Bounce Rate

Bounce rate eller afvisningsprocent, er et begreb indenfor webanalyse, der definerer procentdelen af folk som besøger dit website og efterfølgende forlader det igen, uden at have foretaget en eneste handling.

Bounce rate

Hvad er bounce rate?

Bounce rate kan defineres som procentdelen af besøgende, der forlader din webside uden at have foretaget yderligere handlinger, så som at klikke på et link, fortage et køb eller udfylde en formular.

Bounce Rate - Afvisningsprocent

En afvisning sker, når der ikke har været noget engagement på websiden og besøget derfor slutter som et enkeltsidebesøg.

Du kan f.eks. bruge din afvisningsprocent til at beregne kvaliteten af en webside og/eller kvaliteten af dit publikum. Med kvalitet menes, om dit publikum opfylder de mål og handlinger, som er formålet med dit website.

Hvor finder jeg min afvisningsprocent i Google Analytics?

Du starter med at logge ind på din Google Analytics konto og vælger derefter websitet, som du ønsker at se din afvisningsprocent for. Naviger herefter til rapporten “Oversigt” under Adfærd, hvor du kan se din gennemsnitlige afvisningsprocent for hele websitet.

Afvisningsprocent i Google Analytics

Hvis du vil se afvisningsprocenten for en bestemt webside, så kan du navigere til rapporten “Landingsider” under menuen Adfærd og Websiteindhold.

Hvis du vil se afvisningsprocenten for trafikkilder, så kan du navigere til rapporten “Kanaler” eller “Kilde/medium” under menuen Anskaffelse og Al trafik.

Hvordan beregnes afvisningsprocent i Google Analytics?

Ifølge Google beregnes afvisningsprocenten på følgende måde i Google Analytics:

Bounce rate er sessioner på én side divideret med alle sessioner eller procentdelen på dit website, hvor brugere kun har set en enkelt side og kun udløste en enkelt anmodning til Analytics-serveren.

Med andre ord samler den alle sessioner, hvor en besøgende kun besøgte én side og dividerer den med alle sessioner

Hvorfor er Bounce Rate vigtig for SEO?

Google bruger måske bounce rate som et signal. Selvom det benægtes af Google, så viste et studie faktisk, at en websides afvisningsprocent havde en tæt korrelation med Google rangeringer på første side.

Vi tror dog ikke på, at Google bruger Google Analytics data i deres søgealgoritme. Derimod bruger de et begreb kaldet “pogo sticking”, der registrerer brugere som klikker sig tilbage til søgeresultaterne og vælger et andet søgeresultat.

Pogo sticking i Google SERP

Denne interaktion imellem søgeresultaterne og din webside, giver bl.a. Google information om, hvorvidt din webside opfylder brugerens søgehensigt eller ej.

Derudover måler Google, hvor lang tid brugeren opholder sig på siden, inden han vender tilbage til søgeresultaterne. Dette fænomen kaldes for “dwell time” og har ligeledes indflydelse på dine siders rangering.

Dwell Time

En høj afvisningsprocent kan dog også påvirke andre dele af dit website, som indirekte kan skade din SEO og/eller forretningsmål.

Hvis nogen afviser dit website, så resulterer de ikke i en konvertering. Så hvis du forbedrer din afvisningsprocent, så kan du også forbedre din konverteringsrate. Dermed opfylder flere brugere de handlinger, som er formålet med dit website.

En høj bounce rate kan desuden betyde, at dit website har problemer med f.eks. indholdet, brugeroplevelsen, navigationen eller designet.

Hvad er en god afvisningsprocent?

En god afvisningsprocent afhænger i høj grad af hvilken branche du er i. Derudover hvilke kilder du får trafik fra. Du er derfor nød til at kende gennemsnittet indenfor disse områder, for have en idé om, hvad en god afvisningsprocent er for dig.

Hvad er den gennemsnitlige afvisningsprocent?

Ifølge en rapport fra GoRocketFuel.com, så ligger den gennemsnitlige afvisningsprocent på 41-51%. Til det skal nævnes, at en normal afvisningsprocent i høj afhænger af branchen, hvorfra din trafik kommer fra og her oplever vi en stor spredning.

Gennemsnitlige afvisningsprocent

F.eks. foretog Custom Media Labs et studie, der viste meget forskellige afvisningsprocenter på tværs af flere website kategorier.

Gennemsnitlig bounce rate på website kategorier

Som det fremgår af ovenstående, så har e-handelssider den laveste gennemsnitlige afvisningsprocent på 20-45%, imens nogle blogs har helt op til 90% afvisning.

Den gennemsnitlige afvisningsprocent afhænger derfor af, hvilken website kategori du opererer i. Og derfor bør du altid sammenligne med websites fra samme kategori, for at få et mere retsvisende billede af normalen.

En anden ting som har stor indvirkning på afvisninger er dit websites trafikkilder. Ifølge tal fra ConversionXL, så har email og henvisningstrafik den laveste afvisning.

Gennemsnitlig bounce rate på trafikkilder

Omvendt har display så som bannere og trafik fra sociale medier generelt en høj gennemsnitlig afvisningsprocent.

Bounce rate og konvertering

Hvis du kigger på bounce rate fra et konverteringsperspektiv, så kan den bruges som en måling for, hvor konverteringsdygtig din webside er.

Hvis du f.eks. ændrer designet på din checkout side, med henblik på at få flere køb, så kan du holde øje med din bounce rate for siden. Hvis du ser en stigning i afvisninger, så kan designændringen du har foretaget, være skyld i, at du ser en lavere konverteringsrate.

En høj afvisningsprocent kan koste konverteringer

Du kan også tjekke bounce raten for dine mest populære websider. Sammenlign nu de websider der har en lav afvisning, med de websider der har en høj afvisning. Hvad kan du lære af websiderne med den lave afvisningsprocent?

En anden måde at kigge på bounce rate er fra dine trafikkilder. Hvilke trafikkilder leder til en høj og lav bounce rate? Dette kan f.eks. trafik fra dit nyhedsbrev, din Google Ads-kampagne eller et henvisende website. Find nu årsagen til denne afvisning. Dette kan også hjælpe dig med at forstå, hvilke trafikkilder der bidrager med størst værdi.

Bounce Rate vs. Exit Rate

Selvom bounce rate på en måde minder om exit rate, så er der en central forskel.

Bounce rate er procentdelen af brugere som lander på en webside og derefter forlader den. F.eks. ved at de klikker på tilbage-knappen i deres browser.

Bounce Rate

Exit rate er procentdelen af brugere som forlader en specifik webside, selvom de ikke indledningsvis landede på websiden. Så hvis de f.eks. lander på “side x” og så klikker sig videre til “side y”, hvorefter de forlader websitet.

Exit Rate

Fordi brugeren ikke forlader websitet efter “side x”, så er der ikke tale om en afvisning. Og fordi brugeren ikke landede på “side y”, så er det heller ikke en afvisning her. Derimod vil “side y” bidrage til en højere exit rate i Google Analytics.

Ligesom med en høj afvisningsprocent, så kan en høj exit rate være tegn på et problem på dit website som kræver håndtering.

Hvad skyldes en høj Bounce Rate?

Inden vi går i dybden med, hvordan du forbedrer din afvisningsprocent, så er her nogle af de mest almindelige grunde til, at folk omgående afviser din webside.

Dårligt indhold: Folk lander ofte på websites, for at lære mere omkring et specifikt emne. Hvis dit indhold ikke opfylder deres behov, så bliver de ikke hængende. Her vil mange klikke tilbage til søgeresultaterne for at finde et bedre website.

Dårlig brugeroplevelse: Brugere på dit website beslutter sig for, om de vil blive eller forlade dit website indenfor få sekunder. Hvis farverne ikke er behagelige, layoutet ikke er organiseret og din navigation ikke er intuitiv, så er de hurtigt videre.

Tekniske fejl: Hvis dine afvisningsprocenter er ualmindelige høje, så kan det også skyldes tekniske fejl på siderne. F.eks. klientfejl, CSS og javascript fejl eller en formular som ikke fungerer og resulterer i en serverfejl.

Hastighedsproblemer: Dine websider skal indlæses næstes øjeblikkeligt. Mere end et par sekunder er alt for længe for de fleste brugere. Dette gælder især for brugere på mobile enheder, som ikke altid er koblet op på en Wifi-forbindelse.

Websiden opfyldte brugerens forventninger: Ja du læste rigtig. Ikke alle afvisninger er dårlige. Faktisk kan en afvisning betyde, at du var hurtig til at opfylde brugerens forventning. Så snart brugeren fik hvad han kom efter lukkede han websiden.

Sådan forbedrer du din Bounce Rate

Når du evaluerer dit websites afvisningsprocent, så hjælper det at være systematisk, så du ikke overser nogle vigtige detaljer. Her er 7 trin du kan tage, hvis dine afvisningsprocenter lider og du vil forbedre dem.

1. Start med at vælge en side med en høj bounce rate

Hvis dit website overordnet har en høj bounce rate, så er det meget sandsynligt, at mindst én af dine websider lider mest. Fin denne side og isoler den. Naviger derefter siden som en almindelig bruger og tag noter.

Tag også et kig på de øvrige parametre i Google Analytics. Hvor lang tid bruger folk på siden? Opfylder de deres mål på trods af en høj bounce rate?

Tag derefter et kig på sidens design, navigation og indhold. Vurder derefter hvad der kan gøres bedre, for at hjælpe brugerne med at nå deres mål.

2. Installer et værktøj der optager hvordan brugere navigerer

Der findes flere værktøjer på markedet, der kan optage hvordan dine brugere navigerer på dit website. Du kan f.eks. se hvilke elementer deres musemarkør svæver over, hvad de klikker på og hvilke veje de tager frem til en konvertering eller afvisning.

Website optagelse

Webstedsoptagelser kan hjælpe dig med at se, hvor forbedringer kan foretages. Dette er især ideelt for websider der oplever en høj afvisningsprocent.

Når du har installeret værktøjet, så vend tilbage til websiden med den højeste afvisningsprocent og se hvordan dine brugere agerer, lige før de forlader siden.

3. Kør et heatmap for at forstå mere om brugeradfærd

Heatmaps er en anden måde at visualisere, hvordan brugere interagerer med dit website. Her bruger vi ofte et værktøj kaldet Hotjar. Der findes flere gode løsninger på markedet der fungerer glimrende.

Heatmaps

Ved hjælp af varmeindikatorer kan du se, hvor den største engagement forekommer. Hvis du kan se at flertallet af de besøgende klikker med mus i øverste højre hjørne, så kan det være et godt sted for en call-to-action-knap.

Når anvendt på websiden med den højeste bounce rate, så kan du se hvor brugerne interagerer med siden og hvor de ikke gør. Dette kan give dig vigtig information, som du kan bruge til at forbedre siden, med henblik på at sænke afvisningsprocenten over tid.

4. Analyser data og udvælg elementer til A/B split-test

Når du har identificeret steder, som brugerne finder forvirrende eller elementer som brugere bliver tiltrukket af, så er næste skridt at foretage nogle justeringer til siden. Dette med henblik på at se om flytning, ændring, tilføjelse eller fjernelse af indhold, kan hjælpe siden til en lavere afvisningsprocent.

Med udgangspunkt i dine optagelser og heatmaps, så kan du eksperimentere med elementer så som overskrifter, knapper, indhold, billeder og andre elementer.

Med en A/B split-test kloner du bogstaveligtalt siden og foretage en ændring til ét element, så som sidens overskrift. Herefter sender du eventuelt 50% af din webtrafik til den originale version og de resterende 50% til den nye variantside med ændringen.

A/B split-test

A/B split-tests er en rigtig god måde til at hjælpe dig med, at sænke din bounce rate på hele dit website.

5. Start din A/B split-test

Nogle af de værktøjer vi har nævnt, tillader også A/B testing. Og andre websites har denne funktion indbygget. Du kan bruge disse værktøjer til at teste elementer henover en periode på f.eks. 3-4 uger.

Du kan også benytte såkaldte multivariant tests, hvor du tester mere end ét element samtidig, med henblik på at se, hvilket element der virker bedst.

A/B split-tests kan hjælpe dig med at finde den rette kombination af elementer, som tilsammen bidrager til en lavere afvisningsprocent og i sidste ende resulterer i flere konverteringer.

6. Implementer optimeringen

Når din test har kørt i noget tid, så er det tid til at sammenligne originalen og din nye variant, med henblik på at kåre en vinder. Hvilken version bidrog til størst engagement og flest konverteringer?

Pas på at du ikke stopper testen for tidligt. Hvis ikke du har nok data, så kan du risikere at tage forkerte beslutninger om, hvad der virker bedst. Implementering af dine forbedringer bør derfor ikke forhastes og tålmodighed er typisk lig med bedre resultater.

7. Gentag processen

Selvom du har opnået en lavere afvisningsprocent, så bliver du aldrig færdig med at teste. Der er næsten altid ting du kan forbedre, med henblik på at sænke en sides afvisningsprocent.

Ændringer kan blive nødvendige af mange årsager. F.eks. når din målgruppes forventninger ændrer sig og nye behov opstår. Gentag derfor processen regelmæssigt, ligesom du regelmæssigt vedligeholder dit website.

Gode tips til bounce rate optimering

Som en ekstra bonus får du her en række tips, som flere studier har vist som værende en god måde til, at forbedre en sides bounce rate.

Øg din sides pagespeed

Et studie foretaget af Google på 11 millioner landingssider viste, at højere afvisningsprocenter korrelerede med en dårligere pagespeed.

Langsom pagespeed resulterer i en højere afvisningsprocent

Dette giver dog meget god mening når man tænker over det. Mange brugere er utålmodige og derfor er det vigtigt, at dine websider loader hurtigt. Hvordan du opnår det, kan du læse alt om i vores store pagespeed guide.

Grundlæggende handler det bl.a. om at:

  • Komprimere billeder
  • Sikre at din host/server er hurtig
  • Rydde op i ubrugte plugins og scripts

Og ellers holde dit website rent for elementer, som dine besøgende ikke har brug for.

Embed YouTube videoer på din webside

Ifølge video hosting firmaet Wistia betød videoer på deres sider, at sidernes besøgstid blev mere end fordoblet i gennemsnit.

Tilføjede videoer fordobler den gennemsnitlige tid på side

Derudover viser andre studier, at indlejrede videoer også kan lede til en lavere bounce rate. Dette behøves ikke nødvendigvis være dine egne videoer. Det kan være enhver video fra YouTube, som har relevans for din side.

Øg læsbarheden af dit indhold

Jo sværere det er for dine brugere at skimme og læse dit indhold, jo større chance er der for, at besøget resulterer i en afvisning.

Så hvis dit indhold bliver præsenteret som en væg af tekst, så vil du hurtigt opleve, at dine bounce rates skyder i vejret.

Væg af tekst giver dårlig læsbarhed og højere bounce rates

Istedet bør du sikre, at indholdet er læsevenligt, ved at bruge:

  • Masser af luft
  • Korte paragraffer (1-4 linjer)
  • En stor font (15-18px)
  • Underoverskrifter
  • Visuelle elementer

Derudover kan du med fordel bruge visuelle elementer i indholdet. Dette gælder især ved længere tekster, der kan være med til at fastholde læserens interesse.

Opfyld brugerens søgehensigt

Fordi Google er den absolut største trafikkilde på nettet, så er det kritisk, at dine landingssider opfylder brugernes søgehensigt.

Hvis brugeren kommer med en forventning om, at læse en test om kaffemaskiner men kommer ind på en landingssider om kaffepulver, så vil brugeren omgående klikke sig tilbage til søgeresultaterne.

En side der ikke opfylder brugerens søgehensigt er ikke kun skidt for din bounce rate. Det påvirker også din SEO, i form af en lavere “dwell time”, som vi var omkring tidligere i guiden.

Tilføj interne links til din side

Det er ingen hemmelighed at interne links hjælper SEO men faktisk kan de også bidrage til en bedre bounce rate. Hvorfor?

Interne links hjælper dine brugere med, at opdage andre sider på dit website.

Interne links

Og så snart en bruger har besøgt mere end en side, så tæller de ikke længere som en afvisning. Derfor skal du heller ikke være bange for, at inkludere et internt link øverst i dit indhold, hvis det giver mening for brugeren.

Brug en indholdsfortegnelse med ankerlinks

En ting vi oplever der virker super godt, er fyldestgørende indlæg på mange ord. Og faktisk viser flere studier, at længere indlæg bidrager til flere backlinks, hvilket har stor indflydelse på dine siders rangering.

Længere indhold har dog en udfordring. Det kan være svært at få et overblik, finde et bestemt tip eller svaret på et specifikt spørgsmål.

Det er her hvor indholdsfortegnelser med ankerlinks kommer ind i billedet. Som eksempel benytter vi dem selv i alle vores guides. Og når brugerne klikker på en disse ankerlinks, så springer de direkte til den pågældende sektion.

Optimer til mobile brugere

Ifølge Search Engine Land, så kommer ca. 57% af al trafik fra mobile enheder og det tal bliver ikke mindre.

For at sænke dine afvisningsprocenter bør du derfor også arbejde med, at optimere dine sider til mobile brugere. Hvordan du gør i praksis, kan du læse alt om i vores store guide til Mobil SEO, der tager dig omkring de vigtigste ting.

Mobil SEO

Vil du teste dit website her og nu, så kan anbefale værktøjet BrowserStack.

Link til relateret indhold

Hvis du vil afholde brugere fra at forlade dit website, så kan du med fordel overveje, at linke til relateret indhold fra bunden af dine indlæg.

Vi anbefaler altid at linke til relateret indhold fra bunden af et indlæg. På den måde fortæller du hvad brugeren skal gøre, når han er færdig med at læse dit indlæg.

Hvad er afvisningsprocent?

Afvisningsprocent eller “bounce rate” repræsenterer procentdelen af brugere, som besøger en webside og derefter forlader den, fremfor at fortsætte deres besøg, ved at klikke sig videre til andre websider på det samme website.

User Experience

User Experience

Lær mere

Godt gået! Du har nu læst guiden "Bounce Rate" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.

Flere emner

SEO værktøjer

SEO værktøjer

Søgeord

Søgeord

Indhold

Indhold
Digital marketing

Digital marketing

Få eksklusive tilbud, nyheder og stærke marketingtips tilsendt på mail.

Tak for din tilmelding!