Søgeord

Hvad er søgeord

Søgeord har i rigtig mange år været “central nerven” i søgemaskinernes funktion, og den dag idag, er søgeordet fortsat en stor del af søgemaskinernes algoritme. Når Googlebot crawler internettet, opbygger den en forståelse for sidernes tema igennem brugen af søgeord i bl.a. meta og kontekst. Dette gør det muligt for søgemaskinerne at præsentere en given side for søgebrugeren, hvis den indekseret side er relevant i forhold til det søgeord som søgebrugeren indtaster i søgefeltet.

I takt med at marketingfolk begyndte at forstå vigtigheden af søgeord, blev det manipuleret med i stor stil og udviklingen indenfor søgeordsspam blev hurtigt en realitet. Søgemaskinerne har siden forsøgt at reducere vigtigheden af søgeordet og samtidig dæmmet op for velkendte spam-taktikker og søgeords-manipulation med nye algoritmer. Derudover gav det Google med deres viden om brugerne, mulighed for at udvikle nye signaler som kunne bruges, til at opbygge en forståelse for sidernes relevans og vigtighed.

Fremtiden: Tænk i temaer fremfor søgeord

Siden 2012 har vi set et skift i søgeordets betydning i forhold til SEO. Nu og fremadrettet, er fokuset blevet flyttet fra søgeordet og over til temaer. Dette kommer som en naturlig udvikling af, at vigtigheden af godt indhold fortsat bliver en større og større del af søgemaskinernes algoritme. Det er med andre ord ikke længere tilstrækkelig blot at tænke i søgeord, det er vigtigere at vi tænker i temaer, der åbner op for en langt større mængde af informationer! Dette er starten på “Tema-baseret SEO”.

Tema-baseret SEO handler om at levere interessante temaer til målgruppen istedet for at tænke i søgeord når indholdet produceres og optimeres. Fokuset er med andre ord blevet flyttet fra “keyword-stuffing” og handler istedet om at levere godt og dybdegående artikler der skaber værdi. Ønsker man f.eks. at etablere sig selv som en autoritet i markedet, handler det derfor om at udforske og publicere indhold omkring de vigtigste temaer indenfor sit felt.

Find relevante temaer med en søgeordsanalyse

Content Marketing eller på dansk indholdsmarkedsføring handler om at kende din målgruppe, deres behov, demografi, trends osv. Denne information vil give svaret på hvilke temaer de er interesseret i, hvilket giver en strategi der er langt mere effektiv sammenlignet med søgeords-baseret SEO. Når fokuset blot er søgeord, efterlades vigtige dele om hvad målgruppen egentlig vil have. Det er vigtigt at vide hvad der er relevant for dem på en måde som er informativt, lærerigt og indbydende.

Hos Citona arbejder vi altid i temaer når vi planlægger og eksekverer vores SEO strategier. Vil du have gode råd eller hjælp til en søgeordsanalyse, så kontakt os endelig for mere information.

Lad os ringe dig op

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17