Core Web Vitals

Core Web Vitals består af en række specifikke faktorer, som Google anser for vigtige i en websides samlede brugeroplevelse. Her er hvad de betyder for dit website og hvordan du forbedrer dem.

Core Web Vitals

Hvad er Core Web Vitals?

Core Web Vitals er et begreb introduceret af Google, der har til formål, at give en samlet vejledning af kvalitetssignaler, der er vigtige for, at et website kan levere en god brugeroplevelse.

Core Web Vitals består af 3 specifikke målinger af hastighed og brugerinteraktion:

  • Largest contentful paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Comulative Layout Shift (CLS)

Der er tale om såkaldte delmængder af faktorer, som Google bruger til, at vurdere en sides samlede brugeroplevelse (UX) på.

Core Web Vitals

Data om dine Core Web Vitals er også tilgængelig i din Google Search Console-konto under vigtige netstatistikker:

Core Web Vitals i Google Search Console

Denne Core Web Vitals rapport kan hjælpe dig med, at fikse problemer med brugeroplevelsen på dit website.

Lad os tage et nærmere kig på vigtigheden af disse parametre og hvad Google kan fortælle os om opdateringen.

Hvorfor er Core Web Vitals vigtig?

I 2021 planlægger Google at gøre Core Web Vitals til en official ranking faktor, hvorfor de vil få indflydelse på din rangering:

Core Web Vitals et Google ranking signal

Mere konkret, så har Google bekræftet, at Core Web Vitals bliver en ranking faktor i løbet af maj måned, hvilket i skrivende stund giver dig 4 måneder til at få dine sider optimeret inden opdateringen.

Dette er dermed en udvidelse til de eksisterende signaler, som Google betragter som vigtige indenfor UX. Andre Web Vitals inkluderer:

  • Mobilvenlighed
  • Sikker browsing (undgå malware)
  • Påtrængende pop ups (intrusive interstitials)
  • HTTPS

Og her vil Core Web Vitals altså blive langt vigtigere i fremtiden. Ja meget muligt den vigtigste måling af din siders brugeroplevelse i løbet af 2021.

En god brugeroplevelse er dog ikke ensbetydende med en høje placeringer i søgeresultaterne. Du er også nød til, at levere godt indhold og relevant indhold samt optimere dine sider til søgemaskinernes øvrige faktorer.

Lad os kigge nærmere på de 3 Core Web Vitals, som det hele handler om og hvordan du forbedrer dine sider til dem.

Largest Contentful Paint (LCP)

LCP er et begreb for, hvor lang tid det tager en side, at indlæse fra en brugers synspunkt. Med andre ord tiden fra at klikke på et link, til at størstedelen af indholdet bliver synligt på skærmen.

Denne måling adskiller sig fra andre hastighedsmålinger. Et godt eksempel er målingen TTFB, der betyder Time to First Byte. Denne måling kigger kun på, hvor lang tid det tager at hente den første byte fra serveren. Ikke hvor hurtigt brugeren reelt ser indholdet på sin skærm.

Largest Contentful Paint er med andre ord en indikation af, hvor hurtigt brugeren kan opleve størestedelen af indholdet og begynde at interagere med det og funktioner.

Du kan se din sides LCP score igennem Google PageSpeed Insights.

Largest Contentful Paint

Med værktøjet kan du også se, hvordan din side har ydet over tid, baseret på data fra Googles Chrome browser. Dette er faktisk den samme data, som også bliver brugt i Search Console under vigtige netstatistikker.

LCP data i Google Search Console

Her får du præsenteret en tabel med sider der vurderes fra god til dårlig, så du kan se hvilke sider der er acceptable ud fra Googles guidelines.

Googles Largest Contentful Paint (LCP) guidelines

Forskellen er blot, at her kan du se LCP-data på tværs af hele dit website, fremfor kun en enkelt side i PageSpeed Insights.

Ideelt set bør alle dine sider ramme en LCP på omkring 2,5 sekund. Dette kan dog være en stor udfordring, hvis du har tunge funktioner eller ligesom os, bruger mange visuelle aktiver. Dette også på trods af komprimering.

Derfor er du ofte nød til, at gøre brug af flere teknologier for at formere din LCP-score. Andre gange er du måske nød til at skære ned på antallet af billede eller optimere din HTML. Arbejdet vil dog uden tvivl belønne sig i fremtiden.

Her er nogle konkrete tips til at forbedre dine siders LCP:

  • Aktiver lazy loading: Lazy loading gør at billeder først bliver hentet når brugeren scroller ned på siden. Dermed kan du hurtigere opnå en bedre LCP-score.
  • Opgrader din hosting: En hurtigere webserver forbedrer din websides responstid og samtidig LCP-score. Her kan du også overveje brug af et CDN-netværk for, at reducere brugerens afstand til webserveren. 
  • Fjern unødige elementer: Har du meget tunge elementer så som billeder der sløver din side, så overvej at fjerne det eller erstatte det med et lettere element. Under Largest Contentful Paint element i Google PageSpeed Insights kan du se, om du har et element der reducerer din websides LCP.
  • Fjern unødige 3. part scripts: Hver gang du tilføjer et 3. part script, så sløver det din websides responstid. Overvej om et script kan undgås. 
  • Minify CSS: Ved at komprimere tunge CSS-filer, kan du ligeledes undgå at sløve din LCP-score.

Lad os gå videre til næste Core Web Vital.

First Input Delay (FID)

First Input Delay (FID) måler det tidspunkt, hvor en bruger første gang interagerer med dit website, til det tidspunkt, hvor browseren reagerer på denne interaktion. En interaktion kan f.eks. være når brugeren:

  • Klikker på en knap
  • Klikker på et link i menuen
  • Indtaster sin emailadresse i et formularfelt
  • Ændrer filtreringen af produkter
  • Klikke på en fold-ud boks der viser mere indhold

Google vurderer at FID er vigtig, fordi det tager højde for, hvordan virkelige brugere interagerer med websteder. Ligesom med LCP, så vurderes FID ud fra kriterier for, hvad der bidrager til en acceptabel score.

Googles First Input Delay (FID) guidelines

På trods af at måleenheden er hastighed, så skal FID ikke forveksles med en traditionel hastighedsmåling. FID måler som sagt hvor lang tid der tager en bruger, at udføre den første handling på siden.

Hvis du måler FID på et blogindlæg der består af udelukkende tekst, så kan det være begrænset, hvor meget interaktion brugeren kan have med siden, bortset fra at scrolle ned på siden.

Her vil FID have mindre betydning, modsat f.eks. en login- eller tilmeldingsside, hvor din FID-score er meget mere påvirkelig.

Tilmeldingsformular

På en side med en tilmeldingsformular er det vigtigt, at brugeren hurtigt kan komme til at indtaste sin emailadresse. FID kan med andre ord variere meget, afhængig af, hvilken type side der er tale om.

Her er nogle konkrete tips til, hvordan du kan forbedre din FID-score.

  • Minify og udskyd javascript: Fordi javascript ofte spiller en stor rolle i en siddes opbygning, så kan det være umuligt for brugere, at interagere med siden imens JS bliver hentet. Ligesom med din CSS, så kan du komprimere din JS og udskyde eksekveringen (defer) til efter siden er blevet parset.
  • Fjern ikke-kritiske 3. part scripts: Ligesom med FCP, så bør du rydde op i 3. part scripts. Dette kan være du kører heatmaps, en survey, eventsporing m.m. Dette og andet kan påvirke din FID-score negativt.
  • Aktiver browser caching: Her caches de ressourcer, som din side er bygget op af i brugerens browser. Dermed vil deres brugeroplevelse være markant hurtigere fra 2. besøg.

Lad os kigge på den sidste Core Web Vital.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) er en måling for, hvor visuel stabil en side er, i takt med at den indlæses. Hvis du derfor har elementer som bevæger sig rundt i takt i takt med siden indlæses, så har en en højere og dårligere CLS.

Commulative Layout Shift eksempel

Ideelt set bør dine sideelementer derfor være statiske, fremfor at de dynamisk flyttes rundt på siden. Dermed behøves brugere ikke at lære igen, hvor links, felter og billeder er placeret, når siden er fuldt indlæst. Eller hvis brugeren kommer til at klikke på noget ved en fejltagelse.

Ligesom med LCP og FID, så har CLS også en række guidelines fra Google:

Googles Commulative Layout Shift (CLS) guidelines

Og I Search Console kan du se, om der er sider, som ikke lever op til dette.

CLS data i Google Search Console

Afsluttende kommer her nogle tips til, hvordan du kan minimere din CLS.

  • Tilføj nye UI-elementer under folden: Dermed presser de ikke sidens primære indhold ned på siden, hvilket brugeren forventer at se som det første.
  • Angiv højde og bredde på alle medieelementer: Dermed ved browseren nøjagtigt, hvor meget plads et element, så som et billede eller en video optager på siden og kan reserverer denne plads, indtil siden er fuldt ud indlæst.
  • Sørg for at annoncer har et reserveret område: På den måde undgår du, at annoncerne pludselig kan skubbe indholdet længere ned eller ud til siden.

At forbedre dine Core Web Vitals er ikke altid et quick fix. Den nødvendige optimering for at opfylde Googles guidelines, afhængig i høj grad af kompleksiteten af dit website.

User Experience

User Experience

Lær mere

Godt gået! Du har nu læst guiden "Core Web Vitals" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.

Flere emner

SEO værktøjer

SEO værktøjer

Søgeord

Søgeord

Indhold

Indhold
Digital marketing

Digital marketing

Få eksklusive tilbud, nyheder og stærke marketingtips tilsendt på mail.

Tak for din tilmelding!