Google optimering
Google optimering er praksis med kontinuerlig optimering af dit website, med henblik på at opnå højere organiske placeringer i Google. Arbejdet involverer både on- og offsite optimering.
Hvad er Google optimering?
Google optimering handler grundlæggende om, at forme dit website, så det tilfredsstiller Googles algoritmer, med det formål, at opnå højere organiske placeringer. Googles algoritmer er rettet mod, at give brugere det bedste svar på deres spørgsmål og den bedst mulige oplevelse.
Når det er sagt, så handler SEO ikke kun om at optimere din hjemmeside. Faktisk kan og bør SEO også involvere andre discipliner indenfor digital marketing, herunder:
- Content marketing
- PR
- Kodning og webudvikling
- Branding
- Konverteringsoptimering
- Brugeroplevelse (UX)
- Design og layout
- Meget mere
De websites som opnår de bedste resultater i Google er ikke bare gode til SEO. De er generelt gode til digital marketing. Med denne introduktion er vi klar til at gå mere i dybden med Googleoptimering.
Hvorfor er Googleoptimering vigtig?
Optimering til Google er vigtig, fordi det gør dit website synligt på de søgeord, som potentielle kunder bruger til at finde det du tilbyder. I dag har Google en markedsandel på ca. 96% i Danmark, hvilket giver søgemaskinen en dominerende position herhjemme.
Samtidig starter knap 60% af alle forbrugere med en søgning i Google, hvorfor det er vigtigt for din virksomhed, at blive fundet i de øverste søgeresultater. Hvis ikke du er synlig i toppen, så går du glip af en stor mængde trafik.
Find og optimer til søgeord i Google
Når det kommer til Googleoptimering, så er det vigtigt, at du starter med at få udarbejdet en søgeordsanalyse. Med dette udgangspunkt finder du ud af, hvilke søgeord potentielle kunder indtaster i Google og hvilke du skal optimere dit indhold omkring.
Når du optimerer dit indhold omkring disse søgeord og søgetermer, så kan du få vist dine artikler, produkter, kategorier, blogindlæg og andet indhold på søgninger med relevans til det du tilbyder.
Skriv SEO-venligt indhold
Når du har et sæt med relevante søgeord som din målgruppe bruger i Google, så er det tid til at skrive dit indhold. Her kan du starte med, at gruppere dine søgeord i emner, som du efterfølgende skiver dit indhold omkring.
Når du skriver indholdet er det vigtigt, at du udelukkende fokuserer på kvaliteten. Det vil sige dække emnet så godt som overhovedet muligt. Dyk også gerne mere ned i hvert emne for at finde underemner.
Optimer dit indhold til Google
Når du har skrevet dit indhold, så er det tid til at optimere det til Google. Du skal med andre ord optimere hver side på dit website omkring et enkelt søgeord fra din søgeordsanalyse.
Hvis dit website er nyt, så bør du vælge et longtail søgeord. Disse søgeord har ikke meget volume men konkurrencen på dem er også mindre. Dermed øger du dine chancer for at blive vist øverst i Google. Over tid kan du vælge at fokusere på bredere søgeord, i takt med at dit website bliver mere autoritært i Google.
Men uanset om du vælger et bredt, medium eller longtail søgeord, så vil din Google SEO altid være den samme.
Inkluder dit primære søgeord
I de næste afsnit kan du læse, hvordan du strategisk bruger dit primære søgeord i indholdet, for at give Google en bedre forståelse og samtidig sikre, at din webside er SEO-optimeret.
I dit title tag
I forhold til Google, så er dit title tag (sidetitel) stadig et vigtigt sted at inkludere dit søgeord. Og fordi din sidetitel bliver vist i Googles søgeresultater, så bør den også være relevant og fængende.
Pro tip: Ligeledes kan det være en rigtig god idé, at bruge søgeordet i starten af sidetitlen. Dette kaldes også at “front-loade” dit søgeord og kan have flere fordele. Blandt andet kan det nemmere fangere brugerens opmærksom, eftersom vi læser fra venstre til højre og ligeledes skimmer søgeresultater. Vi ser også at det kan bidrage til flere søgeordsrige backlinks.
I din URL
Allerede fra oprettelsen af din side, bør du inkludere dit søgeord en gang i websidens URL.
Pro tip: Samtidig kan du med passende korte URL’en ned, så den ikke inkluderer hverken stop- eller fyldord. Flere studier har vist, at kortere URL’er har tendens til at rangere bedre i Google.
I primære headings
Ved at inkludere søgeordet i en H1- og H2-heading, understreger du overfor Google, at dit indhold ønskes fundet på dette søgeord og emne.
I de første 100 ord på din side
Det er efterhånden almen viden, at dit søgeord bør indgå i indholdet et par gange. Vigtigst er det dog, at bruge dit søgeord mindst én gang i begyndelsen af dit indhold. Ideelt set i det første afsnit og indenfor de første 50-100 ord.
Tag skridtet videre med din Google optimering
Vil du tage din optimering til Google skridtet videre, så kommer her en række supplerende tips, som vil give et endnu bedre resultat.
Brug søgeordsrige billedefiler og ALT-tekst
Har du et website med mange billeder, så giver det god mening at bruge lidt energi på at søgeordsoptimere dem. Derudover kan det bidrage til større synlighed i Googles billedesøgning. Når du optimerer dine billeder, så inkluder dit søgeord i billedets filnavn samt i en beskrivende ALT-tekst.
Pro tip: Hvis du samtidig komprimerer dine billeder og beskærer dem i den størrelse de skal bruges i, så vil det forbedre din sides responstid, hvilket er endnu en faktor til at forbedre din Google-optimering.
Tilføj interne links
Interne links er vigtige, fordi de både hjælper Google med at finde, crawle, forstå, indeksere og rangere dine sider i deres søgeresultater.
Pro tip: Brug altid søgeordsrige ankertekster fremfor generiske og intetsigende udtryk så som “læs mere”, “klik her” og “link”.
Inkluder synonymer og relaterede ord
Ved at bruge synonymer og relaterede ord til dit primære søgeord, kan du i Googles øjne gøre dit indhold mere komplet. Hvis dit søgeord f.eks. er “lænestol”, så kunne variationer f.eks. være “hvilestol” eller “sofastol”.
Skriv en fængende meta description
På trods af søgeord i en meta description ikke længere er en rankingfaktor, så kan det indirekte bidrage til en bedre klikrate (organisk CTR) fra søgeresultaterne. Og når et søgeord indgår i din meta description, så bliver det automatisk fremhævet med fed, hvilket vil give dit søgeresultat lidt mere fokus.
Gør dit website mobilvenligt
Fordi Google rangerer din webside ud fra den mobile version, så er det vigtigt, at dit website er mobiloptimeret til Google og andre søgemaskiner. Dette skyldes også, at flere og flere brugere i dag benytter mobile enheder.
Brug struktureret data
Igennem struktureret data (Schema) kan du opnå Rich Snippets, som er udvidede søgeresultater i Google. Disse søgeresultater vil ligeledes bidrage til en højere organisk klikrate, da du skiller dig ud fra traditionelle søgeresultater.
Linkbuilding og off-site signaler
Nu hvor du har sikret at dit indhold er optimeret til Google, så er det tid til at arbejde med off-site signaler, herunder linkbuilding. Linkbuilding er den hårdeste men også vigtigste del af din SEO-strategi.
Hvis dit website ikke har nogle backlinks, så vil det formentlig ikke rangere højt i Google. Der findes mange forskellige metoder til at promovere dit indhold på for at få backlinks, hvilket du kan læse mere om i vores SEO guide. Du kan naturligvis også få hjælp til denne og mere avanceret Google optimering.
FAQ
Få svar på de mest populære spørgsmål om Google optimering lige nu.
Hvor lang tid tager SEO?
Det tager som regel 4-6 måneder før du typisk vil se resultater at din Google optimering. Hvor hurtigt du kommer frem i søgeresultaterne, afhænger dog af flere faktorer, herunder hvor godt dit website er optimeret og hvor autoritært det er i Google.
Hvordan bliver jeg nr. 1 på Google?
Der er ingen sikker måde til at blive #1 på Google. At målrette de rigtige søgeord vil dog øge dine chancer betragteligt. Fulgt op med godt indhold, googleoptimering, promovering og backlinks og du kan opnå din ønskede placering meget hurtigere end du tror.
Hvad er SEO-værktøjer?
SEO-værktøjer giver data og notifikationer om det generelle helbred af dit website i søgemaskiner. Værktøjerne kan hjælpe dig med at identificere muligheder såvel som svagheder, der kan begrænse dit website i at rangere og blive synligt i Google.
Hvad er Googlebot?
Googlebot er et stykke software – også kaldt en webcrawler – som Google bruger til at finde og indeksere dokumenter på nettet, med henblik på at bygge et søgebart indeks og en søgemaskine. Google har både en desktop crawler og en mobil crawler.