Pogo sticking

Pogo sticking opstår når en bruger besøger flere forskellige søgeresultater, for at finde svaret på deres søgeforespørgsel. Her er hvad den betyder for SEO og hvordan du kan undgå pogo sticking på dit website.

Pogo Sticking

Hvad er pogo sticking?

Pogo sticking er forårsaget af øjeblikkelig utilfredshed med et eller andet aspekt af din webside. Det kan derfor være svært at fastslå, hvad der helt præcis er galt med en given side.

Lad os sige at du søger efter en opskrift i Google.

Google søgeforespørgsel

Du klikker dig ind på det første søgeresultat, men finder hurtigt ud af, at det ikke giver dig svaret du ledte efter.

Derfor klikker du tilbage til søgeresultaterne, for at finde et bedre søgeresultat.

Pogo sticking

Denne adfærd – også kaldt pogo sticking – fortsætter indtil du finder et tilfredsstillende svar på din søgeforespørgsel.

Hvis mange brugere gør ligesom dig, og klikker forgæves på det første søgeresultat, så fortæller det Google, at det første søgeresultat ikke er et godt match på denne søgeforespørgsel. Lad os skubbe det nogle pladser ned.

Pogo sticking ranking drop

Der kan være flere årsager til, at indholdet ikke falder i brugerens smag og bliver nedtonet på grund af pogo sticking:

  • Indholdet matcher ikke websidens title eller meta description. F.eks. lover du en test af 5 kaffemaskiner men artiklen omhandler de mest populære kaffebønner.
  • Indholdet er af lav kvalitet. F.eks. har den første paragraf unaturlige mange søgeordsgentagelser, der er mange stave- og grammatikfejl og artiklen virker generelt ustruktureret.
  • Indholdet besvarer ikke brugerens søgehensigt og/eller matcher ikke det overordnede tema på dit website.

Det kan også skyldes tekniske problemer med din webside, så som:

  • At din webside har en dårlig pagespeed.
  • Videoer der afspiller automatisk.
  • Pop-up-vinduer der overlapper indholdet.
  • Et forvirrende og/eller forældet webdesign.
  • Manglende brugervenlighed.

Senere i denne guide kan du finde flere årsager og løsninger til pogo sticking.

Pogo sticking vs. bounce rate

For at forstå pogo sticking, så er det også vigtigt at kende forskellen fra bounce rate. Derfor får du her en definition af begge begreber.

Bounce rate: Bounce rate kan defineres som procentdelen af besøgende, der besøger en enkelt side på dit website. En høj afvisningsprocent er ikke nødvendigvis dårlig, da det kan betyde, at den besøgende ikke havde behov for at klikke sig ind på andre sider for at finde det han søgte.

Bounce rate

Pogo sticking: Pogo sticking opstår når en bruger foretager en søgning, klikker på et resultat, meget hurtigt klikker tilbage til søgeresultatsiden og klikker på et andet resultat. Denne adfærd er et direkte resultat af øjeblikkelig utilfredshed i søgeresultatet. I modsætning til bounce rate, så er pogo sticking en dårlig ting.

Hvorfor er pogo sticking vigtig for SEO?

Pogo sticking er et meget stærkt signal til Google om, at brugere ikke er tilfreds med et søgeresultat. I bogen “In the Plex” skriver forfatteren Steven Levy, hvordan Google brugte pogo sticking til at sortere søgeresultaterne på side 1:

”Men ulykkelige brugere var utilfredse på deres egne måder, mest fortællende var de“ korte klik ”, hvor en bruger fulgte et link og straks vendte tilbage for at prøve igen. ‘Hvis folk skriver noget og derefter går og ændrer deres forespørgsel, kan du fortælle, at de ikke er glade […] Hvis de går til næste side med resultater, er det et tegn på, at de ikke er glade.'”

Google har tilmed rullet en ny SERP feature ud der skal forhindre pogo sticking.

Når du foretager en søgeforespørgsel, klikker på et søgeresultat og derefter klikker tilbage til søgeresultaterne, så vil Google nu vise dig en “relaterede søgninger” boks lige under dette resultat.

Relaterede søgninger forhindrer pogo sticking

Relaterede søgninger blev førhen kun vist i bunden af søgeresultaterne.

Google er med andre ord klar over, at du havde en dårlig brugeroplevelse, da du ellers ikke ville have klikket tilbage til søgeresultaterne.

Med den nye boks giver de dig flere muligheder, så du ikke behøves at springe imellem resultaterne på den første side.

Sådan undgår du Pogo sticking

Lad os kigge nærmere på, hvad du kan gøre for at undgå pogo sticking på dit website. Følgende teknikker bygger på bedste praksis og cases, hvorfor succesraten med dem er særlig høj.

Match dit indhold med brugerens søgehensigt

En af de bedste måder til at begrænse eller helt eliminere pogo sticking er, at matcher dit indhold med brugerens søgehensigt.

Det handler med andre ord om at forstå årsagen bag en søgning i Google. Er brugeren f.eks. på udkig efter information, at finde en destination eller er han klar til at fortage en transaktion?

Søgehensigt

Så hvis brugeren f.eks. søger efter “hvad er søgemaskineoptimering?”, så vil han lære mere om disciplinen fremfor at blive ledt til en side der sammenligner SEO-ydelser.

Derfor sammensatte vi også den største guide om emnet, der virkelig går i dybden og berører samtlige underemner.

Optimer dine interne links

En god linkstruktur vil hjælpe med at holde på dine brugere. Særligt interne links over browserens skærelinjen kan få brugere til, at klikke sig dybere ind på dit website. Dette minimerer chancen for, at de klikker sig tilbage til søgeresultaterne.

Interne links

At linke til relaterede artikler kan også give brugeren supplerende informationer, som gør sig bedst i at blive besvaret på en særskilt side. Dermed tager du skridtet videre og besvarer underliggende spørgsmål, som eventuelt måtte komme som opfølgning til den oprindelige søgeforespørgsel.

Af eksempel kan nævnes vores guide til en søgeordsanalyse, hvor der også er et internt link til vores guide om content marketing i introduktionen. Igennem artiklen er der flere interne links som besvarer relaterede emner.

Større fontstørrelse

En anden måde til både at reducere din bounce rate, forbedre din dwell time og begrænse pogo sticking er, at øge fontstørrelsen på dit website. Mere konkret bør du benytte en fontstørrelse på 15-18px, hvilket vil øge læsbarheden betragteligt.

Øg læsbarheden

Her på siden bruger vi en fontstørrelse på 18px, kombineret med god linjeafstand og hvor indholdet er organiseret i tydelige sektioner.

Organiseret indhold i sektioner

Det er selvfølgelig også værd at pointere, at nogle fonts er større end andre. Prøv dig frem og find så den bedste kombination. 

Tilføj en indholdsfortegnelse

På alle vores guides har vi tilknyttet en indholdsfortegnelse i højre bjælke. Hvorfor er dette så vigtigt? Hvis du skriver fyldestgørende artikler, så har du rigtig meget indhold samlet på én side. Her vil en indholdsfortegnelse betyde, at brugeren ikke mister overblikket og den røde tråd.

Komplet SEO guide

En indholdsfortegnelse kan give brugeren et overblik, så dit indhold ikke virker uoverskueligt og det er nemt for brugeren, at finde det han søger. F.eks. har vi vores guide til at bygge links, som i skrivende stund fylder mere end 6.500 ord.

Ved hjælp af en indholdsfortegnelse, er det nemt for brugeren at springe til et bestemt afsnit og samtidig fastholde et overblik.

Skriv fyldestgørende indhold

Hvis du dækker alt om emnet på en side, så har brugeren ikke behov for at samle informationer fra flere forskellige websites. F.eks. dækker vores guide til duplicate content alt hvad der er at vide om duplicate content.

Duplicate content

Det betyder også, at mange søgninger relateret til duplicate content ender med at lande vores guide.

Opdater ældre indhold

Ikke nok med at Google-brugere er utålmodige, så har de også sans for at se indhold der er forældet, hvilket kan få dem til at klikke sig væk fra dit website. Det er derfor afgørende at holde ældre indhold opdateret og aktuelt.

En af måderne vi bl.a. viser friskheden af vores indhold på, er igennem en opdateringsdato øverst i hver guide.

Artikel sidst opdateret dato

Dermed er det altid tydeligt for læseren, hvornår vi sidst har foretaget en større opdatering af indholdet.

Reducer din organiske bounce rate

Når du reducerer din organiske bounce rate, så øger du chancen for at brugere bliver hængende og ikke klikker sig tilbage til søgeresultaterne. Heldigvis kan du hurtigt og nemt identificere de landingssider, som har en høj organisk bounce rate og efterfølgende implementere forbedringer.

Start med at åbne din Google Analytics-konto. Herefter navigerer du til Adfærd > Landingssider i menuen.

Google Analytics landingssider tid på siden

Tilføj nu et segment, så du kun kigger på “organisk trafik”.

Google Analytics organisk trafik segment

Afsluttende identificerer du 3 landingssider, der har en bounce rate som er over gennemsnittet på dit website.

Implementerer derefter følgende forbedringer på disse:

  • Skriv en overbevisende og fængende introduktion der giver lyst til at læse mere.
  • Tilføj billeder og screenshots der hjælper brugere med at forstå dit indhold.
  • Suppler med videoer, værktøjer eller andet interaktivt indhold.
  • Bryd dit indhold op i tydelige sektioner med underoverskrifter.

Ved at berige dit indhold, samtidig med at du øger læsbarheden, kan du i langt de fleste tilfælde fastholde brugerne på dit website.

FAQ sektioner

FAQ-sektioner kan være en fantastisk supplement til dit indhold. Dette gælder især hvis du dækker et teknisk emne, hvor der kan være flere spørgsmål som kræver mere forklaring eller en klar definition.

Ofte stillede spørgsmål kan f.eks. integreres nederst på din side som en sektion. Du har også mulighed for at lave struktureret markup på disse, så Google kan bruge dem direkte i søgeresultaterne på relaterede søgninger.

FAQ side Rich Snippet schema markup

Når det sker vil du få et udvidet søgeresultat i Google, som både kan forbedre din organiske klikrate, samtidig med, at det kan begrænse pogo sticking, fordi du besvarer flere spørgsmål omkring emnet.

User Experience

User Experience

Lær mere

Godt gået! Du har nu læst guiden "Pogo sticking" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.

Flere emner

SEO værktøjer

SEO værktøjer

Søgeord

Søgeord

Indhold

Indhold