“Mobilegeddon” kommer – Er du mobilvenlig?

Mobil venlig responsive web design seo

Fra den 21. april vil Google ekspandere deres brug af mobilvenlighed som et ranking signal. Ændringen vil have stor betydning for mobile søgeresultater, på tværs af samtlige lande på verdensplan. Algoritmen vil bl.a. vægte om dine sider er mobilvenlig, brugervenlig og samtidig kigge på mobile apps, såfremt du gør i disse. At sikre at din hjemmeside eller webshop er optimeret til mobile enheder og smartphones, er derfor blevet vigtigere end nogensinde før. Er du mobilvenlig? Hvis ikke, så bør du komme igang og det kan ikke gå for hurtigt. Denne opfordring er for vigtig til at udsætte og en nødvendighed for alle, der vil drive en succesfuld og fremtidssikret forretning på nettet.

Algoritmen udspringer af den stigende trend, hvor flere idag benytter mobile enheder, når der søges informationer, foretages transaktioner eller navigeres. Ja, vi bruger i højere grad mobile enheder til disse ting og jeg vurderer kun trenden vil fortsætte, i takt med at de mobile enheder bliver bedre, flere skærmstørrelser kommer på markedet og i takt med, at flere hjemmesider forhåbentlig snart vil levere en mere skræddersyet brugeroplevelse. I USA benytter 94% lige nu smartphones til at søge lokale informationer på deres telefoner, hvoraf 77% af mobile søgninger foretages hjemmefra eller på arbejdet. Steder hvor almindelige desktop computere i høj grad også er tilgængelige. Driver du en forretning er det derfor kritisk at du leverer en god brugeroplevelse til dine besøgende, når de søger fra deres mobile enheder!

Google lægger større vægt på mobilvenlighed

Den videreudviklet algoritme bliver ifølge Google rullet ud den 21. april. Google har allerede i en længere periode, sendt advarsler ud til website-ejere via Google Webmaster Tools, i et forsøg på at få flere til at konvertere til en helstøbt, mobilvenlig løsning. Når det kommer til at konvertere til en mobilvenlig løsning findes der flere veje du kan vælge at tage.

Et godt sted at starte ud er på Googles mobil guide hvor du i første omgang kan analysere om din side rent faktisk er mobilvenlig. Værktøjet crawler den enkelte side du indtaster og bør efter analysen returnere beskeden “Godt gået! Denne side er mobilvenlig”. Gør den ikke det, har du arbejde forude og skal tage stilling til, hvilken løsning der egner sig bedst til netop dit setup og ikke mindst din målgruppe.

Mobilvenlige løsninger og SEO

Hvis du bruger en open-source platform så som WordPress eller Joomla, findes der allerede idag et godt udvalg af temaer fra 3. parter der med få kliks kan gøre dit website mobilvenligt. Det eneste problem her, er dog, at du ofte ikke ender med en helstøbt mobilvenlig løsning, hvor design, brugervenlighed og navigation afspejler din forretning på bedste vis, hvorfor det tit og ofte, er givet bedre ud at hyre et eksternt bureau til at sikre dig en skræddersyet totalløsning. En anden ting der er vigtig at tænke ind i denne proces er også Mobil SEO, der vil sikre, at både søgemaskiner og brugere får den bedste brugeroplevelse. De 3 ting du især skal fokusere på, når du tilrettelægger og bygger dit mobile website er:

  • Gør det nemt for dine brugere
  • Mål effekten af hvor let mobile kunder udføre vigtige handlinger
  • Vælg en skabelon eller et design, der er konsekvent for alle enheder (f.eks. et responsive web design)

Glem ikke dine mobile kunder

I udviklingen er det også vigtigt, at du ikke glemmer hvem dine mobile kunder er. Undgå kun at fokusere på at lave et mobilt webdesign der ser pænt ud på tværs af enheder. Det er ligeså vigtigt at du tænker funktionalitet, herunder navigation. Der er forskel på hvordan vi navigerer på en desktop computer kontra tablet eller smartphone. At forstå adfærd på tværs af enheder og hvor dine brugere er er købsprocessen, er kritisk for at du kan levere den bedste brugeroplevelse og øge din konverteringsrate. Du behøves ikke nødvendigvis være ekspert i konverteringsoptimering men indsigt i Analytics er en god start, så du kan træffe nogle datadrevne beslutninger.

Teknisk findes der flere forskellige metoder til at opnå mobilvenlighed:

  • Responsive Web Design (RWD)
  • Dynamic Serving
  • Seperate URL’er (subdomæne)

Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg er stor tilhænger af RWD. At begynde at oprette separate URL’er til henholdsvis desktop og mobile brugere, gør det ofte væsentlig sværere at efterfølgende vedligeholde, og kan samtidig skabe store tekniske udfordringer. Eksempelvis hvis du opererer med ens sprog på tværs af flere lande og kører med 2 forskellige fil-systemer, hvilket ville komplicere brugen af rel=”canonical” imellem de to. Derudover kan der opstå en ekstra arbejdsgang, da du skal oprette indhold i 2 forskellige fil-systemer.

Du kan altså ofte med RWD simplificere en masse processer og minimere tekniske udfordringer, ved at håndtere desktop og mobile brugere på én og samme URL, hvilket også er Google’s foretrukne konfiguration. Til sidst vil jeg også påpege vigtigheden at at hente inspiration fra andre steder, når du designer din mobile hjemmeside. Selvom mobilvenlighed ikke er et nyt begreb, er det stadig et begreb i stor udvikling, hvor vi hele tiden finder smartere måder at gøre tingene på. Ved at være på forkant med teknologien, er du også et skridt foran størstedelen af dine konkurrenter.

Vigtigt at Google kan læse dine CSS og JavaScript-filer

Vi ser også tit hjemmesider der blokerer for CSS og JavaScript i deres robots.txt fil, hvilket desværre er en kritisk fejl. Idag renderer Googlebot hjemmesider mere eller mindre som en moderne browser, hvorfor det er vigtig at Googlebot har adgang til dine CSS og JavaScript-filer. Det vil du også kunne sande hvis du bruger Googles test af mobilvenlighed værktøj og samtidig har blokeret for disse filer. Siderne vil i så fald blive præsenteret forkert og uden egentlig styling. Når du hjælper Googlebot til bedre at rendere dine sider og samtidig følger best practice SEO, vil det også få positiv indvirkning på din synlighed i søgemaskinerne.

Forbered dig på fremtidige opdateringer

Opfylder din hjemmeside kravene for at være mobilvenlig? Selvom den gør det idag, er det ingen garanti for at den vil gøre det for altid. At være velinformeret om mobile søgetrends bør være af høj prioritet og en del af din strategi fremadrettet. Markedet kommer hele tiden med nye enheder, nye browsere og skræmstørrelser. Har et et Responsive Web Design idag, er du allerede godt med og rustet til fremtiden. Hvis ikke, så er det med at komme igang.

Hos Citona hjælper vi også kunder med at konvertere til mobilvenlige løsninger med efterfølgende hjælp på SEO, Adwords og konverteringsoptimering efter behov. Vil du høre mere om mulighederne for et samarbejde, så udfyld kontaktformularen øverst til højre, hvorefter en specialist vil kontakte dig til en uforpligtende dialog.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?