SEO værktøj: Test sidetitler og beskrivelser

Igennem de seneste måneder, har Google bl.a. testet et redesign af både deres organiske og betalte søgeresultater. Jon Wiley der er lead design for Google, har nu endelig bekræftet, at det nye design er rullet ud til det større publikum og det er derfor vigtigt, at du går dine Google sidetitler og beskrivelser igennem, for at optimere dem efter de nye guidelines. Til at gøre dit arbejde så nemt og effektivt som muligt, har vi idag lanceret et nyt SEO værktøj der sikrer, at dine titler og meta beskrivelser (snippets) bliver udarbejdet i den helt rette længde og optimal i forhold til dit søgeord. SEO værktøjet viser hvordan dine snippets med stor sandsynlighed bliver præsenteret, så du kan kommunikere dit budskab ud så præcist som muligt. Vil du vide mere om designændringerne, kan du læse videre under værktøjet.

Test dine sidetitler og beskrivelser med dette SEO værktøj

Med dette SEO værktøj, kan du teste dine snippets i Googles nye design der netop er rullet ud. Finder du værktøjet nyttigt, må du meget gerne dele det med dit netværk. :-)

Indtast din titel med søgeord
http://www.domain.dk
Indtast din beskrivelse med søgeord

Titel

475 af 512 pixels

Beskrivelse

26 af ca. 157 tegn

URL

Søgeord

URL: 15 tegn, 106 pixels
Titel: 20 tegn, 149 pixels, 4 ord
Beskrivelse: 26 tegn, 150 pixels, 4 ord

Hvad er ændret?

I det nye design er understregningen under titlerne blevet fjernet og font størrelsen er forøget imens container-størrelsen er den samme som hidtil. Google fortæller, at denne ændring “forbedrer læsevenligheden og skaber et renere udseende”. Google arbejder ligeledes på, at forbedre konsistensen imellem desktop og mobile enheder og med denne designændring, bliver det nemmere for dem, at teste og implementere nye forbedringer. Hvorfor er dette så vigtigt for dig at vide?

  • Arbejder du med SEO optimering eller konverteringsoptimering, ved du også at en god titel er med til at øge din sides CTR, og er et af de vigtigste signaler til Google om sidens tema. Derfor sørger vi også altid for, at inkludere vores primære + semantiske søgeord i titlen, udover at gøre den fængende. Brug ovenstående SEO værktøj til at skabe den bedste title og metabeskrivelse.

Konsekvenser af de nye sidetitler

Forøget læsevenlighed og et renere udseende har desværre også sin pris. Du har nemlig fået mindre plads at kommunikere på i dine sidetitler. Google udmåler idag titlen på baggrund af pixels og rundt regnet, så har du med det nye design kun 512 pixels at sælge varen på. Fonten er som sagt forøget en anelse i det nye design til 18px og indgår søgeordet i din titel, vil det pågældende ord blive fremhævet med fed, hvilket derved “spiser” flere af dine kostbare pixels. Husk også at nogle bogstaver er bredere end andre, f.eks. “W” sammenlignet med “I”. Sammenlagt er der derfor mange forskellige faktorer der bestemmer, hvor lang din titel må være, før at den bliver skåret af.

Sidetitler – længde

Vi ved nu at sidetitler bliver målt efter pixels og sammenligner vi dette med antal tegn, kan vi få en idé om hvor stor sandsynlighed der er for, at vores titler ikke blive skåret af. Som du kan kan se herunder, er du ca. 95% sikker på, at dine sidetitler ikke blive skåret af af Google, såfremt du holder dig til maksimalt 55 tegn:

  • 80% – 57 tegn
  • 90% – 56 tegn
  • 95% – 55 tegn
  • 99% – 53 tegn
  • 99.9% – 49 tegn

Husk derfor på, at have have din vigtigste besked indenfor ovenstående grænser og gør brug af best practice SEO ved, at inkludere dit primære søgeord længst til venstre i titlen og kombiner gerne med en call-to-action, evt. i din metabeskrivelse.

Brug for hjælp til optimering af dine titler og meta beskrivelser?

Det er vigtigt at dine søgeresultater skiller sig ud i markedet, målretter de rigtige søgeord og at du ikke har flere landingssider der målretter det samme. Du kan bruge vores SEO værktøj til at finde den helt rigtige længde på dine titler og metabeskrivelser. Jeg har tidligere skrevet en indlæg om on-page SEO, men du er også velkommen til at kontakte os for at få foretaget en gennemgang af din hjemmeside eller webshop.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?