SEO

SEO optimering med over 10 års erfaring

Uanset om du driver en webshop eller tilbyder en service, så kan SEO optimering hjælpe dig til større vækst. Knap 80% starter nemlig deres købscyklus på nettet, hvor søgninger har den højeste rate for gensalg og livstidsværdi pr. kunde.

SEO optimering har med årerne udviklet sig til det, mange vil forbinde med en kompliceret disciplin. Det er også et område der både kræver viden og erfaring om, hvordan søgemaskiner og brugere læser og vægter din hjemmeside.

Hos Citona har vi skabt resultater med SEO i mere end 15 år. Arbejdet har sikret, at vores kunder ligger højt placeret på deres foretrukne søgeord. Men vejen til topplaceringerne kan være en langvarig proces, afhængig af konkurrencen i dit marked. Læs mere om SEO herunder eller udfyld formularen til højre, for at blive ringet op til en uforpligtende dialog.

Hvad er SEO?

SEO er den engelske forkortelse for Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering. Disciplinen dækker over alle de metoder, der vil forbedre synligheden af dit website og dets indhold i de organiske søgeresultater. Formålet er dermed, at sikre dit website en høj organisk placering, på relevante søgninger foretaget af dine potentielle kunder.

Metoderne går fra at skabe tekniske og indholdsmæssige forbedringer på dit website, til promovering og opbygning af indgående links fra eksterne sider. SEO kan nemlig opdeles i 2 vigtige hovedgrupper. “On-site” der vedrører den interne optimering og “Off-site” som er den eksterne optimering. Fælles for begge hovedgrupper er, at de tilsammen bestemmer hvordan dit website vil rangere i søgemaskinerne.

Resultatsorienteret søgemaskineoptimering

Hos Citona tager vi højde for alle kendte parametre indenfor søgemaskineoptimering. Tilsammen bestemmer de hvordan din hjemmeside rangerer i søgemaskinernes organiske søgeresultater, på søgeord og fraser, med relation til din forretning. Vi starter altid med at sikre, at din hjemmeside er fuldt ud tilgængelig for søgemaskinerne. Igennem vores tekniske SEO analyse identificerer og udbedrer vores eksperter kritiske fejl og mangler på din platform. Dette gælder uanset om du driver en webshop eller en servicebaseret hjemmeside. Dermed er du altid sikret det bedste afsæt fra start, hvilket har stor indflydelse på din fremtidige succes med SEO.

Udover at vi udbedrer tekniske problemer, optimerer vi også indholdet på dine sider ud fra vores foruddefinerede kvalitetskrav til indhold. Kravene bygger blandt andet på aktuelle retningslinjer fra Google, samt guidelines fra vores UX- og SEO-team. Dette gør at indholdet og informationsarkitekturen på din hjemmeside altid fremstår af høj kvalitet. Samtidig vil brugere der besøger dig fra en stationær eller mobil enhed, altid få præsenteret indholdet i det ideelle layout. Ikke mindst hjælper vi dig med, at skalere din organiske trafik igennem målrettet indholdsmarkedsføring og outreach. Driver du en international forretning? Vores eksperter yder også optimering i flere lande og på flere sprog.

Links der opnås igennem linkbuilding, er fortsat den vigtigste parameter, i forhold til at forbedre dine søgeordsplaceringer. Kvaliteten af de indgående links har desuden stor betydning for dine resultater. Derfor baserer vi vores linkbuilding på naturlige links med høj relevans, troværdighed og fra varierende kilder. Dette bidrager til større synlighed i søgeresultaterne, med øget trafik og konvertering til følge. Du får endvidere fuld indsigt i arbejdet igennem månedlig rapportering fra din dedikeret SEO-advisor. Dermed kan du altid følge effekten af din investering i SEO. Sideløbende overvåges udviklingen på dine søgeord, trafik og konverteringer, som vores Analytics-ekspert hjælper dig med at sætte op.

Har du brug for hjælp til SEO optimering?

SEO kan virke uoverskueligt og er samtidig en tidskrævende proces. Der er dog ingen der siger, at du skal stå for det hele selv. Kontakt os og få en uforpligtende snak om dine behov. Her er nogle af de fordele du opnår med en løsning fra Citona:

  • Over 10 års erfaring med SEO optimering
  • Linkbuilding med fokus på naturlige links der løfter dine placeringer
  • 100% dedikeret rådgivning med en fast SEO ekspert og specialist
  • Løbende rapportering på effekten af vores søgemaskineoptimering
  • Ugentlig overvågning af din hjemmeside, konkurrenter og søgeord
  • Daglig support og tilpassede whitepapers efter behov

Har du ikke en hjemmeside idag så tøv ikke med at kontakte os! Vi har med stor succes udviklet søgemaskine- og brugervenlige hjemmesider for flere af vores kunder, der har resulteret i øget synlighed og leadgenerering på over 400%.

Lad os ringe dig op

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Ydelser


Kunderesultater med SEO optimering

Se flere resultater


SEO optimering

60+ topplaceringer

Med de vigtigste søgeord øverst i Google igennem intensiv SEO og ny mobilvenlig hjemmeside.

SEO

300% øget synlighed

Med 10-25 placeringer på side 1 og øget CTR igennem on-site optimering og international SEO.

Søgemaskineoptimering

700% flere kundeemner

Med en ny søgemaskinevenlig hjemmeside, målrettet strategi og optimering af long-tail fraser.

6 fordele med søgemaskineoptimering ved Citona

Se flere fordele


R

Over 10 års erfaring

Vores SEO eksperter har over 10 års erfaring og resultater indenfor søgeordsoptimering.

R

Månedlig rapportering

Søgemaskineoptimering hvor du kan følge med i udviklingen af søgeord, organisk trafik og salg.

R

Brugerengagement

Vi engagerer besøgende på dine sider, så flere brugere ender med at blive betalende kunder.

R

Linkbuilding

Vores SEO bureau i Aarhus sikrer dig troværdige links der bygger på nuancerede metoder.

R

Søgemaskinevenlig

Vi sikrer at din hjemmeside lever op til Googles guidelines og fremstår søgemaskinevenlig.

R

Rådgivning og support

Support og dedikeret rådgivning med en fast tilknyttet SEO konsulent og specialist.

100% geografisk segmenteret søgeoptimering

Indhent tilbud


Lokal SEO

Er din målgruppe lokaliseret i en bestemt by, flere byer eller et område, så kan vi optimere din synlighed i Googles lokale søgeresultater.

Læs mere

National SEO

Dækker din målgruppe hele Danmark, så kan vi gøre din virksomhed synlig på nationale søgeord med målrettet Google optimering.

Læs mere

International SEO

Strækker din målgruppe sig over flere lande og sprog, så kan vi hjælpe dig med synlighed og organisk vækst i internationale søgemaskiner.

Læs mere

SEO der inkluderer en mobilvenlig hjemmeside

Indhent tilbud


Ny hjemmeside

Få en ny hjemmeside hvor søgeoptimering er tænkt ind fra start. Vi koordinerer forløbet fra planlægning til udvikling og hjælper dig med den videre søgeordsoptimering. Kontakt os og få en uforpligtende dialog om en samlet webløsning idag.

Læs mere

Ny webshop

Få en ny webshop der er søgeoptimeret fra start. Vi hjælper dig fra planlægning til udvikling og den efterfølgende optimering af din synlighed igennem rådgivning og søgeordsoptimering. Ring og få en dialog om mulighederne for en samlet webløsning idag.

Læs mere

SEO guide til søgemaskineoptimering


Søgemaskineoptimering – Når du vil øverst i Google

Søgemaskiner som Google og Bing er med årene blevet langt bedre til, at sammenkoble internettets mange informationer. Denne udvikling har blandt andet gjort, at søgemaskineoptimering idag er et langt mere omfangsrigt begreb, hvor det ikke kun handler om at optimere til søgemaskiner men også til brugere og ikke mindst brugeradfærd. I denne SEO guide vil du få en forståelse for de 7 vigtigste discipliner, som enten har direkte eller indirekte indflydelse på dine placeringer i søgemaskinerne. Dette vil også give dig bedre indsigt i, hvordan vi arbejder med SEO-optimering i praksis.

1. Søgeordsanalyse

Noget af det første der er vigtigt at få på plads, når man skal igang med søgemaskineoptimering, er at forstå hvilke søgeord der er vigtige i netop dit søgesegment. Her gælder det om at forstå dine brugers adfærd i søgemaskinerne og vigtigst, intentionen bagved hvert søgeord, så du kan målrette indholdet på dine landingssider til både brugere og søgemaskiner. I søgeordsanalysen estimeres der ligeledes på volumen af hvert søgeord, hvor høj konkurrencen er og så er det oplagt at komme med nogle målsætninger, herunder til placeringer, trafik og eventuelt salg indenfor en given periode. Med data om hvilke søgeord din målgruppe anvender, kan vi også komme med kvalificerede bud på, hvor lang tid vi forventer der vil gå, før du f.eks. ligger på side 1 i Google. Der er altså masser af værdifulde data som kan trækkes ud på basis af en søgeordsanalyse.

Der findes idag rigtig mange flere premium og gratis værktøjer i markedet, der kan gøre arbejdet med at udarbejde en søgeordsanalyse lettere. En af disse er f.eks. Google Keyword Planner, der både kan hjælpe dig med at identificere nye søgeord og estimere volumen herpå. Sidstnævnte skal dog altid tages med gran salt, da Google idag grupperer søgevolumen på basis af relaterede søgeordsvarianter. Som eksempel herpå kan nævnes “hæve sænkebord” og “hæve/sænkeborde” der grupperes af Google og i skrivende stund estimeres til 3.600 månedlige søgninger. Derfor anbefaler vi også at inkludere andre relevante datakilder i analysen.

Hos Citona hjælper vi dig igennem hele processen med søgeordsanalyser, der er en integreret del af alle vores løsninger. Vi har allerede udarbejdet flere hundrede søgeordsanalyser for både nationale og internationale virksomheder på flere sprog og har derigennem, finpudset disciplinen ned til mindste detalje. Vi har tilmed udviklet vores egne skabeloner til at kalkulere søgeordsdata og så bruger vi altid markedets bedste søgeordsværktøjer. Alt dette betyder kort sagt, at du får dyb indsigt i, hvilke søgeord der vil skabe størst værdi for netop din forretning. Søgeord som vi også vil hjælpe dig med, at optimere din onlineforretning omkring.

2. SEO analyse

Næste skridt handler om at sikre, at dit website både er søgemaskine- og brugervenligt. Men før vi kan begynde at implementere forbedringer, så er vi nød til at identificere de tekniske og indholdsmæssige problemer som hjemmesiden har. Dette løses med en teknisk SEO-analyse. En SEO-analyse udarbejdes på basis af rigtig mange forskellige værktøjer, der er med til at sikre, at vi ikke overser kritiske områder. Men før vi går igang med den egentlige analyse, så starter vi med at forbinde websitet til Google Search Console, der giver os mulighed for at konsultere direkte med søgemaskinerne.

Search Console tillader os bl.a. at tjekke status for indeksering, modtage anbefalinger til forbedringer, tilføje et XML sitemap, implementere schema markup og meget mere. Men Search Console udgør stadig kun én ud af flere værktøjer, afhængig af hvor detaljeret analysen skal være. En SEO-analyse kan nemlig både involvere interne og eksterne faktorer. De eksterne faktorer kan f.eks. inkludere en gennemgang af din linkprofil imens de interne faktorer inkluderer en gennemgang af mange on-site faktorer, herunder på:

  • Duplicate content
  • URL’er
  • Responskoder og protokoller
  • Meta-tags
  • Sidetitler og metabeskrivelser
  • Interne linkstruktur
  • Eksterne links
  • Søgemaskinedirektiver
  • HTML og CSS
  • Scripts: Java, Flash, Ajax m.v.
  • Robots og link-tags
  • Brudte links
  • Mobilvenlighed
  • Responstid

Vi foretager også flere synlighedstjek på udvalgte søgeord og søgeordssætninger, for at vurdere websitets synlighed fra status quo. SEO-analysen resulterer i komplet rapport og køreplan til forbedringer, som vores eksperter kan hjælpe dig med at implementere i den videre optimering.

3. On-page optimering – Teknisk SEO

Med udgangspunkt i køreplanen fra vores SEO-analyse, påbegynder vores eksperter den tekniske on-page optimering af dine sider. Her sikrer vi at alle dine sider fremstår relevante og kommunikerer optimalt til søgemaskiner såvel som dine brugere. Her optimerer vi i samspil med dig på en lang række ranking faktorer. Det kan bl.a. være dine meta tags, herunder titles og metabeskrivelser, duplicate content, brudte og interne links, robots direktiver, redirects, headings, billeder, URL’er, links, navigation, Schema.org markup, HTML og meget mere, afhængig af hvad vi fandt frem til fra førnævnte SEO-analyse.

En faktor som ligeledes er blevet vigtig i takt med den mobile udvikling er hastigheden på dit website. Brugere er generelt utålmodige og hvis dine sider har en alt for lang responstid, så vil det typisk resultere i en afvisning. Det er derfor vigtigt at undersøge om dine sider hentes hurtigt på tværs af desktop og mobile enheder og dertil kan vi benytte Google PageSpeed Insights, der giver os en oversigt med forslag til forbedringer. Det kan f.eks. være at dine billeder og scripts er for tunge og at du ikke udnytter cachelagring i browser. Det kan også være forslag til at reducere servers svartid. Værktøjet giver så siden en score fra 1-100.

On-page optimering består også af en række løbende ydelser, for at sikre at dine sider altid holder sig relevant i søgemaskinerne. F.eks. split-tester vi løbende dine titles og metabeskrivelser, med henblik på at sikre dig en højere CTR (click-through-rate) fra søgeresultaterne. Vi tjekker også løbende for ting som duplicate content. Særligt duplikeret indhold kan have stor negativ indflydelse på din synlighed i Google, hvorfor vi hjælper dig med at få styr på forholdene.

Er dit website endnu ikke er mobilvenligt på tablets og smartphones, så kan vi også hjælpe dig med at opgradere din eksisterende platform eller tilbyde dig en helt ny hjemmeside, der opfylder kravene for mobilvenlighed. Når førnævnte er på plads er websitet klar til vores indholdsoptimering, hvor vi i endnu højere grad sætter dine brugere i fokus.

4. Indholdsoptimering

I takt med søgemaskinerne er blevet klogere på brugeradfærd og særligt intentionen bagved søgninger, så er optimering af dit indhold, ligeledes blevet én af de absolut vigtigste områder indenfor søgemaskineoptimering. “Content is king” som man siger og det er med god grund. Det er ikke nok at være synlig på de rigtige søgeord, hvis ikke indholdet som brugerne kommer ind til opfylder deres behov. Det handler om at besvare brugernes søgeforespørgsel på den bedst tænkelig måde og her kommer indholdsoptimering ind i billedet.

Særligt Google er blevet rigtig god til at forstå dit indhold, ved at kigge på sammenhængen imellem dine ord, teksternes opbygning og semantik. Søgemaskinerne kan også kigge på, hvor godt du dækker et bestemt emne og overordnet, om du leverer en tilstrækkelig god kvalitet for brugerne. Dette giver rigtig god mening, da søgemaskinerne konstant arbejder på, at returnere den højeste kvalitet, øverst i deres søgeresultater. Vores indholdsanalyser sørger for at identificere alle de udfordringer, som måtte være tilstede i forhold til dit indhold.

Herefter vil vores SEO-eksperter, dygtige tekstforfattere og UX-eksperter, hjælpe dig med at kommunikere optimalt til din målgruppe. Vi optimerer også gerne den visuelle præsentation, så alle dine sider fremstår professionelt og har en klar call-to-action. Dette vil sammenlagt sikre, at både søgemaskinerne og dine brugere bliver mødt af indhold der opfylder deres primære behov.

5. Linkbuilding – Ekstern optimering

Efter vi har optimeret dit website udfra et både teknisk og indholdsmæssigt perspektiv, handler det om at gøre alt for at forbedre din synlighed, på de søgeord vi sammen har prioriteret. Her igangsættes den løbende linkbuilding, der er den absolut vigtigste disciplin indenfor søgemaskineoptimering, i forhold til at forbedre dine placeringer i søgeresultaterne. Links der peger ind på dit website, fungerer som stemmer og hjælper søgemaskinerne med at forstå, hvor vigtig dine websider er i forhold til dine konkurrenter.

Linkbuilding er for mange en kompliceret disciplin, der idag handler mere om kvalitet fremfor kvantitet. Samtidig er der stor forskel på, hvor meget værdi et link kan bidrage med. Det er nemlig ikke alle links som søgemaskiner som Google stoler på. Et enkelt troværdigt og autoritært link kan f.eks. sagtens vægte højere end 100 links af lav kvalitet. Samtidig kan meget dårlige links være direkte skadelig for dit websites synlighed, hvorfor du skal være meget påpasselig med, hvem du overlader ansvaret til på denne disciplin. Vores eksperter i linkbuilding har over 10 års erfaring med, at bygge links indenfor et stort spektrum af søgesegmenter. Kontakt os idag og hør hvordan vi vil hjælpe din forretning med at få gode og værdifulde links.

Afhængig af din branche og dit foretrukne søgesegment, har vi adskillige metoder, som vi bruger til at bygge gode og stærke links. Dette inkluderer men begrænser sig ikke til links fra:

  • Relevante kilder via outreach
  • Gæsteindlæg
  • Niche- og microsites
  • Nichekataloger
  • Sociale medier
  • Presse (PR)
  • Infografikker m.m.

Da Google vægter links af høj kvalitet, bliver der også kigget på, om dine links rent faktisk genererer trafik og engagement på dit website. Gør de ikke det, kan det være et signal til Google om at linket er unaturligt og derfor ikke bør tælle i forhold til dine rankings. I dette tilfælde vil linket typisk blive devalueret. Derfor giver det ofte god mening at bruge flere ressourcer på, at bygge links fra mere autoritære kilder. Til arbejdet råder vi over markedets bedste værktøjer til linkanalyser og dygtige eksperter, der hjælper dig med at skabe en naturlig linkprofil i dit søgesegment. Hos os er din linkbuilding i trygge hænder og du kan hver måned følge med i udviklingen af dine søgeordsplaceringer.

Se flere af vores linkbuilding metoder her

6. Brugerengagement – User engagement

Søgemaskiner som Google bliver fortsat mere og mere sofistikeret, når det gælder om at inddrage flere faktorer i deres ranking-algoritme. SEO handler idag ikke kun om at tiltrække besøgende fra søgemaskiner eller skrive godt indhold, som vi allerede har været omkring. Det handler også om at engagere dine brugere til handling ved at arbejde med begrebet brugerengagement. Dette kan være at få dine brugere til at foretage et køb, udfylde en formular, hente en PDF eller noget helt fjerde. Brugerengagement handler kort sagt om at hjælpe dine brugere med at nå deres mål.

Du bør derfor altid arbejde på at styrke engagement på dit website, da det ligeledes indflydelse på dine rankings. Her skal du blandt arbejde på at forbedre dine:

  • Direkte trafiktal
  • Besøgstal og sidevisninger
  • Bounce-rates og undgå såkaldt “pogo-sticking”
  • Brugers on-site adfærd – herunder tid på websitet og såkaldt “dwell time”
  • Brugers off-site adfærd – herunder mentions af dit brand på autoritære sites
  • Brugers interaktion – herunder delinger, kommentarer, ratings m.v.
  • Brugers oplevelse på mobile enheder igennem et mobilvenligt, responsive design
  • Brugers responstid så dine sider loader hurtigere
  • Brugers konverteringsrate

Vores eksperter hjælper dig med at sikre, at dit website leverer meningsfyldt indhold, giver svar på brugernes søgeforespørgsel, at navigationen fungerer optimalt og at websitet generelt fremstår brugervenligt. Vi hjælper dig også med at split-teste på hvad der virker og ikke virker igennem konverteringsoptimering. Med konverteringsoptimering kan vi teste dit indhold og billeder, farverne, strukturen, navigationen og designet på dine sider, med henblik på at forbedre dine konverteringsrater og forenkle brugernes vej frem til dine mål.

7. Effektmåling

Sidst men ikke mindst hjælper vi dig med effektmåling af din SEO. Modsat offline-annoncering, så er det med online markedsføring i søgemaskiner, langt nemmere at spore, hvilke resultater der skabes på baggrund af hvilke handlinger. Det opnås igennem de rigtige SEO-værktøjer og vores meget analytiske tilgang. Korrekt effektmåling af søgemaskineoptimering kan variere meget, afhængig af hvilken branche du er i og hvilke målsætninger du har. Der findes dog 3 målepunkter, også kaldt Key Performance Indicators (KPIs), som vi anbefaler til effektmåling af SEO:

  • Synlighed
  • Trafik
  • Konverteringer

Indsigt i ovenstående 3 målepunkter er ikke kun med til at give alle et retsvisende billede af udviklingen, de giver også handlingsrettede data, som vi kan bruge til at forbedre din kampagne over tid.

Synlighed består primært af sporing af søgeordsplaceringer, også kaldt rankings. At spore dine rankings over tid, giver os muligheden for at tilpasse din SEO-strategi omkring de søgeord som har behov for størst fokus og som bidrager med størst værdi. Eksempel: Sporer vi f.eks. 30 søgeord og det viser sig, at alle pånær 5 søgeord bliver vist på første side i Google, så ved vi straks, at der skal investeres mere optimering på disse 5 søgeord. Omvendt kunne det også vise sig, at fordelen ville være større ved at forbedre udvalgte søgeord til top 3-placeringer, hvis det viser sig at de bidrager med mere trafik og heraf værdi. Ergo, med viden om synlighed i form af søgeordsplaceringer, kan vi træffe strategiske beslutninger på basis af dokumenteret data.

Udover at vi holder styr på dine rankings over tid, så er det også vigtigt at forstå, hvordan søgemaskinerne samlet set bidrager med kvalificeret trafik og konverteringer over tid. Hertil kan vi gøre brug af Google Analytics. Selvom Analytics som udgangspunkt skjuler organisk data på søgeordsniveau som “not provided”, så har vi idag avancerede værktøjer, der tillader os at kalkulere besøg helt ned på søgeordsniveau. Det betyder med andre ord, at vi hurtigt får viden om, hvilke søgeord der sender potentielle kunder til dit website. Og i kombination med Google Analytics, kan vi samtidig identificere, hvor kvalificeret den organiske trafik er, ved at kigge på målepunkter så som:

  • Sider pr. besøg
  • Gennemsnitlige besøgstid
  • Afvisningsprocent

Samtidig hjælper Google Analytics os også til at dokumentere, hvor meget af den organiske trafik der bidrager til konkrete konverteringer, direkte og indirekte salg. Det betyder altså at du får vigtig indsigt om, hvor stort dit investeringsafkast (ROI) er. Vi kan i samspil med jer, hjælpe med alt fra opsætning af konverteringssporing af jeres vigtigste målepunkter til e-handelssporing til webshops, afhængig af jeres platform og forretning.

Hos os er effektmåling en essentiel del af vores strategi og SEO optimering. At måle på KPI’er giver både jer og os viden om hvor succesfuld vores indsats er. Det giver os også essentiel data, som vi kan bruge til at træffe de bedste beslutninger. Herigennem formår vi at skabe vedvarende resultater for vores kunder. Har du brug for hjælp, så kontakt os idag og få en uforpligtende dialog med en SEO konsulent!