Sådan ved du om et link er godt eller skidt

Gode og dårlige links - SEOEn af de absolut vigtigste discipliner indenfor søgemaskineoptimering, består i at bygge links til din hjemmeside eller webshop. Hvor det i tidernes morgen var nok at have den højeste volume af links, handler det idag om kvaliteten af dine links. Det handler kort sagt om at finde de rigtige, for ikke alle links er lige meget værd. Du kan altså lynhurtigt bruge uanet tid på at jagte de forkerte, der enten bidrager med meget lidt værdi eller er direkte skadelig for dit website. Så hvordan ved du om et link er godt eller skidt? I dette indlæg kigger vi nærmere på de parametrer du bør holde øje med når du laver din link prospecting og linkanalyser.

Ikke alle links er lige

En del af Googles algoritme er at kigge på antallet af indgående links til dit website. Det ville dog være tåbeligt hvis Google ikke også tog kvaliteten at dine links i betragtning. Ellers ville vi være tilbage ved “square one” hvor det blot handlede om volumen. Selv med introduktionen af PageRank og ankertekst som signal, var det fortsat nemt for spammers at manipulere med søgeresultaterne. Søgemaskinerne er dog blevet langt mere avanceret med tiden og bruger idag et langt større datasæt af signaler, der alle kan kombineres for i sidste ende at beregne kvaliteten af dine links. Mere præcist, så kan søgemaskinerne blevet langt bedre til at vurdere om linket er et ægte, radaktionelt givet eller spam. Når vi taler om kvaliteten af links, så er der en vigtig ting at huske på. Det er nemlig ikke så meget linket i sig selv der er vigtigt. Det er faktisk mere siden og domænet hvor du får linket fra, der spiller en væsentlig rolle for linkets værdi. Når først vi kender de vigtigste parametre som søgemaskinerne kigger på, så bliver det også væsentlig nemmere at identificere, hvilken type links der vil gøre en forskel for netop dit website. I dette indlæg kigger vi først på de domæne og sideparametre der er vigtige at tage i betragtning, hvorefter vi kigger på de linkparametrer som også spiller en rolle, når søgemaskinerne skal vurdere kvalitet og relevans. Sidst er det vigtigt at pointere, at Google konstant justerer på deres algoritmer, med det formål at forbedre kvaliteten af deres søgeresultater.

Parametre på domænet og siden der påvirker kvaliteten

Vi ved idag at Google kigger på en lang række parametrer på både domæne og side-niveau til at vurdere linkkvalitet. Flere af disse parameterer kan vi bl.a. udtrække fra vores egne SEO eksperimenter, linkanalyser samt Googles patenter igennem årerne. Resultaterne fortæller os grundlæggende hvordan forskellige elementer af et link, ligesom domænet og siden hvorpå linket lever, kan påvirke hvordan Google tolker og værdsætter et link. Vi vil i de efterfølgende afsnit gå i dybden med 7 vigtige parametrer, som du bl.a. skal være særlig opmærksom på, når du laver din link-prospecting:

  • Antallet af udgående links fra siden
  • Siden har en søgemaskinestraf eller bliver filtreret
  • Kvaliteten af andre websites som siden linker til
  • Antallet af indgående links til siden
  • Antallet af indgående links til domænet
  • Domænets alder
  • Siden bliver indekseret af søgemaskinerne

Antallet af udgående links fra siden

Hvis linket der peger på dit website er iblandt hundrede af andre udgående links på samme side, så er der chancer for, at dit link ikke er så værdifuldt. Der er selvfølgelig flere undtagelser for reglen men som udgangspunkt kan vi konstatere, at sider med et højt antal udgående links, generelt ikke bidrager med en god brugeroplevelse. Af eksempel kan nævnes kommercielle Affiliate-sites og generelt sider, der er skabt for links og ikke bidrager med meget originalt og godt indhold for brugerne, hvilket er et klart signal til Google om en side af lav kvalitet. Derudover vil styrken som siden kan videregive, have en lavere værdi jo flere links der er på siden jævnfør den originale PageRank-algoritme. Tag derfor et nærmere kig på antallet af udgående links fra siden du ønsker et link fra. Hvis det ser ud til at være et højt antal, bør du overveje om det er et link der er din tid værd. Jeg vil dog ikke anbefale dig at afslå linkmuligheden alene på antallet af udgående links fra siden. Du skal også kigge på om domænet er stærkt og måske endda anerkendt i din niche, for i såfald kan linket stadig have høj værdi. Omvendt skal du også være opmærksom på om siden er irrelevant for din niche. Er mange af de udgående links til sider der ligger udenfor din niche, også kaldt “bad neighbourhoods” og er disse sider tilmed af lav kvalitet jf. ovenstående, så er linket som udgangspunkt ikke anbefalelsesværdigt. Vi går mere i dybden med kvaliteten af websites der linkes til i et senere afsnit.

Siden har en søgemaskinestraf eller bliver filtreret

På trods af at Google har citeret at dårlige links ikke kan skade dig, så ved vi idag fra erfaring, at dette er langt fra sandt. Negativ SEO bliver i høj grad praktiseret både herhjemme og internationalt, alene med det formål, at skade andres og konkurrenters synlighed i søgemaskinerne. Det har da også resulteret i, at Google idag stiller et nyere linkværktøj til rådighed i deres Search Console, hvor website-ejeren kan bede Google om at se bort fra de dårlige links eller domæner. Googles Disavow Tool som jeg hentyder til, er et avanceret værktøj og bør kun bruges i særlige tilfælde. At se om siden har en straf eller bliver filteret kræver bl.a., at du kan identificere sider som Google måtte se som værende af lav kvalitet. Har websitet f.eks. meget tyndt indhold eller decideret tomme sider, mange reklamer “above the fold”, er lang tid om at loade eller virker overoptimeret, så kan hjemmesiden grundet lav kvalitet, meget vel være ramt af Google Panda. Har siden mange indgående links fra “bad neighborhoods” og med overoptimerede ankertekster, så kan siden være ramt af Google Penguin. Et link fra sider som disse kan være direkte skadeligt for dit website.

Kvaliteten af andre websites som siden linker til

En ting som du skal gøre alt for at undgå er, at Google opfanger dit website som værende i et “bad neighbourhood” og her spiller din linkprofil en altafgørende rolle. Bliver dit website associeret med mange andre websites af lav kvalitet, kan det være direkte skadeligt for din autoritet og trust. Her kigger søgemaskinerne bl.a. på, om du har mange indgående links af lav kvalitet, f.eks. med overoptimerede ankertekster og om disse links også er fra spammy websites. Hvis dit website f.eks. bliver linket til fra samme side som 30 andre websites af lav kvalitet, så er det ikke et godt signal at sende til Google. Dette hænger også lidt sammen med forrige afsnit om antallet af udgående links. Ofte ser vi, at websites med mange udgående links har en lav redaktionel standard, hvilket betyder, at de er villige til at linke til stort set alt. Disse sider har netop en tendens til at linke ud med mange overoptimerede ankertekster, der hurtigt kan kaste din side i kløerne på Google Penguin. Det er vigtigt at du tager afstand fra denne type websites, da du netop ønsker at sende et signal til Google om at dit website er troværdigt og at du tager afstand fra linkbuilding af lav kvalitet. Udover at undgå spammy websites, skal du også undgå at de websites der linkes til fra siden ligger fjernt fra din niche. Har du f.eks. et website om kontormøbler og linker siden til websites om gambling, lån, medicin, poker eller kort sagt “bad neighborhoods”, så er det et dårligt signal at sende til Google, da du ikke ønsker at blive associeret med disse nicher. Sider med links på tværs af mange forskellige nicher kan også betyde, at der er tale om linkudveksling, også kaldt “reciprocal linking”, hvor begge parter linker til hinanden. Google har ligeledes tendens til at reducere værdien af denne type links. Vær derfor meget opmærksom på hvordan og hvem der linkes til fra siden.

Antallet af indgående links til siden

Hvis siden fungerer som en god kilde og er til hjælp for andre, så er der gode chancer for at den også har opbygget gode indgående links med tiden, hvilket tynde- og spamsider aldrig vil opnå. Dette giver siden en hvis autoritet, som så kan videresendes til dit website. Derfor vil en side med mange indgående links også være at foretrække. Gode kilder har som regel en højere redaktionel standard, hvilket ofte gør det sværere at få linket. Ofte er realiteten dog, at jo sværere linket er at få, jo højere værdi vil det også have. Der findes flere linkværktøjer, som med fordel kan bruges til at estimere antallet af indgående links og endda kvaliteten af disse. Mange indgående links af høj kvalitet er det ideele mål, da det har positiv indvirkning på sidens PageRank. Jeg vil dog ikke anbefale at tillægge Toolbar PageRank som du ser i browseren – via browser extensions – meget værdi længere, da denne ikke er blevet opdateret længe. Samtidig findes der allerede flere gode alternativer til Toolbar PageRank.

Antallet af indgående links til domænet

Selvom vi primært fokuserer på side-parametrer, så kommer vi ikke helt udenom en række domæne-parametrer som du er nød til at tage med i dine overvejelser. En af dem er antallet af indgående links til domænet som en helhed. Hvis et domæne har mange indgående links, så er det ofte et tegn på at domænet er af høj kvalitet og er mere autoritær. Autoritet der kort sagt kan videresendes til siden hvor dit link lever og videre til dit website.

Domænets alder

Nye domæner og sider har ofte ikke haft tiden til at få mange indgående links, hvorfor deres autoritet og stemme kan være begrænset. Det er derfor ideelt at få links fra domæner der har eksisteret i flere år, da deres stemme på dit website ofte vil vægte højere. Men selvom domænet har eksisteret i flere år, så vil jeg stadig anbefale at du tjekker linkprofilen til både domænet og siden du får linket fra, særligt hvis domænet ikke virker til at være af en særlig høj kvalitet. I dette tilfælde kan domænet nemlig stadig have en meget tynd linkprofil med begrænset autoritet. Jeg vil anbefale at bruge alder som et “førstehåndsindtryk” af domænet og siden. F.eks. hvis du arbejder med et stort sæt af linkprospects og ønsker at filtrere på domæner der har eksisteret i mere end et par år. Domænealder må derfor aldrig være dit eneste beslutningsgrundlag, da der findes mange andre og bedre parametrer at kigge efter, når vi taler om at finde de bedste links.

Siden bliver indekseret af søgemaskinerne

Hvis søgemaskinerne ikke kan finde siden, så vil de heller ikke se dit link, ergo vil linket ikke tælle med. Jeg vil derfor anbefale at du er opmærksom på dette, særligt hvis du ikke har fundet siden igennem Googles søgeresultater. Der er flere ting der kan være skyld i at en side bliver blokeret, bl.a. uheldige opsætninger i robots.txt filen, javascript o.l. Du kan bl.a. tjekke om siden er indekseret med Google kommandoen cache: foran den URL det drejer sig om. Hvis siden er cachet så vil du se en kopi af den. Hvis ikke, så vil du se en 404-fejlkode.

Parametre på linket der påvirker kvaliteten

Vi har indtil nu kigget på en lang række parametrer på domæne og sideniveau, der alle kan påvirke kvaliteten af et link. Vi er dog også nød til at kigge på selve linket og de parametrer, som søgemaskinerne kan bruge i deres samlet vurdering af linkets kvalitet og relevans. Herefter kan søgemaskinerne beslutte hvor meget værdi linket skal tilføre dit website. Mange af disse parametrer er udtrukket fra Google “reasonable surfer” model der bl.a. kigger på:

  • Placeringen af linket på siden
  • Font størrelse og farve
  • Om linket er på en liste og hvor på listen
  • Hvis linket er tekst eller et billede, herunder størrelsen på billedet
  • Antallet af ord brugt i ankerteksten
  • Med flere parametrer

URL

Når dit link er kommet på siden er det altid en god idé at verificere selve URL’en. Denne kan nemlig have stor indvikning på hvor meget værdi dit website bliver tilført. Noget du især skal være opmærksom på er om linket går igennem flere redirects eller bliver blokeret af en robots.txt fil. Det kan også skabe problemer hvis linket peger på en side der er meget spammy, er inficeret af malware eller indeholder dynamiske parametrer i enden af URL’en. Sidstnævnte kan hurtigt resultere i, at du ender med duplicate content problemer, med mindre du har taget højde for dette i din implementering. Forsøg såvidt muligt altid at linke til en statisk URL, hvor din side har kontekstuel relevans med afsendersiden.

Placering og formatering af linket på siden

Det giver god mening at relevante links der er placeret mere prominent på siden skal tillægges mere værdi. Omvendt kan der også være links som er placeret i en sekundær menu eller i footeren som er irrelevant for sidens tema. Idag kan søgemaskinerne identificere hvor på siden et link er placeret, ganske som en helt almindelig bruger og browser, hvilket gør, at nogle links kan særbehandles og tillægges mere værdi end andre. Derfor er det ideelt hvis dit link er placeret prominent og højt på siden, hvor flere ser det og klikker sig videre til din side.

Ankertekst

Selvom linkets ankertekst fortsat er et stærkt signal til Google, så har det ikke den samme styrke som det engang havde. Med linkets ankertekst sendes et stærkt signal til søgemaskinerne om, hvad siden der linkes til omhandler og det gør også, at rigtig mange manipulerer med denne parameter. Linkes der altid med eksakte ankertekster, så virker det unaturligt og det vil hurtigt sende dig i kløerne på Google Penguin. Siden Google Penguin-algoritmen er flere SEO’er dog blevet mere opmærksom på deres tilgang til ankertekster og det er der god grund til. Sørg derfor for at have stor variation i dine ankertekster og undlad at påvirke dem direkte, når du søger og kontakter eksterne kilder. Brug din kreativitet, selv når du har det mindste indflydelse på ankertekstens udformning. Det vil på længere sigt have den største værdi for dit site.

Nofollow, redirects, javascript, flash, AJAX

Nofollow er en attribut som webmastere kan sætte på links til sider, som de ikke kan stå inde for. Hvis linket du modtager er nofollow, så vil linket ikke have en direkte positiv effekt på din synlighed i Google. Grunden til jeg siger direkte er, at nofollow links stadig kan bidrage til en naturlig linkprofil. Derudover kan nofollow links som ethvert andet link, stadig bidrage med andre fordele så som trafik. Derfor vil jeg ikke anbefale dig blindt at afslå nofollow links, selvom det ideele er at få et link der også hjælper dig op i søgeresultaterne. En anden ting du skal være opmærksom på er såkaldte sneaky redirects og redirect chains. Nogle webmastere sender desværre udgående links igennem disse og værdien kan derfor hurtigt gå helt eller delvist tabt på vejen. Det samme kan siges på links der er inlejret i javascript, Flash og AJAX. Hvis dit link er påvirket af én eller flere af disse, så vil jeg ikke anbefale at du bruger for meget tid på at få det. Det ideele er selvfølgelig et rent og direkte link i ren HTML så du er på den sikre side, også selvom Google med tiden er blevet væsentlig bedre til at forstå scripts.

Tekst vs. billede og PDF links

Du har sikkert allerede bemærket sider der linker ud med firmaers logo eller anden grafik. Det er nemlig ikke alle steder, hvor du kan få et konkret tekstlink. Hvis der er tale om et billedelink, så er det billedets ALT-tekst i kildekoden, der med stor sandsynlighed vil blive tolket som den ankertekst du kender fra tekstlinks. Et billedelink har formentlig ikke den samme styrke som tekstlinks. Dog kan billedlinks ofte bidrage til en naturlig linkprofil, hvorfor de ikke bør undlades. Det samme kan siges med links inde i PDF-filer. Her er der også mulighed for at linke til eksterne sider og hvis PDF’en ellers er tilgængelig på internettet, så kan søgemaskinerne også crawle, finde og følge links i filen.

Linkets omkringliggende tekst

Linkets ankertekst er langt fra den eneste parameter, som søgemaskinerne kan lytte efter, når de skal forstå hvad en side omhandler. Google kigger også på den omkringliggende tekst før og efter linket og det giver meget god mening, særligt i tilfælde hvor ankerteksten er meget generisk, f.eks. “klik her”. Det kan derfor være en fordel at omgive særligt generiske ankertekster med semantisk relaterede søgeord og synonymer. På den måde kan man også begrænse brugen af eksakte søgeord, der som sagt kan have katastrofale følger.

Opsummering

Du har nu fået indsigt i flere af de parametre, der er vigtige at tage højde for, når du arbejder med særligt opbygning af links. Landskabet for linkbuilding er i konstant bevægelse og vigtigheden af at forstå, hvordan du bygger kvalitetslinks har aldrig været vigtigere. Hvis du vil konkurrere og skabe vækst på nettet, så er du dog nød til at omfavne søgemaskineoptimering som en helhed. Selvom links fortsat vil vægte højt i søgemaskinernes vurdering i mange år frem, så skal du allerede nu forberede dig på fremtiden! Links er kun én ud af rigtig mange discipliner, der i fremtiden vil få større indflydelse på din synlighed i Google. Med andre ord, så bliver søgemaskineoptimering i højere grad sammensmeltet med mere traditionel markedsføring, hvorfor det er vigtigt at kigge hele vejen rundt og samtidig have overblik. Dette gælder både i forhold til optimering af indhold, brugeradfærd, engagement, sociale medier, PR m.v. På trods af begrebet, så handler søgemaskineoptimering i høj grad også om dine brugere, at give dem en god oplevelse og derigennem, at gøre sig fortjent til bedre søgeordsplaceringer.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

6 kommentarer til "Sådan ved du om et link er godt eller skidt"

  1. Per den 16. januar, 2016 kl. 21:09

    Lang og god genenmgang af links, tak for det, der er sørme mange ting man skal kigge på :-)

  2. Lars Mikkelsen den 14. april, 2016 kl. 12:58

    Og jeg som troede at der var styr på min linkopbygning. Der skal vist lige laves lidt mere. Og… tak for alt det info som du skriver her over. Det er virkeligt interessant.

    Når du skriver om gamle sider, kan jeg ikke lade være med at spekulere på noget. Er en ny butik bedre på et domæne som er flere år gammel, og måske har omhandlet et helt andet emne. Eller bør man starte helt på en frisk, hvis det gamle domæne skal laves helt om ?

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 16. april, 2016 kl. 16:24

      Hej Lars,

      Mange tak. :-)

      Der er flere ting der bør overvejes her. Domæner der har eksisteret i flere år kan som sagt have opbygget en højere autoritet indenfor en given niche. Men hvis din butik adskiller sig væsentligt fra dette domænes oprindelige niche, så vil jeg i mange tilfælde anbefale at starte på en frisk, hvor der opbygges en mere naturlig og relevant linkprofil.

      Du er dog også nød til at tage konkurrencelandskabet med i dine overvejelser. Hvis konkurrencen i din niche er relativ begrænset, så er det typisk nemmere at få hul igennem med et nyt domæne og den rette SEO optimering. Er konkurrencen hård, ja så kan det være ideelt at bygge videre på et ældre og mere etableret domæne fra samme niche, der allerede har vist sit værd til at ranke.

      At identificere ovenstående tager selvfølgelig lidt tid men er altid givet godt ud på den lange bane. :-)

  3. Jacob den 20. maj, 2016 kl. 23:56

    Interessant læsning! Især ankertekst er vigtigt ikke at have det samme navn i ankerteksten.

  4. Per Andersen den 12. august, 2016 kl. 12:06

    Hej

    Super artikel i har skrevet der, forsøger også at lave forskellige anker tekster.

    For år tilbage kunne man skyde løs med de samme anker tekster.

    Men den tid er da slut nu ;-)

  5. Martin den 4. november, 2016 kl. 11:59

    Nofollow links, er jeg overbevist om, kan have en rigtig god effekt. Jeg har været så heldig, at få et link fra Wikipedia, på et enkelt ord, og vi har ligger nr 1 på Google, på det ord i flere år. Uden at have arbejdet ret meget med linkbuilding på det ord. Og det er et ord, som mange store sider, gerne vil ligge nr 1 på! Og det er med et ankertekst link, så det er ikke fordi at vores domæne står som tekst nogen steder.
    Men det er nærmest umuligt at få et link fra Wikipedia i dag. Det skal virkelig have relevans, og ikke være med økonomi for øje.

    Jeg tror på effekten af Nofollow links, hvis det er fra en rigtig stor side!

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?