Mobil SEO: 6 konkrete tips til succes i 2017

6 tips til succes med mobil SEO i 2017.Med Googles kommende mobile-first indeks og antallet af mobile søgninger der i gennemsnit udgør ca. 60%, er et fejlfrit mobilsite et absolut must i 2017. I denne guide om mobil SEO vil vi kigge nærmere på nogle af de parametre, som du skal tage højde for, i forhold til at forbedre dine mobile søgeordsplaceringer. Har du endnu ikke læst vores forrige indlæg om mobile-first, så kan jeg varmt anbefale at gøre det først.

Fakta er at hvis du ikke optimerer til de mobile søgeresultater i dag, så går du formentlig glip af stor mængde leads eller salg. Flere undersøgelser viser nemlig, at mobile søgere har en langt stærkere købsintention, hvor over 50% af søgningerne ender med en købsbeslutning. Og med lokale søgninger er tallet endnu højere. Her ender op omkring 78% af alle søgninger efter en lokal virksomhed med et køb!

Det er med andre ord kritisk at du fokuserer på mobil SEO i mindst ligeså høj grad som med desktop. Men hvad skal du så helt konkret fokusere på, for at komme til tops i de mobile søgeresultater? Og hvordan adskiller optimeringen sig fra den du udøver på dit desktop site? Der er nogle af de spørgsmål vi vil belyse i denne guide. Et af de helt fundamentale ting du skal sikre er, at din hjemmeside eller webshop er bygget på en mobilvenlig platform. Google anbefaler som udgangspunkt et responsivt webdesign (RWD) som mobil konfiguration og det er også den løsning vi oplever giver mindst udfordringer i forhold til arbejdet med mobil SEO.

Uanset om du vælger denne eller en anden, så lad os kigge på hvordan du gør dit mobilsite fejlfrit og hvordan du får det til tops i søgeresultaterne.

1. Test om din webside er mobilvenlig

Det første du bør sikre er, at dine sider lever op til Googles krav for mobilvenlighed. Her bruger du Googles mobilvenlig værktøj, der tjekker om en række betingelser er opfyldt. Heriblandt om viewport er konfigureret, om CSS og scripts bliver blokeret, om skriftstørrelsen er for lille og om trykbare elementer ligger for tæt. Det er også værd at bemærke, at testen kører på side-niveau og ikke site-niveau, hvorfor du bør teste alle de landingssider, som du målretter mobile brugere med. Såfremt du opfylder alle kravene kan du gå videre til afsnit 2. Hvis ikke, så vil værktøjet give dig en række advarsler og anbefalinger til at udbedre problemerne.

2. Få udarbejdet en mobil SEO analyse

At leve op til Googles krav for mobilvenlighed er altid en god start. Der er dog flere tekniske analyser som du bør udføre, for at sikre at dine vigtigste sider og ressourcer altid er tilgængelig for Googlebot og at dine sider ikke skaber begrænsninger. I en mobil SEO analyse anbefaler vi blandt andet at kigge efter, om der findes unødige redirect-kæder, duplicate content og om der eksisterer tunge eller tynde sider. Vi anbefaler også at kigge mere traditionelle parametre igennem. F.eks. om dine titles og meta beskrivelser samt indholdet er optimeret. Her er nogle af de ting som du skal være særlig opmærksom på.

Sørg for at dine ressourcer kan crawles: Verificer at dit mobilsite ikke blokeret for CSS, JavaScript, billeder, video og andre elementer, der skal bruges til at afvikle dine sider korrekt. Blokeringer kan f.eks. skyldes direktiver i robots.txt filen, hvorfor det er et godt sted at starte en analyse. Det kan også skyldes hvis noget af indholdet er indlejret i scripts eller bygget i flash, hvorfor det er vigtigt at tage højde for flere forskellige ressourcer. I Google Search Console kan du blandt andet identificere blokerede ressourcer og verificere din robots.txt fil. Hos Citona benytter vi en kombination af flere SEO-værktøjer til at løse problemer som disse på vores kunders hjemmesider.

Optimer loadtiden: Mobile brugere er nogle af de mest utålmodige brugere. Næsten halvdelen vil forlade dit website, hvis de ikke finder det de søger indenfor blot 3 sekunder. Det er derfor kritisk at dine landingssider loader hurtigt, særligt på mobile enheder. Når det kommer til hastighedsoptimering bør du starte med at identificere, hvilke sider der er tunge og hvad der gør, at de ikke har en høj responstid. Med Googles PageSpeed Insight kan du analysere dine sider på mange forskellige parametre. Måske udnytter du ikke komprimering eller cachelagring i browser. Det kan også være at tunge billeder, CSS eller scripts trækker dine sider ned. Værktøjet vil returnere en liste med anbefalinger til forbedringer.

Andre måder at forbedre hastigheden kan være igennem AMP-sider: Accelerated Mobile Pages – der er en teknologi som Google har integreret i deres søgeresultater. Kravene til AMP-sider er relativ høje og integrationen kan være mindre eller mere kompleks, afhængig af hvilken platform du kører på. Vi går mere i dybden med AMP i afsnit 4. Driver du et website på tværs af flere lande og sprog, kan du med fordel også udnytte et CDN – Content Delivery Network – så dit indhold altid leveres fra et datacenter der ligger tættere på brugeren. Hos Citona ser vi tit at komprimering og minifyring af CSS og scripts samt cachelagring og optimering af billeder, skaber de største hastighedsforbedringer.

3. Identificer søgeord med en mobil søgeordsanalyse

Måden vi søger på fra mobile enheder adskiller sig væsentligt fra desktop-søgninger. Det skyldes flere ting men er hovedsageligt fordi, at mobile søgere har helt andre og mere hastende behov. Google kalder selv disse behov for micro-moments som består af 4 øjeblikke:

  • I-Want-To-Know Moments
  • I-Want-To-Go moments
  • I-Want-To-Do moments
  • I-Want-To-Buy moments

Micro moments

En god måde at få et indtryk af hvordan du i dag bliver fundet på tværs af enheder, finder du i Google Search Console under ”Søgetrafik” og ”Søg i Analytics”. Først sætter du kryds i klik, eksponeringer og placeringer. Herefter vælger du Forespørgsler og filtrer på ”Sammenlign enheder” under Enheder. I tabellen under kan du nu se hvordan dine søgeforespørgsler fordeler sig på tværs af enheder, med det datointerval du sætter under ”Datoer”.

Rapporten er desuden god på flere niveauer. For det første giver den dig indsigt i den søgeordsvolume som du får del af og hjælper dig samtidig med, at identificere nye søgeord der har mange mobile søgninger. For det andet giver den dig indblik i dine desktop og mobile søgeordsplaceringer, selvom disse skal tages med et gran salt. Nederst finder du en ”Download” knap, som du kan bruge til at trække listen med søgeord ud med. Herfra kan du med udgangspunkt i listen, identificere endnu flere søgeord igennem andre søgeordsværktøjer så som Googles Autocomplete, Keyword Planner, Relaterede søgninger m.fl.

4. Udnyt AMP

Accelerated Mobile Pages (AMP) er et Google-initiativ der er sat i verden for, at skabe en hurtigere version af det mobile web. AMP strukturerer dit indhold til mobile enheder, på en langt simplere og lettere version af HTML. Udover at AMP kan resultere i højere søgeordsplaceringer, så findes der også en række andre fordele ved at udnytte AMP-sider.

Særligt hastigheden af dine sider har stor indflydelse på dine brugers oplevelse. Flere undersøgelser viser at høje loadtider skaber en højere afvisningsprocent. AMP blev netop designet for at skabe lynhurtige mobilsider. Det lykkedes også meget godt, da AMP-sider i gennemsnit bruger 8 gange færre data og resulterer i 4 gange hurtigere loadtider. Men hastigheden kommer fra den bagvedliggende teknologi og ikke kun lettere HTML og CSS. AMP-indholdet bliver nemlig også cachet og leveret fra den eksterne server, Google AMP Cache.

Andre undersøgelser viser, at AMP-sider tiltrækker flere kliks fra søgeresultaterne. Ikke kun fordi de har tendens til at rangere bedre men også fordi deres click-through-rate (CTR) er højere sammenlignet med de almindelige søgeresultater.

Så skal du implementere AMP på dine sider? Hvis du ofte publicerer nyt indhold, f.eks. på en blog eller regelmæssigt publicerer artikler, så vil AMP-sider være et rigtig godt fokusområde. I dag findes der måde moduler og plug-ins på markedet der kan hjælpe dig i gang. Det er dog vigtigt at verificere opsættet manuelt, da der desværre findes mange af disse moduler og plug-ins, som kun genererer AMP på noget af indholdet eller med fejl. En manuel opsætning er selvfølgelig også en mulighed, så længe man følge de tekniske krav.

5. Lokal SEO

Mængden af lokale søgninger er vokset drastisk igennem de seneste år og det er en udvikling, som også søgemaskinerne følger tæt. Knap 80% af alle lokale søgeord bliver – ikke overraskende – indtastet fra mobile enheder så som smartphones og tablets. Den enorme søgevolume har derfor også betydet, at søgemaskinerne i dag viser flere lokale søgeresultater for søgeord med en lokal intention. Et eksempel kunne være søgninger på ”bilmekaniker” eller ”takeaway”, der i vores situation, returnerer virksomheder fra Aarhus og omegn.

Udviklingen har gjort lokal SEO til en disciplin, der bør inddrages i enhver SEO-strategi. Særligt hvis du driver en lokal virksomhed. I forhold til den optimering der skal til, så er her flere ting som du skal være opmærksom på.

Google My Business: Sørg for at du har en Google My Business side og at denne er sat korrekt med informationer, kontaktoplysninger og fotos. Giv din side en unik beskrivelse og vælg de mest passende kategorier.

Anmeldelser: Antallet af anmeldelser er fortsat et meget vigtigt signal til Google lokale søgealgoritme. Med tilfredse kunder kan du prøve at opfordre dem til, at lægge an anmeldelse og måske give noget igen for deres besvær. Vi har f.eks. også udarbejdet en grafisk guide, der gør det hurtigt og nemt for disse kunder at gennemføre processen.

Fotos: Antallet af fotos er desuden vigtig i forhold til din profilering. Brug tid på at tage nogle gode billeder af produkter, facade, personale, indendørs, logo m.v. for den bedste fremtoning. Billeder er også med til at signalere en seriøs forretning.

NAP: Konsekvens brug af navn, adresse og telefonnummer er essentiel for din succes med lokal SEO. NAP (Name, Address, Phone number) bør altid være ens hvor-end du bruger det. Dette gælder både på dit eget website, ligeså vel som på eksterne hjemmesider, i kataloger osv. Ved konsekvent brug af din NAP-information vil din virksomhed opnå de bedste betingelser for at blive fundet på lokale søgninger indenfor din branche.

Schema markup: Markup får stadig større og større betydning og kan være med til at give dine lokale søgeordsplaceringer et boost. Sørg for at dine kontaktoplysninger og lokation udnytte Schema markup. På Schema.org/LocalBusiness kan du finde eksempler på kategorier du kan bruge, herunder kontaktoplysninger, åbningstider, betalingstyper osv.

6. Pas på påtrængende interstitials – pop-up-bokse

Den 10. januar rullede Google en ny søgemaskinestraf ud til websites, der rammer mobilsider med påtrængende interstitials, herunder pop-up-bokse og vinduer, som er ødelæggende for brugeroplevelsen. Det er især sider hvor indholdet ikke er fuldt ud tilgængeligt, efter brugeren har klikket sig ind fra de mobile søgeresultater, der vil få begrænset deres synlighed i Googles søgeresultater.

Det er derfor vores anbefaling at undgå pop-ups der dukker frem før eller senere på mobilsider og som overlapper det primære indhold. Nogle af de påtrængende elementer du skal undgå er:

  • Pop-ups der dækker det primære indhold med det samme, som kommer frem når brugeren har scrollet % ned af siden eller som er timerbaseret.
  • Pop-ups som brugeren skal lukke ned før det primære indhold er tilgængelig.
  • Et layout hvor det påtrængende element er integreret i layoutet over skillelinien, med det oprindelige indhold indlejret nedenunder.

Dog er det ”tilladt” at bruge visse informative elementer som ikke er påtrængende. Det kan være juridiske informationer, en cookie-bemærkning, login-box til indhold som i forvejen ikke bliver indekseret o.l.

Du skal med andre ord gå dit mobilsite igennem og få lukket ned for eventuelle pop-ups, som kan virke påtrængende på mobile enheder, hvor skærmpladsen i forvejen er meget begrænset.

Med en forventet udrulning af Googles mobile-first indeks senere på året, er det vigtigt at tage mobil SEO seriøst idag. De 6 steps vi har gennemgået i denne guide er alle nogle du vil nå langt med, på vejen til at øge din organiske trafik og dit salg fra de mobile søgeresultater. Hvis du har spørgsmål er du selvfølgelig altid velkommen til, at få en uforpligtende dialog med en af vores specialister.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

2 kommentarer til "Mobil SEO: 6 konkrete tips til succes i 2017"

  1. Katrine den 6. oktober, 2017 kl. 13:40

    Super brugbart, og spændende læsning! Mobilen er virkeligt vejen frem – og sjovt at få indblik i googles micro moments :-)

  2. Charlotte Schmidt Sørensen den 16. oktober, 2017 kl. 21:14

    Dejligt endelig at finde et blogindlæg, der går i dybden med søgeoptimering til mobile enheder. Mange SEO-artikler er korte og overfladiske.
    Thumbs up til dig :)

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?