Hvorfor “not provided” er dit eneste søgeord

Dagen som mange SEO og Analytics-branchefolk har frygtet er nu kommet! Google har valgt at kryptere alle søgestrenge som en bruger indtaster i Google eller vil gøre det indenfor meget kort tid. Hvor vi før tildels havde mulighed for at se hvordan størstedelen af disse søgestrenge var med til at generere trafik og konverteringer på vores hjemmesider eller webshops, bliver de organiske søgeord nu gemt af vejen under den fælles betegnelse af “not provided”. På hjemmesiden notprovidedcount.com kan vi i skrivende stund konstatere at knap 80% af alle organiske søgeord på nuværende tidspunkt er krypteret og tallet er hastigt voksende.

Not provided

Dette er uden tvivl enormt frustrerende for mange da det, sagt lige ud, er data som vi bruger til at finde ud af hvad der virker/ikke virker på vores sider. Det er et stort skridt tilbage i en tid hvor teknologien er tilstede men hvor Google træder ind og udnytter deres monopolstatus til at score flere penge i kassen.

Historikken og realiteten bag “not provided”

Siden 2011 begyndte Google at SSL-kryptere de søgninger der blev indtastet i søgefeltet som følge af at være logget ind på sin Google konto. Kort tid efter blev dette udvidet til også at gælde søgninger foretaget i Chrome. Som et sidste søm i kisten har Google nu valgt at kryptere samtlige søgninger eller tæt på. Ifølge Google selv er “secure search” en løsning der er sat i verden for at beskytte brugernes privatliv men kan det nu også passe?

Lægger vi 2+2 sammen, så er realiteten selvfølgelig den at Google har fået øjnene op for en ny forretningsmodel. Kort fortalt; ved at Google skjuler dine organiske søgeord, så håber de på at du vil investere mere i Adwords kampagner hvorfra dine søgeordsdata ikke vil være skjult. Det er også korrekt at det giver os mulighed for at se hvilke søgeord der genererer trafik og konverteringer, men som udgangspunkt stadig kun på basis af betalte og ikke organiske søgeord. Google har for nyligt lavet en integration imellem Adwords og Google Webmaster Tools der har åbnet op for en ny rapport imellem betalt og organisk søgeordsdata men som de fleste ved, så er søgeordsdata fra GWT desværre ikke de mest præcise!

Hvorfor “not provided” ikke bidrager til at gøre nettet et bedre sted

En anden forudroligende ting ved “not provided” er, at det ikke rigtigt bidrager til det fælles mål om at gøre nettet til et bedre sted. Med “not provided” vil det blive en langt mere kompleks opgave, dog ikke umulig, at forbedre brugeroplevelsen af landingssider i forhold til organisk trafik fra Google. Løsningen kan på nuværende tidspunkt findes i en sammensmeltning fra flere forskellige datakilder men vi er som sendt tilbage i tiden rent teknologisk. Det er blevet en mere kompleks affære at hente de data der førhen var en “walk-over” at få fat i.

Hvordan vi kommer videre når “not provided” er 100%

Selvom den organiske søgeordsdata er taget fra os, kan vi som sagt forsøge at indhente viden igennem en sammensmeltning af flere datakilder. Nogle af de ting som f.eks. er vigtigere for os at vide noget om er bl.a. at:

Identificere muligheder til at forbedre en sides ranking eller ydelse med brugere

Heldigvis har vi stadig mulighed for at se hvor mange organiske søgninger der bliver sendt til en specifik landingssider og hvor mange af disse som resulterer i konverteringer. Vi kan som sagt ikke se hvilke søgeord direkte men i kombination med on-page og linkanalyser, kan vi med stor sandsynlighed, finde det eller de søgetermer som landingssiden målretter, tjekke deres rankings og derfra identificere nye muligheder for at forbedre sidens ranking eller ydelse med brugerne. Ved siden af har vi også muligheden for at benytte værktøjer som Google Webmaster Tools til at få en idé om trafikniveau på enkelte organiske søgeord. Sidst har vi Adwords hvor vi kan hente yderligere søgeordsdata om trafik, impressions, CTR og konverteringer på primært annoncesiden.

Finde nye søgeordsmuligheder

Her er det fortsat vigtigt at vi arbejder med en bred vifte af metoder og værktøjer når vi foretager vores søgeordsanalyser. Sørg for at hente søgeordsdata fra værktøjer som din interne søgefunktion på hjemmesiden, Google Suggest, Übersuggest, Adwords. Involver også dine kollegaer i organisationen, spørg dine kunder og sørg for at komme bredt omkring. Brug excel til at strukturere dine data og find flere søgeordskombinationer.

Godt indhold er vigtigere end nogensinde før

Indhold har altid været en vigtig brik men med et fokus der i større grad bliver flyttet fra søgeordssiden og over på indholdssiden, vil det være oplagt hele tiden at arbejde på nye indholdsideer samt sørge for at optimere det eksisterende indhold igennem konverteringsoptimering.

Hvad med organiske trafik fra andre søgemaskiner?

Den trafik du får fra f.eks. Bing, Yahoo og andre søgemaskiner er ikke krypteret. Desværre har Bing kun en markedsandel på ca. 3% herhjemme hvilket gør at trafikmængden ikke tilnærmelsesvis kan sammenlignes med trafikken fra Google. Får du tilpas meget data ind fra disse søgemaskiner kan du dog få en god indikation af hvilke søgeord der både driver trafik og konverteringer. De søgeord kan du så arbejde videre med da du som udgangspunkt kan forvente at få en større volume igennem samme søgeord fra Google. Hvis din organiske trafik fra de de andre søgemaskiner f.eks. udgør 10% af alle organiske søgninger svarende til 10 besøg der går til din hjemmeside på søgeord XY, så skal du godt forvente noget i stil med 90 besøg på søgeord XY fra Google.

Relateret artikler til “not provided”

Herunder kan du læse flere artikler fra branchen omkring “not provided”:

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?