsanalyse som regel altid det første skridt.
Hvis ikke du ved hvilke søgeord dine potentielle kunder bruger, så optimerer du i blinde og vil dermed ikke være i stand til, at tiltrække kvalificeret trafik til dit website. Søgeord er som et kompas. De fortæller dig hvor du skal gå hen og om du gør fremskridt.
Som en bonus, så kan en søgeordsanalyse hjælpe dig med, at identificere nye muligheder for at øge din synlighed i søgemaskinerne, afdække konkurrencelandskabet og give dig stor indsigt i dine potentielle kunders søgeadfærd.
Sådan finder du søgeordsforslag
En søgeordsanalyse kan både foretages med og uden hjælp fra søgeordsværktøjer. I den første fase vil vi kigge nærmere på, hvordan du bør starte med at tilgå søgeordsanalysen. Dernæst kigger vi på, hvordan forskellige søgeordsværktøjer kan gøre arbejdet med at identificere og udvælge søgeord meget nemmere.
Brainstorm en liste af emner
Start med at tænke på de emner som du overordnet gerne vil være synlig på, baseret på den viden du har om din egen forretning. Her bør du stille dig selv spørgsmålet: “Hvilke emner søger min målgruppe efter, for at finde det der relaterer sig til min forretning?”.
Hvis du driver et digitalt marketingbureau, så kunne nogle af disse emner som du finder frem til i din brainstorm f.eks. være:
- PPC
- Google Ads
- Inbound marketing
- Udvikling
- SEO
Er du en blogger, så er det formentlig de emner som du blogger oftest om. Det kan også være de emner som oftest kommer op når du snakker med dine kunder. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig i dine kunders fodspor og forstår deres persona.
Du bør ikke tolke emnerne som søgeord. Se dem istedet som spande du senere vil fylde op med specifikke søgeord. Hvordan du gør dette kigger vi på nu.
Find søgeord under hvert emne
Med et antal emner som du overordnet kan fokusere på, er det nu tid til, at identificere nogle af de søgeord som passer ned i hver spand. Dette er søgeord og fraser som du tror er vigtigst for dig, at være synlig på i søgemaskinerne.
Tager vi f.eks. udgangspunkt i det sidste emne som var “SEO”, så kunne nogle af de relaterede søgeord, som målgruppen ville benytte være:
- Hvad er SEO?
- Søgeordsanalyse
- On page SEO
- Linkbuilding
- SEO guide
Formålet med step 2 er dog ikke, at lave en fyldestgørende list af søgeordsfraser. Vi befinder os fortsat i brainstorm fasen, hvor vi tænker på hvad potentielle kunder ville bruge af søgninger for, at finde det indhold eller de produkter du tilbyder.
En anden tilgang kan også være, at afdække hvilke søgeord dit website allerede er synligt på. Her findes der flere betalte værktøjer på markedet der kan hjælpe.
Gentag nu denne proces for alle de overordnede emner du fandt frem til i trin 1.
Find relaterede søgetermer
Hvis du kæmper med at finde på flere søgeord, så kan du også bruge Google og andre søgeordsværktøjer til at finde relaterede søgeord, som begrebsmæssigt er relaterede. Disse ord og fraser kaldes også for LSI søgeord.
Naviger nu til Google og indtast et af dine emner eller underliggende søgeord, som du identificerede i forrige steps. Scroll herefter til bunden af disse søgeresultater hvor Google viser dig de relaterede søgninger.
Ekspert tip: Klik på en af de relaterede søgninger og scroll nu til bunden af disse søgeresultater for at få en ny liste med relaterede søgeord. Gentag processen for flere relaterede søgeord.
Du kan også finde relaterede søgninger igennem Google Autoudførelse. Disse forslag kommer frem så snart du begynder at indtaste noget i søgeordsfeltet, som du herefter kan tilføje til din liste.
Vil du gå lidt mere i dybden, så kan du også bruge YouTube Suggest der virker på selvsamme måde. Eller du kan benytte et værktøj så som Answer The Public, der benytter Autoudførelse data og visualiserer dem i en såkaldt Search Cloud.
Ekspert tip: Skift over til Googles billedsøgning via navigationen øverst. Lige over billederne finder du kasser med flere relaterede søgninger, som Google anser som værende i tæt relation med din søgning.
Udover at bruge Google som kilde til nye søgeordsideer, så kan du med fordel også bruge andre kilder så som:
- Wikipedias indholdsfortegnelse
- Forums
Der er næsten ingen grænser for antallet af kilder du kan hente søgeordsforslag fra.
Søgeordsværktøjer
Selvom mulighederne for at finde søgeord uden et værktøj er gode, så kan hele processen forenkles og effektiviseres med søgeordsværktøjer. I dette afsnit vil vi kigge nærmere på nogle af de mest udbredte og populære værktøjer, hvoraf flere er gratis og andre er betalte løsninger.
Keywords Everywhere
Det første gratis værktøj som du med fordel kan tage et kig på er Keywords Everywhere. Dette tool indsamler automatisk søgeordsideer fra adskillige steder på nettet, herunder også YouTube, Google Keyword Planner og Google Analytics.
Værktøjet fungerer som en udvidelse til Chrome. Efter du har installeret det besøger du én af websites som det integrerer med og du vil nu få en liste med søgeordsideer med mere data så som volume på hvert søgeord.
Ubersuggest
En af de ældste scrapers på markedet er Ubersuggest. Værktøjet har netop blevet opgraderet, både hvad angår funktionalitet og design.
Søgeordsideerne bliver genereret fra Googles egne søgeordsforslag men giver dig også søgeordsdata så som søgevolume, søgeordskonkurrence, CPC med mere.
Google søgeordsplanlægning
Google søgeordsplanlægning er tiltænkt Google Ads annoncer og alle data kommer derfor direkte fra Google.
Værktøjet er effektivt til at finde nye søgeordsideer. Når det kommer til søgeordsvolume bør du tage det med et gran salt, da disse data er grove estimater baseret på sponseret og ikke organisk trafik.
Ahrefs
Ahrefs er en af de værktøjer som har udviklet sig fra at være et dedikeret linkbuilding-tool til at tilbyde en hel suite af SEO-værktøjer.
Med deres Keyword Explorer får du et hav af søgeordsdata. Du kan ovenikøbet finde søgeordsideer der er formateret som spørgsmål og så forsøger værktøjet automatisk at gruppere relaterede søgeord under fortældretemaer for dig. Ahrefs er en betalt løsning i den lidt høje ende af prisskalaen.
SEMrush
Vil du tage skridtet videre, så kan du også investere i et betalt søgeordsværktøj så som SEMrush.
Fremfor at indtaste et tilfældigt søgeord, så kan dette smarte værktøj fortælle, præcis hvilke søgeord et website allerede rangerer på. Dette gør det også utrolig nemt, at se, hvilke søgeord en konkurrent rangerer på.
Tjek Konkurrencen på dine søgeord
Hvordan ved du hvor konkurrencedygtigt et søgeord er? Det er et rigtig godt spørgsmål for hvis et konkurrencen er for høj, så kan det blive meget vanskeligt, at opnå en god placering på forsiden af Google.
Omvendt kan det blive nemmere at “knække” Googles top 3, hvis du målretter søgeord i lav konkurrence. Lad os kigge på nogle af de metoder du kan bruge, til at vurdere konkurrencen på søgeord.
Mindre konkurrence på Longtail søgeord
Hvis du har et nyt website eller hvis du ønsker at fokusere på søgeord, som ikke er konkurrencedygtige, så bør du altid målrette longtail søgeord. Dette indtil du har opbygget mere autoritet indenfor dit marked og i søgemaskinerne.
Søgeord kan splittes op på 3 forskellige søgeordskategorier; head, body og longtail.
Her er en forklaring af hver kategori.
Head søgeord
Dette er typisk enkeltstående ord med meget trafik og konkurrence. Eksempler herpå kan være “jakke” eller “forsikring”. Fordi brugernes hensigt med disse søgninger kan være vidtstrækkende, så konverterer disse søgeord som regel aldrig godt. Af samme grund vil sider der målretter disse søgeord ofte have en høj afvisningsprocent, fordi deres indhold ikke tilfredsstiller søgeforespørgslen.
Body søgeord
Disse søgetermer består typisk er 2-3 sammensatte ord og kan modtage flere hundrede til tusindvis af søgninger på månedsbasis. Søgeord så som “grøn jakke” eller “indbo forsikring” er eksempler herpå. Der er ofte mindre konkurrence på body søgeord vs. head søgeord, selvom der er undtagelser afhængig af branche.
Longtail søgeord
Søgetermer som er longtail består af 3+ sammensatte ord. Disse søgninger er ofte meget specifikke og konverterer derfor rigtig godt. Fraser så som “grøn jakke xl dun” eller “omregistrering af bil forsikring” er eksempler herpå.
Søgevolumen på disse ligger typisk på 10 til få hundrede søgninger på månedsbasis. Af samme grund er konkurrencen på disse søgetermer ofte i den helt lave ende af skalaen.
Generelt bør du ikke lade dig drage af søgeord med meget trafik. Body og longtail søgeord har ofte en langt stærkere søgeordshensigt, hvilket betyder, at du bedre at få brugeren til at foretage en ønsket handling.
Sagt på en anden måde; med en klar forståelse af hensigten bag et søgeord, kan du bedre tilrettelægge dit indhold og derigennem tilfredsstille brugerens behov.
Autoriteten af websites på Googles forside
Du kan også vurdere konkurrencen på et søgeord, ved at foretage en søgning med det i Google. Kast nu et overordnet blik på de websites, som rangerer på den første side.
Hvis disse websites består af autoritære websites så som DR, Politiken, Wikipedia og lignende, så er det måske et søgeord du vil springe over.
Hvis du derimod ser en håndfuld mindre websites og blogs, så har du bestemt et åbent vindue til at komme på forsiden med lidt arbejde.
Estimer sværhedsgraden på dine søgeord
Mange af de store søgeordsværktøjer har en funktion, der estimerer sværhedsgraden på søgeord. F.eks. på en skala fra 1-100. Nogle af disse søgeordsværktøjer er SEMrush, KWFinder, Moz Pro og Ahrefs.
Værktøjerne benytter hver en unik formel til at beregne sværhedsgraden. Det er dog ofte baseret på en kombination af side- og domæneautoritet. Vi har desuden erfaret, at den score som værktøjerne hver især giver, kan være vidt forskellige.
Af den grund anbefaler vi at tage udgangspunkt i det søgeordsværktøj, som du foretrækker at bruge i hverdagen. Her kan du få en generel idé om, hvor svært det er at ranke på det søgeord, som du påtænker at udvælge.
Udvælg søgeord der skaber værdi
Når du har en liste med søgeord, så er det tid til at udvælge dem der skaber væri. Desværre findes der ikke et værktøj, som kan give dig det endegyldige svar på, hvilke søgeord du skal vælge.
Her bør du istedet vurdere dem ud fra en række vigtige parametre. Herunder også vurdere, om de passer ind i din forretning og de produkter du tilbyder.
Søgevolume
Søgevolume definerer antallet af søgninger, der forventes for et søgeord indenfor en bestemt periode. Du kan bruge søgevolumen til at forstå, hvor meget potentiel trafik du kan modtage fra det pågældende søgeord.
Men hvad er en god søgevolume? Det kommer an på flere ting og søgevolume varierer rigtig meget fra niche til niche. Hvor nogle søgeord kan modtage 10.000 søgninger om måneden, så modtager andre kun 100 søgninger eller mindre.
Du er derfor nød til at finde ud af, hvad der er højt og lavt niveau indenfor din niche. Når du kender de øvre og nedre grænser, så ved du også hvad der er et godt niveau.
Organisk Click-Through-Rate (CTR)
I takt med søgeresultaterne er blevet pakket med flere sponsorerede resultater og Featured Snippets, hvor Google giver svar direkte i resultaterne, så er det ingen hemmelighed, at der bliver klikket på færre organiske resultater i dag.
Men fordi klikraten er blevet en vigtig del af Googles ranking algoritme, så er du også nød til at evaluere på, om et søgeord potentielt set kan bidrage med mange kliks til dit website. Med andre ord en høj organisk CTR. Det kan du gøre på flere måder.
Den første er ved at kigge på søgeresultaterne for dit søgeord.
Hvis du oplever et søgeresultatet med mange SERP features så som Featured Snippets og Google Ads-annoncer, så vil du ikke opnå en stor trafiktilgang. Heller ikke hvis du rangerer øverst i de organiske søgeresultater.
En anden måde til at evaluere dit søgeord er ved at bruge et søgeordsværktøj.
Både Moz Pro og Ahrefs kan estimere et søgeords organiske CTR på basis af placering.
Om du så skal undlade at målrette et søgeord med en lav CTR, det er selvfølgelig en beslutning som kun du kan tage. Hvis søgeordet er super relevant for din forretning og hvis det har mange søgninger, så er det måske alligevel værd at inkludere.
Sværhedsgrad
Her kommer vi tilbage til konkurrencen på søgeordet. Hvis dit website er nyt, så udvælg søgeord i lav konkurrence, indtil du har opbygget mere autoritet indenfor din niche. Dette er de søgeord som vi kategoriserer som longtail søgeord.
Klikpris (CPC)
Du bør ligeledes evaluere værdien af et søgeord, ved at tage et kig på klikprisen. Vil annoncører betale for at blive synlig på dette søgeord? Og vil folk der søger med dette søgeord rent faktisk bruge penge?
Det kan søgeordsværktøjer så som Ahrefs Keyword Explorer og Google Søgeordsplanlægning give dig svaret på.
Mange longtail søgeord har f.eks. en lav søgevolume. Men hvis annoncører er villige til at betale 30 kr. når en Google-søger klikker på deres annoncer, så kan søgeordet have en høj kommerciel værdi.
Det er med andre ord vigtigt, at du både kigger på søgeordets volume og CPC, for at få en god forståelse af, hvor værdifuldt det reelt er.
Forretningspotentiale
Hvor stor sandsynlighed er der for, at folk der klikker sig ind på dit website fra dette søgeord bliver til kunder? Dette er ligeledes en overvejelse du skal tage med.
Et søgeord kan have stor kommerciel interesse og en høj CPC, men hvis ikke du kan tilbyde det som brugeren søger, så vil trafikken ikke skabe værdi for din forretning. Det er derfor også vigtigt at kigge på, om et søgeord har forretningspotentiale.
Trends
Sidst men ikke mindst bør du kigge på, om et søgeord også trender indenfor din niche. Dette gælder især hvis du er i en sæsonbetonet branche. Her kan du med fordel bruge Google Trends til at få indsigt.
F.eks. vil et søgeord så som “fliserens” trende i starten af året, hvor alle ønsker en præsentabel terrasse, der er fri for alger og mos.
Af den grund giver det god mening, at fokuserer optimeringen omkring dette sæsonbetonede søgeord i god tid, så synligheden er optimal når sæsonen peaker.
Avancerede tips og strategier
Nu hvor du mestrer de grundlæggende processer indenfor søgeordsanalyse, så kan vi kigge på nogle mere avancerede tips og strategier, som fortsat er nemme at implementere.
Google Search Console
Google Search Console (GSC) er en af de værktøjer, hvor du kan finde flere søgeordsforslag. Når du er logget ind på din konto, så naviger til effektivitetsrapporten, som viser dig termer der bidrager med flest kliks.
Filtrer nu listen efter eksponeringer, hvilket viser dig søgeord som får mange visninger men ikke nødvendigvis kliks.
Skab nu et stykke indhold optimeret omkring det samme søgeord. Hvorfor er dette en effektiv strategi? Dette er søgeord som du ved folk søger efter. Samtidig ved du, at Google ser dit website som et godt match til søgeordet.
Ahrefs content gap
Content Gap er et af vores foretrukne værktøjer i Ahrefs. Med dette værktøj kan du se, hvilke eksakte søgeord et andet website rangerer på. Der er med andre ord tale om en konkurrentanalyse.
Naviger til Ahrefs Content Gap og indtast 2-3 konkurrerende websites. Dette vil vise dig søgeord som mindst 2 konkurrenter rangerer for men som du ikke gør. Og fordi flere konkurrenter rangerer på disse søgeord, så ved du også, at du har en god chance for at opnå en høj placering i top 10.
Optimering til søgehensigt
Hver gang du udvælger et søgeord bør du spørge dig selv, hvad brugeren bag søgeforespørgslen ønsker at se. Ønsker de information, at købe noget eller leder de efter en specifik side eller destination?
Hvis dit indhold ikke stemmer overens med brugerens søgehensigt, så vil det resultere i en dårlig brugeroplevelse, hvilket kan give en høj afvisningsprocent. Du kan kategorisere søgehensigten bag dine søgeord på 3 forskellige typer.
- Informationelle: F.eks. hvad er en søgeordsanalyse?
- Navigationelle: F.eks. kontakt Citona
- Transaktionelle: F.eks. hjælp til seo
Hvis søgehensigten er navigationel, så vil du formentlig undgå at optimere imod dette søgeord. Hvis søgehensigten derimod er informationel, så kan en optimeret stykke indhold omkring dette emne give gode resultater.
Optimering til “skuldersøgeord”
Vi ser mange virksomheder som kun optimerer deres websites omkring eksakte og super konkurrenceprægede søgeord. Dette er en stor fejl og samtidig går de glip af et langt større synlighedspotentiale indenfor deres branche.
Optimering til skuldersøgeord handler om, at producere godt indhold omkring relaterede og ikke-kommercielle søgeord indenfor din branche.
F.eks. yder vi SEO for mange forskellige virksomheder. Istedet for at optimere alt omkring det samme søgeord, så producerer vi også ikke-kommercielt indhold på relaterede søgetermer så som content marketing, on-page SEO m.v.
Der er altså tale om søgeord, som ikke er direkte forbundet med det du sælger. Det kan også være søgeord som potentielle kunder bruger, lang tid før de overhovedet overvejer din ydelse. Ved at præsentere dem for et fantastisk stykke indhold og samtidig gøre dem opmærksom på din eksistens, kan du blive deres foretrukne valg når behovet opstår.
en søgeordsanalyse skal opdateres
Mange tror at en søgeordsanalyse er noget man kun skal udføre én gang. Dette er desværre en misforståelse. Måden dine brugere søger på skifter konstant og kræver derfor regelmæssig revurdering og vedligeholdelse.
Nye søgninger opstår i takt med, at din målgruppes behov udvikler sig. Ved at identificere disse behov som de opstår, kan du være en frontløber, når det kommer til at opfylde målgruppens behov.
Aktuel viden om din målgruppes behov er især afgørende, hvis du står overfor en ombygning eller relancering af dit website. Dit website bør nemlig tjene til at opfylde din målgruppes behov. De søgeord som du optimerede imod sidste år er ikke nødvendigvis de mest aktuelle i år. Ved at identificere de mest populære søgninger, kan du fortsætte med at skabe godt indhold, som dit publikum vil nyde og dele med deres netværk.
Hvor tit du skal gentage en søgeordsanalyse kan variere fra branche til branche. Nogle målgrupper ændrer sig forståeligt nok mere end andre over tid. Dog foretager vi i gennemsnit en dybdegående søgeordsanalyse for vores kunder ca. hvert halve år. Dette betyder, at vi altid arbejder du fra aktuelle søgeordsdata.
Regelmæssige opdateringer gælder især, hvis du arbejder indenfor brancher, hvor behovet for information er større. Det kan f.eks. være indenfor finansiering, sundhed og lignende. Sælger du derimod dagligvarer hvor behovet for information er begrænset, så kan du formentlig nøjes med at foretage analysen engang om året eller sjældnere.
Søgeord
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "Søgeordsanalyse" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.