Featured Snippets
Featured Snippets (Fremhævede uddrag) er et format der har til formål, at give brugere et præcist og direkte svar på deres søgeforespørgsel. Svaret trækkes fra sider i Googles indeks og præsenteres øverst på Googles søgeresultatside.
Hvad er Featured Snippets?
Featured Snippets eller på dansk “Fremhævede uddrag” er udvalgte søgeresultater, der sigter mod at besvare brugerens spørgsmål med det samme. Featured Snippets er især til stor nytte for brugere, der enten søger fra deres mobil eller ved hjælp af stemmen.
Featured Snippets opnår en bedre eksponering, fordi de bliver fremhævet øverst i Googles søgeresultater, lige under Google Ads-annoncer.
Før i tiden blev placeringen af Fremhævede uddrag kaldet for position 0. Dengang var det også muligt, at få din webside vist 2 gange på Googles forside. Allerøverst som et uddrag og derunder som et almindeligt søgeresultat, der typisk også blev vist i top 4.
Den 23. januar 2020 rullede Google dog en opdatering ud, der betød, at den samme webside ikke længere kunne fremgå 2 gange på Googles forside.
Denne tilpasning fik navnet deduplication og betød også, at en Featured Snippet nu tæller med, som én af de 10 søgeresultater, der kan blive vist på Googles forside.
Så hvor der tidligere kunne blive vist 10 søgeresultater plus et uddrag, så bliver der nu kun vist 10 søgeresultater inkl. et uddrag.
Indholdet i uddrag bliver automatisk taget fra websiden, som der linkes til. Googles systemer afgører 100%, hvorvidt en sides indhold egner sig til at blive fremhævet. De mest almindelige uddrag inkluderer en tekst med/uden et billede, en liste eller en tabel.
Derudover oplyste Google den 3. juni 2020 på Twitter, at tekst der bliver vist i en Featured Snippet, nu også kan blive fremhævet på websiden der linkes til. Når brugeren klikker på linket i den pågældende snippet, så scroller Google automatisk til afsnittet på websiden og fremhæver teksten.
Fremhævning har været tilgængelig på AMP-sider i længere tid, men bliver nu også gjort tilgængelig for almindelige HTML-sider.
Hvorfor er Featured Snippets vigtig for SEO?
Featured Snippets kan hjælpe din SEO på flere måder.
Ved at blive vist som et fremhævet uddrag, så opnår du en mere iøjefaldende placering. Dette betyder dog ikke altid mere trafik til dit website. Det afhænger hovedsagelig af, hvorvidt Google kan give et tilfredsstillende svar i uddraget.
Hvis vi f.eks. tager et kig på nedenstående snippet for søgeforespørgslen “hvor mange decibel er skadeligt”.
Her bliver spørgsmålet besvaret direkte i uddraget. Der er altså ingen grund til at klikke sig ind på et søgeresultat, for at få mere information. Spurgte vi derimod om, hvordan decibel måles, så kunne det give anledning til at søge mere information.
Ifølge Search Engine Land, så får et uddrag i gennemsnit 8,6% af alle klik, hvor søgeresultatet lige under får 19,6% eller hele 26% af alle klik, såfremt der ikke findes et uddrag på søgeresultatsiden.
Featured Snippets “stjæler” med andre ord trafik fra det første almindelige søgeresultat.
En anden fordel ved Featured Snippets er udbredelsen af Voice Search, herunder stemmebaserede søgninger. Personalige assistenter så som Siri, Cortana og Google Assistant bliver fortsat integreret i flere produkter og brugt af flere. Featured Snippets gør det nemt at målrette disse søgninger.
Sidst men ikke mindst kan Featured Snippets medvirke til, at du bliver betragtet som en ekspertise i din niche og et såkaldt “go-to website”, når potentielle kunder søger råd og hjælp. Der er med andre ord også en stor branding-effekt, ved at blive fremhævet. Dette især på mobile enheder, hvor uddrag er det første som brugerne ser.
Typer af Featured Snippets
Der findes 4 primære typer af Featured Snippets, som ifølge SEMrush udgør ca. ~13% af alle søgeresultater i Google.
Paragraf snippets
Paragraf snippets er den mest udbredte type og kan udover tekst også inkludere et billede. Typen kaldes også for “The Definition Box” og er designet til, at give søgeren en kortfattet definition eller beskrivelse.
Paragraf snippets er ofte brugt af Google til, at besvare søgeforespørgsler formuleret som et spørgsmål. Længden på svarene er i gennemsnit på 40-60, ifølge et studie foretaget af SEMrush.
Liste Snippets
Liste snippets kan præsenteres som en ordnet liste (numre) eller som en uordnet liste (punkter).
Google har tendens til at bruge ordnede lister til søgeforespørgsler, der kræver en trinvis vejledning eller når ting skal rangeres efter en bestemt rækkefølge. Et eksempel kunne være en søgning på “hvordan spartler man”.
Google bruger uordnede lister til at præsentere ting, som ikke behøver at være i en bestemt rækkefølge. Et eksempel herpå kunne være en søgning på “bedste film i 2024”, hvor resultaterne ikke er rangeret.
Tabel Snippets
Tabel snippets bliver ofte vist i forbindelse med sammenligning af f.eks. priser, rater, år og andre numeriske værdier. Et eksempel kunne være en søgning på “fragtpriser gls”, der giver en sammenligning af skatten på tværs af EU-lande.
Video Snippets
Google kan også vurdere, at en video er det bedste svar på brugernes spørgsmål. Video snippets – også kaldt et Featured Clip – ses mest på “how-to” søgeforespørgsler, hvor brugeren søger trinvis vejledning og med en visuel hensigt.
Et eksempel herpå kunne være en søgning på “how to paint a room?” eller “unboxing iphone 11”.
Hvordan får du Featured Snippets?
I de næste afsnit kan du blandt andet læse mere om, hvordan du optimerer dit indhold til Featured Snippets, herunder de 4 mest populære typer af snippets. Her starter arbejdet med at finde SERPs med fremhævede uddrag.
Find søgeresultater med en Featured Snippet
Det første skridt handler om, at finde et søgeresultat, som allerede har en Featured Snippet. Med andre ord finde muligheder, hvor Google allerede viser et fremhævet uddrag. Dette kan du gøre manuelt eller ved hjælp af et værktøj.
Manuelt kan du teste en klynge af søgeord en efter en. Du kan f.eks. bruge et Excel-ark til at holde styr arbejdet. Ved de søgeord som har en Featured Snippet, sætter du nu et flueben og noterer, om det er en paragraf, uordnet eller ordnet liste, tabel eller video.
Med den viden bliver det nemmere, at tilrettelægge og optimere dit indhold til den rette type. For eksempel vil en søgning på “mest besøgte byer” give en uordnet liste øverst i Googles søgeresultater.
Det er med andre ord net at identificere, hvilken type snippet der er tale om og som du skal tilpasse dit indhold omkring.
Alternativt kan du bruge et værktøj så som Ahrefs og SEMrush. F.eks. kan du i Ahrefs bruge den organiske søgeordsrapport til at se, hvilke søgeord dine konkurrenter har uddrag på:
Derudover kan du i rapporten, filtrere de søgeord fra, som du ikke allerede har et uddrag på. Tricket er derefter, at give Google end bedre snippet end hvad der allerede findes.
Optimer dit indhold til den specifikke Featured Snippet
Næste skridt handler om, at optimere dit indhold på siden, så Google vælger lige netop dit indhold, til brug i den specifikke snippet. I de næste afsnit kan du læse alt om hvordan du gør, afhængig af hvilken Featured Snippet type det er.
Featured Paragraf snippet
Her laver du en kort beskrivelse på 40-60 ord, som Google kan bruge som den er. Det hjælper også, hvis beskrivelsen er et svar på et spørgsmål. F.eks. “hvad betyder SERP?”, hvorefter dit kortfattet svar præsenteres.
Tænk på din beskrivelse som en definition, der skal være objektiv. Undgå derfor at inkludere din egen mening eller subjektive holdninger om et emne. Det er blandt andet også derfor, at denne boks kaldes for “The Definition Box”.
Google ønsker ikke at meninger skal komme op som definitioner. Dette også selvom du har stærke holdninger til et emne. Forsøg derfor at holde dine følelser udenfor. Det som Google ønsker, kan lidt sammenlignes med svarene i en ordliste.
Featured Liste snippet
Når det kommer til liste snippets, så skelner vi imellem 2 listetyper; ordnet og uordnet. En ordnet liste kan ofte virke bedre på brugere, da den forsøger at guide brugeren igennem en proces. Den bedste listetyper afhænger dog af dit indhold.
Ordnet liste (numre): Nøglen er her, at formatere dit indhold, så de specifikke trin eller elementer er præsenteret på en måde, som Google forstår.
Hvert trin eller element bør bruge en H2 eller H3 overskrift, og alle underliggende trin eller elementer som en underoverskrift. Her et eksempel:
<h2>Sådan finder du søgeordsideer</h2> <ol> <li>Step #1: Brainstorm en liste med emner</li> <li>Step #2: Find søgeord under hvert emne</li> <li>Step #3: Find relaterede søgetermer</li> <li>Step #4: Søgeordsværktøjer</li>
</ol> <h2>Step #1: Brainstorm en liste med emner</h2>
<p>Start med at gøre dig nogle overvejelser om, hvilke emner din målgrupper søger efter, for at finde det du tilbyder.</p>
For at gøre det endnu mere tydeligt for Google, så kan du indlede hver overskrift med “Step #1” som i ovenstående eksempel. Eller du kan bruge “1.”, “2.” osv. Det er blot vigtigt, at du er konsekvent i din opbygning.
Vi foretrækker “Step #X” men Google skal nok forstå din opbygning, så længe du er konsekvent med dine heading tags og overskrifter.
Hvis du præsenterer en samlet liste på din side, så kan du også bruge <ol> tags som i ovenstående eksempel til at strukturere dine data, hvilket definerer en ordnet liste.
Uordnet liste (punkter): Modsat en ordnet liste, så kræver elementer i en uordnet liste ikke en bestemt rækkefølge.
Hvis du præsenterer en samlet liste, så kan du bruge <ul> tags til at strukturere dine data, hvilket definerer en uordnet liste.
Featured Tabel snippet
Vores egne analyser viser, at Google har tendens til at bruge indhold fra tabeller i tabel snippets. Google sammensætter altså ikke data fra forskellige steder på din side, men scraper istedet indhold fra en eksisterende tabel.
Søger du f.eks. “vm resultat”, så vil du også se, at indholdet fra kilden er formateret som en tabel. For at optimere til en tabel snippet skal du derfor sørge for, at formatere dit indhold som en tabel i din HTML.
I sidens kildekode bør du teknisk set bruge <tr> tags til at strukturere dine data. Dette gør det nemt for Google at identificere tabellen og læse den.
Featured Video snippet
Google har tendens til at fremhæve en video, når brugere søger step-by-step instrukser med en visuel hensigt. Her vil det som regel være videoer fra YouTube, hvorfor vi anbefaler dette som din videoplatform.
At optimere til video snippets kræver både optimering af din videos indhold og YouTube-side. Vi starter med indholdet.
Når du producerer videoen bør du sørge for, at den er super-fokuseret omkring et specifikt emne og besvarer en problemstilling. Et eksempel kunne være “fiks en lækkende vask” istedet for “gør det selv guide til VVS-installationer”.
Sørg for at holde åbningsintroduktionen i din video kort. Gå hurtigt til benet, så brugeren får en løsning tidligt i videoen. Flyt andre beskeder der f.eks. vedrører en opfordring til abonnering, sponsorer, kanalopdatering m.v. til sidst i videoen.
Nævn dit spørgsmål og svar tidligt i videoen. Dvs. i de første 10 sekunder. Tal i starten om “Hvordan”-spørgsmålet du optimerer til og reciter dernæst svaret. Dette vil fremhæve dine primære søgeord tidligt i videoen og hjælpe Google med at forstå, hvilken søgeforespørgsel din video besvarer.
Nu tænker du måske, om Google rent faktisk kan forstå hvad der bliver sagt i din video. Det korte svar er ja. YouTube (og Google) kan nu automatisk transskribere din videos indhold ved brug af Googles talegenkendelsesteknologi. Google har med andre ord en god forståelse af, hvilke ord du udtaler i dine videoer.
Når du har produceret din video, som giver et konkret svar på spørgsmålet og på en engagerende måde, så er det tid til at optimere din videos YouTube-side.
De 3 elementer som du kan arbejde med her er din videos title, beskrivelse og filnavn.
- Title: Din title bør bruge spørgsmålet som din video besvarer. Med andre ord det eksakte søgeord, som du også ønsker din video skal være synlig på.
- Beskrivelse: Din beskrivelse bør forklare hvilket spørgsmål du besvarer og hvordan det besvares. Nogle vælger også at sætte et fuldt video transscript ind i beskrivelsen eller en indholdsfortegnelse, med links til forskellige dele af videoen.
- Filnavn: Dit filnavn anbefaler vi bruger den samme søgeordsfrase som i din title. Adskil hvert ord med en bindestreg, selvfølgelig.
Ved at følge disse guidelines, øger du markant dine chancer for, at blive vist i en af Googles video Featured Snippets.
Optimer dit indhold omkring longtail søgeord
Ifølge et studie foretaget af Ahrefs, så bliver de fleste Featured Snippets vist på longtail søgeord. Dette giver meget god mening, fordi longtail søgninger er mere specifikke. Et godt eksempel herpå er stemmebaserede søgninger, også kaldt voice search.
Hvor fraser så som “hvad er longtail søgeord?” er meget almindelige, så bør du også optimere mod længere fraser, så som “hvorfor er longtail søgeord vigtige i forhold til SEO?”. Med bare lidt research kan du du finde flere søgeordsideer at målrette.
På nogle søgninger får du også boksen “Folk spørger også om” op. Her kan du med fordel finde flere aktuelle spørgsmål, som relaterer sig til din søgning.
Der findes også flere søgeordsværktøjer, der kan hjælpe dig med at identificere populære spørgsmål. En af disse er AnswerThePublic, der ovenikøbet giver dig en grafisk visualisering ud fra dit primære søgeord.
Få flere Featured Snippets med samme side
Hvis din side og dit site har opbygget en god mængde autoritet i søgemaskinerne, så kan du opnå flere Featured Snippets med samme side. Dette kan du gøre ved, at optimere din side til flere af de samme snippet typer eller forskellige typer.
F.eks. kan du have en FAQ-sektion i bunden af din side, der besvarer flere ofte stillede spørgsmål til sidens emne.
Et andet sted på siden kan du have en tabel, der sammenligner en eller flere elementer. Eller du kan bruge en nummereret liste, der rangerer elementer på en top 10-skala.
Opnå bedre placeringer i Google
Hvis din side ikke allerede rangerer på side 1 i Google, så er dine chancer for at få Featured Snippets stort set ikke tilstede. Ifølge et studie fra Ahrefs, så kommer 99% af alle Featured Snippets fra sider som allerede rangerer på side 1.
Så udover at dit indhold skal være formateret korrekt, så skal du altså også sikre, at siden er at finde på side 1 på sidens primære søgeord.
Her kan linkbuiling gøre en stor forskel, men det er også vigtigt, at siden følger grundlæggende principper indenfor on-page SEO. Ved at arbejde struktureret med disse discipliner, kan du knække Googles første side og blive featured.
Kan man fravælge Featured Snippets?
Hvis du af en eller anden grund ikke ønsker, at din webside skal fremhæves i et uddrag, så kan du tilføje følgende meta-tag i din websides <head>
sektion:
<meta name="robots" content="max-snippet:170" />
Google garanterer dog ikke fjernelse fra et uddrag ved brug af ovenstående meta-tag. Kun de mere restiktive metoder som nosnippet robots meta tag eller data-nosnippet HTML attribut kan garantere dette.
Hvad er Google onebox?
Undgå at forveksle Google Onebox med en Featured Snippet.
Hvis man f.eks. søger på musiknumret “enjoy the silence” så får man en lignende boks op, som flere tror er en Featured Snippet. Denne boks kaldes dog en Google Onebox.
Bemærk f.eks. de mange informationer som hentes ind i boksen; artist, album, genre og coverversioner. Disse informationer kommer ikke fra kilden der linkes til men er en del af Googles Knowledge Graph.
Indhold
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "Featured Snippets" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.