Søgeoptimering

Hvad er søgeoptimering

Begrebet søgeoptimering er blot et andet ord for søgemaskineoptimering, der handler om optimering af din hjemmeside eller webshop til søgemaskinerne. Google søgeoptimering kan i praksis deles op i to forskellige discipliner, on- og off-site søgeoptimering. I et marked med lav til ingen konkurrence, kan du i princippet nøjes med at on-page optimering. Fakta er dog, at der idag kun er meget få brancher hvor der ikke er konkurrerende virksomheder. Virksomhederne har de seneste år fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at være synlighed og tilstede i de vigtige søgemaskiner. Langt de fleste af os bruger f.eks. Google når vi skal søge viden, inspiration, vejvisning eller vil købe et produkt. Google er med andre ord blevet en central spiller og startside for vores færden på nettet, fordi vi igennem mange år har opbygget en stor tiltro til de søgeresultater som Google leverer på vores skærm. Men ligesom vi skal have tiltro til Google, forsøger søgemaskinen også at opbygge tiltro til dit website, hvilket opnås igennem de førnævnte on- og off-site søgeoptimering. Igennem disse discipliner, er det muligt at opbygge relevans, troværdighed og autoritet i Google, hvilket resulterer i bedre placeringer.

On-page søgeoptimering

Den ene disciplin er on-page søgeoptimering og handler om at tilpasse dine sider og arkitektur, så den kommunikerer optimalt med søgemaskierne. Men før du overhovedet går igang med at optimere din hjemmeside eller webshop, er du nød til at udarbejde en søgeordsanalyse for at finde frem til de søgeudtryk som din målgruppe bruger. I bund og grund kan du med en søgeordsanalyse identificere din målgruppes adfærd, få ideer til indholdsmarkedsføring og viden om, hvilke termer du bør opbygge din hjemmeside eller webshop omkring. Med en søgeordsliste har du det grundlæggende på plads og kan begynde arbejdet med at optimere dine sider. Er du i tvivl om hvor du skal starte, kan du få et bureau til at hjælpe dig med en SEO analyse hvor formålet er, at identificere fejl og muligheder.

Off-page søgeoptimering

Den anden disciplin er off-page søgeoptimering og handler om alt det der ligger udenfor dit domæne. Det handler i bund og grund mere om traditionel markedsføring men én af grundstenen herunder er det der kaldes linkbuilding (læs mere). Linkbuilding går både ud på at bygge og tiltrække links til dine sider. Alt afhængig af hvilken branche du er I, vil der være nogle taktikker som er nemmere at gå til end andre, med henblik på at anskaffe nye links. De links du selv bygger skal du være meget opmærksom på i forhold til hvor du placerer dem og naturligheden af dem. Når vi snakker naturlighed, så er ankerteksten speciel vigtig. Linker du altid til din forside eller undersider med den samme ankertekst, vil du se unaturligt ud i søgemaskinernes vurdering og vil med tiden udløse en algoritmisk eller manuel straf. Det er vigtigt at du varierer dine ankertekster, ligesom det er vigtigt at variere de kilder du får dine links fra. Er alle dine links fra eksempelvis blogs? Dette er ikke naturligt og det bør du få rettet hurtigst mulig.

Indhent tilbud på effektiv optimering

Der er mange faldgrupper når vi snakker søgeoptimering og det kan derfor være en god idé at få et professionelt til at varetage denne del for dig. Hos Citona følger vi udviklingen i søgemaskinerne tæt og kender til alle de faldgrupper man skal være opmærksom på. Vores eksperter har mere end 10 års erfaring og kan derfor hjælpe dig med alle aspekter af søgeoptimering til Google.

Lad os ringe dig op

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17