Søgeordsoptimering

Hvad er søgeordsoptimering?

For at sikre en god optimering til søgemaskinerne og deraf bedre placeringer på ens søgeord, er det nødvendigt at man identificerer og udvælger de helt rigtige søgeord. Dette gør man bl.a. igennem en søgeordsanalyse som er én af de helt grundlæggende elementer indenfor SEO. Derudover vil det ikke kunne udelukkes at der kan være søgeord i større konkurrence, hvorfor der også vil blive behov for en strategi for linkbuilding. Links har selv idag stor vægt i søgemaskinernes vurdering og kan meget ofte være forskellen fra at ligge på side 2 fremfor side 1 i Google. Begrebet søgeordsoptimering kan derfor ses på som en paraply for både søgeordsanalyse og linkbuilding, da det i bund og grund handler om optimering af søgeordsplaceringer.

Få hjælp fra søgeordsværktøjer

Der findes idag flere forskellige søgeordsværktøjer på markedet, som er velegnet til at identificere de rette søgeord med. Man kan f.eks. bruge forskellige søgekommandoer i Google men også deres eget søgeordsværktøj til Adwords er særdeles effektivt. Der er dog også mange andre værktøjer og metoder som bør indgå i en søgeordsanalyse, da det aldrig vil give det bedste resultat, kun at begrænse sig til nogle få metoder. Resultatet vil blive alt for snævert og ikke give det fulde billede af målgruppens søgeadfærd. Vi anbefaler også at man får en god forståelse for målgruppen og deres købscyklus, før man overhovedet går igang med sin analyse eller søgeordsoptimering for den sags skyld. Andre ting der er værd at være opmærksom på er enkelt- kontra flerords-søgninger, hvor detaljerede søgebrugerne er i deres søgeudtryk, om de overhovedet bruger tekniske fag-termer for produkterne med mere. Ofte vil man ende med en god lang liste og her er det så vigtigt at udvælge de rigtige og mest relevante søgeord som skal indgå i den videre søgeordsoptimering.

Løbende optimering af søgeord

Med søgeorderne på plads vil der som sagt være nogle som er i konkurrence. Da der kun findes 10 placeringer på side 1, vil Google udvælge de mest populære sider og prioritere dem derefter. Her kigger Google bl.a. på hvordan de pågældende søgeord bliver brugt på siden, grammatik, semantik, billeder m.fl. indholdselementer. Dette er med til at give søgemaskinerne en god forståelse for sidens relevans. Når det kommer til popularitet er det indgående links som er en stor “driver” i algoritmen. I forhold til søgeordsoptimering handler det derfor om at bygge og tiltrække gode og stærke links fra relevante sider i samme branche. Dette vil alt andet lige have den største effekt på længere sigt men kræver også en stor portion research og know-how, da “dårlige links” eller overoptimering kan have en skadelig til katastrofal påvirkning på din søgeordsoptimering.

Få hjælp til effektiv søgeordsoptimering

Hos Citona kan vi hjælpe dig med en god og effektiv søgeordsoptimering der er i kurs med resten af din forretning, mål og målgruppe. Søgeord er idag fortsat et vigtigt element indenfor SEO og kræver fortsat stor viden om, hvordan de optimeres bedst, både internt og eksternt. Kontakt os og hør mere om mulighederne for hjælp til SEO optimering.

Lad os ringe dig op

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17