Outreach

Outreach er en strategi der sigter mod at finde personer og websites, der kan være interesseret i dit indhold. I forhold til SEO er målet backlinks men outreach kan også opbygge relationer i din branche og resultere i god omtale.

Outreach

Hvad er outreach?

Outreach er processen med, at række ud til personer og websites. Indenfor content marketing og SEO, der handler processen om, at promovere et godt stykke indhold, med henblik på at opnå positiv omtale og backlinks.

Den mest brugte metode til at række ud til personer og websites er email. Derfor vil vi i denne guide gå i dybden med, hvordan du bruger email outreach til, at promovere dit indhold, med henblik på at opnå SEO-mæssige fordele.

Hvad er email outreach?

Email outreach er processen med, at opsøge folk igennem email. I forbindelse med content marketing er målet typisk, at promovere noget indhold, anmode om et backlink eller forsøge at indgå et samarbejde med en influencer.

Email outreach

2 metoder til email outreach

Der er 2 primære metoder, som du kan gøre brug af, når du opsøger andre blogs og websites på mail. Den første metode kaldes for “sniper” og den anden hedder “shotgun”. Lad os kigge nærmere på forskellen.

Sniper vs. Shotgun metoden til email outreach

Sniper: Med sniper-metoden udvælger du omhyggeligt dine “mål” og sender meget personaliserede emails til hver af dem. Tilhængere af denne metode mener, at outreach handler om, at give en form for værdi til en relativ lille liste af folk og forventer derfor også noget til gengæld. Dette er tilgangen som vi gør brug af for vores kunder.

Shotgun: Med shotgun-metoden sender du masser af opsøgende emails til en bredere liste over “mål” og bruger samtidig lidt til ingen tid på personalisering af dine mails. Tilhængere af denne tilgang mener, at effektiv outreach handler om skalering. F.eks. at flere mails svarer til flere links.

Desværre er grunden til at mange outreach kampagner fejler, at mange stadig benytter sig af shotgun-metoden. Primært af den grund, at det kræver mindre tid og færre ressourcer. Shotgun-metoden gør det også svært, at opbygge værdifulde relationer med folk i dit netværk, hvorfor metoden må anses som en kortsigtet strategi.

Derudover har et studie vist, at personaliserede emails i gennemsnit modtager ca. 1/3 flere svar, sammenlignet med helt generiske emails.

Personaliserede emails øger responsen

Hvordan du personaliserer dine outreach emails til at opnå SEO-mæssige fordele, kigger vi på lidt senere i guiden.

Hvorfor er outreach vigtig for SEO?

Email outreach er stadig en af de bedste måder til at bygge backlinks. Og backlinks er vigtige for SEO, fordi de kan hjælpe dine sider højere op i søgeresultaterne.

Backlinks påvirker søgeordsplaceringer i Google

Faktisk involverer de fleste linkbuilding taktikker som vi eksekverer, opsøgende kontakt igennem email. Af eksempel kan nævnes content marketing og brudt linkbuilding.

Derudover kan email outreach hjælpe dig med, at opbygge relationer med folk i din branche. Disse relationer kan lede til mange forskellige fordele så som et samarbejde, interviews, gæsteblogging muligheder og meget mere.

Med det rette indhold, så kan outreach også lede til god presseomtale. Dette gælder især hvis du kan sende målrettede emails til journalister, som dækker dit område eller har interesse for din branche.

Avancerede tips og strategier

Udover de teknikker som vi har gennemgået i denne outreach guide, så findes der også en række tips og strategier, som du selvfølgelig ikke skal snydes for.

  • Tilføj LinkedIn, Facebook og Twitter i din emailsignatur. Studier viser, at dette kan gøre en kæmpe forskel i din responsrate.
  • Brug kun kontaktformularer som din sidste udvej. Nogle gange kan det være umuligt at finde emailadressen på den person, som du ønsker at komme i kontakt med. I dette tilfælde er en kontaktformular det bedste alternativ. Når du kan bør du altid e-maile den person, som du vil have noget fra.
  • Hvis du er helt ny til email outreach, så anbefaler vi at sende hver mail 1-1. På den måde kan du få en god idé om, hvad der virker og ikke virker. Derudover undgår du de fleste nybegynderfejl, som kan skabe en pinlig situation.

Email outreach kræver ligesom alle andre discipliner indenfor SEO, øvelse inden man mestrer eller får erfaring med processen.

Linkbuilding

Linkbuilding

Lær mere

Godt gået! Du har nu læst guiden "Email outreach" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.

Flere emner

User Experience

User Experience

SEO værktøjer

SEO værktøjer

Teknisk SEO

Teknisk SEO
Digital marketing

Digital marketing

Få eksklusive tilbud, nyheder og stærke marketingtips tilsendt på mail.

Tak for din tilmelding!