Longtail søgeord

Longtail søgeord består af 3 eller flere ord, som er meget specifik for det du tilbyder. Dette betyder bl.a., at der er langt større sandsynlighed for, at disse brugere konverterer til kunder modsat meget generiske søgninger.

Longtail søgeord

Hvad er longtail søgeord?

Longtail søgeord er søgetermer med relativ lav trafik og konkurrence. Søgetermerne består af 3 eller flere ord og disse meget specifikke søgninger, udgør i dag en stor bid af det samlede antal søgningerne i Google.

Longtail søgeord i Google SERP

Dette gælder især siden voice search blev introduceret, hvor flere i dag interagerer med virtuelle assistenter og søger informationer igennem stemmebaserede søgninger.

Faktisk viser et studie fra Ahrefs, at 92% af alle søgeord modtager 10 eller færre søgninger om måneden.

Distribution af månedlig søgevolume

Med andre ord, så er langt størstedelen af alle søgninger som brugere indtaster, longtail.

Hvorfor er longtail søgeord vigtige for SEO?

Der er primært 2 grunde til, at du vil fokusere din SEO omkring longtail søgeord.

Longtail søgeord har mindre konkurrence

Det er meget nemmere at rangere for longtail søgeord end helt almindelige søgeord, fordi færre websites konkurrerer om højere placeringer i Google. Jo længere og mere specifik søgetermerne er, jo nemmere er de at rangere på.

Derudover er det en god SEO-strategi, at fokusere på longtail søgeord, hvis du har et nyt website. Dette skyldes at nye websites ofte har en begrænset mængde autoritet, hvilket kan afholde dem fra, at rangere på mere konkurrenceprægede søgeord i starten.

Samtidig kan du optimere den samme landingsside til en stor gruppe af lignende longtail søgetermer, hvilket tilsammen udgør en betydelig mængde trafik.

Lignende longtail søgeord falder ind under samme emne

Samme princip gør sig gældende for Google Ads. Her er longtail søgetermer ofte billigere at byde på (klikpris) sammenlignet med populære søgeord.

Longtail søgeord har højere konvertering

Fordi longtail søgeord er så specikke, så konverterer de langt bedere end helt brede søgeord. Når folk bruger disse specifikke søgeudtryk, så har de tendens til at være meget længere i deres købsbeslutning.

De ved med andre ord hvad de er på udkig efter og er ofte klar til at købe, afhængig af hvor langt de er i deres købscyklus.

Købscyklus og søgeord

Tag f.eks. en søgning på et bredt søgeord så som “bukser”. Her er søgeren hverken specifik om typen af bukser eller sin søgehensigt. Søgeren er med andre ord langt fra klar til at foretage et køb.

Omvendt vil en søgning på “køb åndbar løbebukser” fortælle os, at søgeren er meget tættere på at foretage sit køb. Trafikken fra longtail søgeord er derfor ofte meget mere konverteringsdygtig.

Sådan finder du longtail søgeord

Der findes heldigvis mange metoder og værktøjer, som du med fordel kan bruge til at finde longtail søgeord. Her er 10 måder som vi selv bruger.

1. Google Autoudførelse

Google autoudførelse er en fantastisk kilde til longtail søgeord. Start med at indtaste dit primære søgeord i Googles søgeboks og se så, hvilke variationer Google foreslår.

Find søgeord med Google Autocomplete - Google Autoudfyldelse

Hvis det bliver vist som et søgeordsforslag, så ved du at det er en frase som folk søger på. Bedre endnu, disse forslag kommer direkte fra Google.

For at få flere forslag kan du også indtaste dit primære søgeord, efterfuldt af et bogstav så som “a”, “b”, “c” osv. Det eneste problem med denne fremgangsmåde er, at det kan tage lang tid.

Derfor kan du også bruge søgeordsgeneratorer så som Ubersuggest og Keywordtool.io, som begge gør brug af data fra Google autoudfyldelse.

2. Folk spørger også om

Dette er en nem måde til at finde spørgsmål relateret til dit emne. Start med at indtaste dit primære søgeord i Google.

Se derefter om det findes en “Folk spørger også om” boks i søgeresultaterne.

Folk spørger også om i Google

Dette er spørgsmål som relaterer sig til dit emne. Du kan tilmed klikke på et af spørgsmålene for at se svaret, hvorefter Google vil vise dig flere spørgsmål.

3. Googles relaterede søgninger

Ligesom med søgeordsudforslag fra Googles autoududfyldelse, så kan du også finde søgeordsforslag i bunden af Googles søgeresultater.

Søgninger relateret til

Du får muligvis flere forslag her, som også kan være personaliserede. F.eks. kender Google din lokation og søgehistorik.

Pro tip: Kopier nu en af søgeordsforslagene fra bunden og foretage en søgning med det. Scroll nu ned til bunden og find flere søgeordsforslag. Gentag processen indtil du har en lang liste med brugbare søgetermer.

4. Google Search Console Forespørgsler

Et sted som mange overser er Google Search Console. Dette er en skam, da Google Search Console er en guldmine til søgeordsforslag – og nogle gange er de bedste søgeord dem, som du allerede rangere på.

Hvad skal det betyde?

De fleste websites har sider som findes på Googles side 2 eller længere omme i søgeresultaterne. Og nogle gange vil du se, at du rangere i Google på longtail søgeord, som du ikke har optimeret dine sider til.

Der er med andre ord tale om et uudnyttet SEO-potentiale. Sider som du med lidt optimering kan få vist på Googles side 1.

For at finde de søgeord som ligger på side 2 eller længere omme i søgeresultaterne, skal du logge ind i din GSC-konto og vælge “Effektivitet” i venstremenuen.

Scroll derefter ned til “Forespørgsler”.

Forespoergsler i Google Search Console

Klik nu på filtrering og slå “Placering” til som en kolonne, hvis den ikke allerede bliver vist. Du kan tilføje et filter, hvor du siger, at placering skal være over 10.

Sorter dernæst efter placering og vælg at få vist 500 rækker. Herefter kan du tage et kig på nogle af søgetermerne som rangere i lavere placeringer.

Når du finder et interessant søgeterm, så kan du tjekke volumen i et værktøj så som Google Keyword Planner. Klik derefter på søgeordet og vælg fanen “Sider”. Dette vil vise dig siden som rangerer for det pågældende søgeord.

Herefter handler det blot om, at optimere siden til det pågældende søgeterm.

5. Soovle

Soovle er et gratis værktøj som indsamler søgeordsforslag fra medier så som Amazon, YouTube, Ask.com, Bing og Wikipedia.

Find søgeord med Soovle

Dermed kan du finde søgeordsforslag, som ellers er svære at identificere med andre søgeordsværktøjer.

Så snart du indtaster dit primære søgeord, så viser Soovle dig søgeordsforslagene fra de forskellige websites. Derudover kan du eksportere resultaterne til en CSV-fil, ved at klikke på download-ikonet øverst til venstre.

6. Answer The Public

Answer The Public er et smart værktøj, der genererer søgetermer formuleret som et spørgsmål. For at bruge det indtaster du blot dit primære søgeord og klikker på søg.

Find søgeord med Answer The Public

Herefter vise værktøjer dig de spørgsmål, som folk ofte stiller til dit emne.

Spørgsmål fra Answer The Public

Spørgsmålene har tendens til at være meget specifikke, hvorfor de ofte er super relevante longtail søgeord. Og ligesom med Soovle, så kan du også eksportere alle data som en CSV-fil for videre behandling. Smart.

7. Google Trends

Google Trends er et fantastisk søgeordsværktøj. Udover at det kan hjælpe dig med at identificere søgetermer, så kan det også fortælle hvornår interessen er størst, baseret på søgevolume og nyheder i markedet.

Når du åbner værktøjer starter du med at indtaste dit søgeord.

Google Trends

Du kan nu se hvordan interessen fordeler sig på grafen. Det bedste scenarie er selvfølgelig, når du finder søgetermer med en stigende trend.

Scroll nu ned på siden til “Relaterede emner”.

Find søgeord med Google Trends

Mange af de søgeord som du finder her er relaterede søgetermer, som du ikke finder i andre søgeordsværktøjer.

8. Nicheforums

Forums så som Amino og andre fora med brugerinteraktion er ligeledes gode steder at finde inspiration til longtail søgeord.

Find søgeord i forums

Her stiller målgruppen relevante og aktuelle spørgsmål til dit emne. Og når du ser et spørgsmål i et forum, så er der formentlig også andre der søger på det i Google.

Du kan f.eks. finde nicheforums ved at bruge særlige søgekommandoer i Google. Her er 3 søgekommandoer som du kan prøve:

[søgeord] forum
[søgeord] inurl:forum
[søgeord] diskussion

Når du finder et relevant forum, så start med at kigge i de mest aktuelle tråde.

9. Quora

Quora er et populært FAQ-site, der på mange måder minder om Yahoo! Svar. Forskellen ligger i, at mange af folk svar faktisk er brugbare.

For at bruge værktøjer skal du oprette en konto.

Find søgeord med Quora

Når du er logget ind indtaster du dit søgeord i søgefeltet øverst på siden. Herefter vil Quora vise dig de mest populære spørgsmål til dit emne.

Nogle af spørgsmålene kan have relativ meget volume, hvilket du kan teste med et værktøj så som Google Keyword Planner.

Generelt er Quora er et fint værktøj til at finde relaterede emner, som du ikke nødvendigvis selv har tænkt på. 

10. Google Ads søgetermer

Hvis du kører en PPC kampagne i Google Ads, så glem ikke at kigge i rapporten “søgeterm”. Rapporten viser søgetermer der drog folk til at klikke på dine annoncer.

Søgetermer i Google Ads

Og har du sat sporing op, så kan du også se hvilke søgeord der konverterer godt.

Sådan bruger du longtail søgeord

Når du har fundet de longtail søgeord som giver mening for dit website, så er det tid til at bruge dem i dit indhold. Her har du 2 muligheder.

Udarbejd nyt indhold omkring dit søgeterm

Den første mulighed består i, at skabe en ny artikel omkring det longtail søgeord, som du netop har fundet.

Og fordi disse søgeord ikke har meget konkurrence, så er det ofte nemt at opnå en forsideplacering indenfor relativ kort tid. Ulempen ved denne metode er dog, at du skal producere rigtig meget indhold for at opnå en værdifuld mængde trafik.

Dette skyldes som nævnt, at mange longtail søgetermer har begrænset søgevolume. Det ville derfor kræve rigtig meget tid, og skabe nyt indhold til hvert søgeterm.

Indarbejd longtail søgeord i dit eksisterende indhold

En anden mulighed er, at optimere din side omkring et long- eller mediumtail søgeord og derefter indarbejde longtail søgeord i dit indhold.

F.eks. udgav vi for nyligt vores guide omkring søgeordsoptimering. Men istedet for kun at optimere til dette søgeord, så indarbejdede vi også adskillige longtail søgetermer naturligt i indholdet.

Dette har betydet, at siden i dag rangerer på en stor mængde longtail søgeord, der tilsammen bidrager med en betydelig mængde trafik.

Søgeord

Søgeord

Lær mere

Godt gået! Du har nu læst guiden "Longtail søgeord" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.

Flere emner

Indhold

Indhold

Teknisk SEO

Teknisk SEO

Linkbuilding

Linkbuilding
Digital marketing

Digital marketing

Få eksklusive tilbud, nyheder og stærke marketingtips tilsendt på mail.

Tak for din tilmelding!