7 grunde til at dit website ikke bliver vist i Google

Det er et mareridt for enhver virksomhed. Du åbner Google og søger på dine mest værdifulde søgeord. Siden opdaterer men nej, dit website bliver ikke vist i søgeresultaterne. Nu tænker du; ”Hvorfor bliver mit website ikke vist i Google?”. Vi har svarene.

7 grunde til at dit website ikke bliver vist i Google

I dette indlæg hjælper vi dig både med at finde årsager og løsninger, så dine søgeord bliver løftet op i søgeresultaterne. Dette betyder flere besøg, leads og mere omsætning til din virksomhed. Hvis du har brug for at forbedre din SEO, så tag et nærmere kig på disse tips!

Du kan også kontakte os for en gratis SEO-gennemgang af dit website. Ring på tlf. 2785 0203 og tal med en af vores SEO-specialister om, hvordan du kan få dit website længere op i Google.

Hvorfor er gode søgeordsplaceringer vigtige?

Vidste du at kun 25% af alle brugere, vælger at klikke videre til side 2 i Google? Det betyder groft sagt, at hvis dit website ikke er at finde på første side i Googles søgeresultater, så vil dine potentielle kunder aldrig finde dig. Du går med andre ord glip af både kvalitetstrafik og omsætning og netop derfor, er det så vigtigt, at identificere ens SEO-udfordringer hurtigst muligt.

Klik på første søgeresultat i Google

Årsager til at dit website ikke vises – og hvordan du fikser dine dårlige placeringer

At finde den præcise årsag kan føles som at lede efter en nål i en høstak. Årsagen kan nemlig findes i flere faktorer og betyde, at dit website ikke bliver vist i Google – eller bliver vist langt omme i søgeresultaterne.

Her er 7 årsager som muligvis kan være sin hæmsko, og hvad du kan gøre for at fikse problemerne.

1. Dit website bliver ikke indekseret

Hvis dit website ikke bliver indekseret, så vil det ikke blive vist i søgeresultaterne. Så enkelt kan det i princippet siges. Der kan desuden være flere årsager til at du oplever netop indekseringsproblemer. Lad os kigge nærmere på de mest gængse forklaringer.

Dit website er nyt: Hvis du netop har rullet dit nye website ud, så vær opmærksom på, at det kan tage flere uger før Google får indekseret dine sider og opdateret sit indeks. Dette gør sig især gældende, hvis dit website har begrænset autoritet i søgemaskinerne, herunder få indgående backlinks til dine sider. Google tager både kvaliteten og antallet af indgående links i betragtning, når det kommer til at rangere en side.

Kontekstuelle backlinks

Dit website er sat til ”noindex”: Hvis du har ældre sider som stadig ikke er blevet indekseret, så kan det også skyldes, at siden har en ”noindex” tag. Et ”noindex” tag instuerer søgemaskinerne om, at de ikke skal inkludere siden i deres indeks. Selvom der er visse sider som efter bedste praksis bør være sat til ”noindex”, så kan det være en god idé, at konsultere et SEO bureau for at sikre, at det bliver gjort korrekt og at du ikke ekskluderer nogle vigtige sider.

På lignende vis kan dit websites robots.txt fil forhindre Googlebot i at besøge hele sektioner af dit website med et uhensigtsmæssigt ”disallow” direktiv.

Robots.txt

Hvordan du kan fikse et ikke-indekseret website

Hvis dit website ikke bliver indekseret af Google, så start med oprette en Google Search Console konto. Dette giver dig mulighed for at se hvilke sider der er omfattet af de-indeksering og derefter kan du opdatere dine ”noindex” tags i koden på de pågældende sider. Derudover kan du med fordel uploade et XML sitemap, som gør det nemmere og hurtigere for Google, at finde og indeksere dine sider. Det er dog stadig vigtigt at huske på, at sider på nye websites, ofte kan tage længere tid om at blive indekseret.

XML sitemap

2. Dit website er blevet pålagt en søgemaskinestraf

En manuel eller algoritmisk søgemaskinestraf kan også afholde dit website fra at rangere i Googles søgeresultater. Det kan være svært at identificere, hvad der helt konkret har gjort, at dit website er sat i ”bad standing” hos Google. Hvis dit website f.eks. strider imod Googles Search Essentials, så kan de midlertidigt eller permanent fjerne dit website fra søgeresultaterne.

Hvordan du kan rette op på dit website efter en søgemaskinestraf

Start med at tjekke din Google Search Console-konto, hvor du under afsnittet ’Manuelle handlinger’ vil kunne se, om dit website er blevet pålagt en manuel straf. Er det tilfældet, så bliver du nødt til at tilpasse dit website, så det lever op til Googles Search Essentials. Herefter kan du anmode om en ny vurdering, hvorefter Google vil gennemgå dit website.

3. Dit website er ikke optimeret til søgemaskiner

Hvis du har problemer med at blive vist i Google, så kan det også skyldes, at dit website trænger til en bedre SEO-strategi. Google benytter i dag hundredvis af faktorer til at vurdere og rangere websites efter. Jo flere faktorer du optimerer dit website til, jo bedre betingelser har dit website for at rangere højt i søgeresultaterne.

Med andre ord, du kan have det smukkeste website i branchen. Hvis ikke det er optimeret til søgemaskiner, så er der ingen der finder det i søgeresultaterne.

Hvad er SEO?

Hvordan du kan fikse et website som ikke er optimeret til søgemaskiner

Start med at foretage en SEO-analyse af dit website. Når du har identificeret hvilke problemer der begrænser dit website, så følger du en guide med SEO tips som giver dig de rette løsninger afhængig af situationen. Dette vil hjælpe dig med at opnå de eftertragtede topplaceringer.

Overvej at kigge nærmere på disse områder:

Tip: Afhængig af hvor meget tid du har, så kan du også overveje vores tekniske SEO-pakke, som både inkludere en SEO-analyse samt teknisk SEO af dit website. Kontakt os gerne for mere information.

4. Indholdet på dit website er for dårligt

Hvis indholdet på dit website er dårligt, så er der en god chance for, at det aldrig vil blive vist i Google. Søgemaskine som Google har et mål om at levere kvalitetsindhold, skrevet til mennesker, for mennesker der matcher og tilfredsstiller brugerens søgehensigt.

Content

Når du skaber nyt indhold er det derfor vigtigt, at det både er nyttigt og tilstrækkelig fyldestgørende til, at det besvarer brugerens spørgsmål. På den måde undgår du, at brugeren klikker sig tilbage til søgeresultaterne og vælger et andet søgeresultat. Dette er ikke et godt signal at sende til Google.

Dit indhold behøves heller ikke være af massive længder for at være godt og rangere. Tænk i stedet på, hvad du bidrager med af værdi til dine læsere, så du holder dem engageret på dit website. Du kan også opfordre dem til at kontakte dig som det næste skridt i dit indhold.

Hvordan du fikser indhold der er for dårligt

Hvis du har indhold på dit website der ikke gør noget godt for dine brugere og virksomhed, så kan du med fordel overvej en content marketing strategi. Det kan lyde kompliceret men hos Citona hjælper vi faktisk både kunder med at udarbejde en strategi samt skabe nyt indhold. Vores content team optimerer både indholdet til brugere og søgemaskiner, og det opnår de betingelser for at rangere i søgeresultaterne.

Det er desuden vigtigt, at der både skabes nyt indhold og at eksisterende indhold holdes opdateret, eftersom søgemaskiner også værdsætter friskt indhold. Her kan en content marketing kalender være et rigtig godt værktøj, til at sikre, at kvaliteten af dit website forbedres stødt.

5. Konkurrencen på dine søgeord er for høj

At rangere på brede søgeord i høj konkurrence, særligt når du konkurrerer med store brands, kan sommetider efterlade din virksomhed i støvet. Dette også selvom indholdet på dit website ellers er godt. Overvej dit valg af søgeord. Det kan både være nemmere og mere værdiskabende, at fokusere på longtail søgeord, som er langt mere specifikke søgetermer.

Longtail søgeord i Google SERP

På trods af at longtail søgeord har mindre søgevolume, så er de også mindre konkurrenceprægede, hvilket giver dig en bedre chance for at rangere øverst i Google. Og fordi de er så specifikke, så kan du skræddersy dit indhold langt bedre til søgehensigten og nemmere opnå en værdifuld handling fra brugeren. Tag f.eks. søgetermen ”Hvordan laver jeg en facebook side?”. Ikke nok med kan vi fortælle brugeren, hvordan han gør dette i praksis, vi kan også tilbyde at stå for arbejdet.

Hvordan du fikser en overambitiøs søgeordsstrategi

En succesfuld SEO-kampagne starter altid med at udvælge de rette søgeord med en søgeordsanalyse.

Ved brug af søgeordsværktøjer, kan du identificere longtail søgeord i mindre konkurrence, som samtidig sikrer dig størst værdi. Ved at målrette søgeord i mindre konkurrence, øger du dine chancer for at blive vist højere oppe i Googles søgeresultater, så potentielle kunder hurtigere finder dig.

6. Dit website leverer ikke en god brugeroplevelse

Hvis dit website leverer en dårlig brugeroplevelse, så står du ikke en chance for, at opnå de eftertragtede topplaceringer i Google. Husk på at søgemaskiner som Google vægter godt indhold højt og at det indhold skal kunne tilgås igennem en god brugeroplevelse. Flere studier viser, at en dårlig brugeroplevelse er skyld i, at brugere klikker sig tilbage til søgeresultaterne og vælger et andet søgeresultat, også kendt som pogo sticking.

Pogo sticking i Google SERP

Ved at forbedre brugeroplevelsen på dit website, kan du reducere din afvisningsprocent og engagere dine brugere til at blive længere på dit website. Denne interaktion er søgemaskinerne opmærksom på og belønnes med højere placeringer i søgeresultaterne.

Hvordan du fikser en dårlig brugeroplevelse

En dårlig brugeroplevelse kan udspringe fra en dårlig navigation, dårligt indhold, et langsomt website og meget andet. Herunder finder du nogle kilder og løsninger til gængse problemer med brugeroplevelsen.

For mere information om hvordan du kan forbedre brugeroplevelsen (UX), kontakt os for at høre mere om vores UX-analyse.

7. Din SEO-strategi er mangelfuld

Alle virksomheder og websites er forskellige. Succes med SEO afhænger derfor i høj grad af, at din SEO-strategi ikke er mangelfuld.

En SEO-strategi består af mange forskellige processer, som tilrettelægges ud fra de muligheder og udfordringer du står overfor, samt de mål du ønsker at opnå. Hvis ikke din strategi inkluderer de helt rette processer, så begrænser du kort sagt din virksomheds potentiale for at rangere, tiltrække kvalitetstrafik og skabe omsætning.

Hvordan du fikser en mangelfuld SEO-strategi

Det første du er nødt til at gøre er, at identificere de muligheder og udfordringer du står overfor i netop dit søgesegment. En grundig SEO-analyse af interne og eksterne faktorer kan give dig svarerne på dette, og omsætte denne indsigt til konkrete handlinger i din SEO-strategi. Dette skal også ses i lyset af, hvad dine mål er for din SEO-kampagne. Har du f.eks. særlige præferencer til søgetermer som du vil være synlig på, og hvad er den bedste vej til at nå dine mål ud fra din nuværende position i markedet.

Tag kontrol over dine placeringer med hjælp fra Citona

Hos Citona tilbyder vi tilpassede SEO services, der er designet til at få virksomhed vist i toppen af søgeresultaterne, generere kvalitetstrafik og omsætning.

Vi kan også gennemgå din eksisterende SEO-strategi, for at fastslå, hvad du skal gøre anderledes for at rangere i Google. Samtidig kan vi. hjælpe dig med at implementere de rette løsninger, så du bliver fundet af dine kunder på de rette søgeord. Vil du høre mere? Kontakt os via vores kontaktformular eller giv os et ring på tlf. 2785 0203 for et uforpligtende SEO-tilbud.

Flere emner

Kommer snart

Kommer snart

Kommer snart