Microdata markup og rich snippets i Google

Måske har du hørt om Microdata markup før, men ved du også, hvordan du kan bruge det i praksis til, at stjæle opmærksomheden fra flere potentielle kunder? Microdata markup kan lyde utrolig kompliceret for mange, men sådan behøves det slet ikke at være. I denne artikel vil jeg forsøge at give dig en god forståelse for, hvad microdata og rich snippets er for en størrelse, og hvordan søgemaskiner som Google bruger dem, i forhold til deres søgeresultater. Sidst i artiklen kan du finde nogle gode links til værktøjer og kilder, der gør arbejdet med microdata markup til en leg. Fordelene er rigtig mange, hvilket du vil høre om her.

Hvad er microdata markup?

Microdata markup er en måde, hvorpå du kan strukturere tekst, billeder, video m.fl. elementer på dine sider, så søgemaskiner og andre systemer nemmere kan forstå, hvilken type indhold der er tale om. På den måde hjælper du bl.a. søgemaskiner som Google med, at øge kvaliteten af deres søgeresultater. Google bruger bl.a. microdata markup til, at udvide deres eksisterende søgeresultater med det der så pænt hedder rich snippets.

Hvad er rich snippets?

Rich snippets er måden, hvorpå søgemaskinerne vælger, at præsentere de elementer, som du har mærket op, med microdata markup på dine sider. Rich snippets præsenterer sig ofte som mere grafiske elementer, dog ikke altid. Har du f.eks. lavet en anmeldelse og rating af den nye iPad Air, og samtidig mærket dette op med microdata markup, så kan Google efter egen vurdering, vælge at udvide dit søgeresultat med rich snippets, så det pludselig bliver meget mere tydeligt for brugeren, at der er tale om en anmeldelse:

Microdata, rich snippets, anmeldelse

Rich snippets har ikke en direkte effekt på din rankering af selve søgeresultatet, men dit udvidede søgeresultat, vil typisk tiltrække væsentlig mere opmærksomhed fra brugeren, hvilke både kan influere din CTR (click-through-rate) og trafik i positiv retning.

Hvad er Schema.org?

Schema.org er et samarbejde imellem Google, Microsoft og Yahoo i et forsøg på, at levere rigere og bedre søgeresultater på nettet. På Schema.org kan du finde masser af eksempler på vidt forskellige elementer, der kan mærkes op med microdata markup. Når du kaster dig ud i at lave microdata markup, så er det derfor en god idé, at holde sig til den syntaks, som du finder på Schema.org. På den måde er du sikker på, at din microdata markup, altid bliver læst korrekt af de største søgemaskiner og systemer derude.

Hvorfor bruge microdata markup?

En ting er at gøre det nemmere for søgemaskiner og systemer, at forstå indholdet på dine sider. Dette er altid en god ting, men stikker vi bare lidt dybere, så er der dog langt flere fordele at hente. I bund og grund handler det om, at du kan bruge microdata markup, til at skille dig væsentligt ud i dit marked og øge synligheden af dit indhold og produkter. Du kan automatisk blive optaget i eksisterende og nye systemer, der selvsagt, vil præsentere dine produkter for potentielle kunder, steder hvor du slet ikke var synlig før du begyndte at bruge microdata markup. For blot at nævne nogle af de resultater, som du kan opnå:

  • En højere CTR (click-through-rate) i søgeresultaterne på alt imellem 10-30% hvilket betyder mere trafik og typisk også flere konverteringer.
  • Inkludering i nye systemer og værktøjer, udviklet til at udnytte microdata, hvilket kan åbne op for nye markeder og flere potentielle kunder. Et eksempel kunne være en søgning på biograffilm, hvor du blev inkluderet i Googles integreret film-søgning.
  • Synlighed i flere relateret søgninger. Et eksempel kunne være en anmeldelse som du havde lavet om en restaurant, som du kom frem på, ved en søgning på restaurantens navn. Google er allerede blevet rigtig god til at forstå relationer og semantik igennem sin enorme knowledge graph.
  • SEO: Ja, at gøre det nemmere for søgemaskiner som Google, at forstå dit indhold, har værdi i forhold til din SEO og de søgeord du vil være synlig på. Som brugere er vi idag meget mere konkrete når vi søger. Vi bruger flere ord og til tider stiller vi endda spørgsmål direkte i søgefeltet. Google Hummingbird der blev lanceret den 27. september 2013 er netop en algoritme, der er sat i søen for at besvare disse konkrete søgninger på bedste vis. Brug derfor microdata til at fortælle søgemaskinerne, hvilke spørgsmål du besvarer med dit indhold. På den måde vil du fremover også blive fundet på langt flere søgninger og søgemaskinerne kan nemmere sammenknytte dit indhold til andre relateret “entities” eller enheder på nettet.

Microdata typer fra Schema.org

Du kan bl.a. benytte microdata med følgende elementer på dine sider, og hvis du vil, kan du læse meget mere om hver af de forskellige microdata typer på Schema.org.

  • Adresse
  • Billede
  • Brødkrumme
  • Event
  • Firma
  • Kundeanmeldelse
  • Opskrift
  • Organisations logo
  • Ratings
  • Softwareapplikation
  • Produkt
  • Person
  • Video

Er du en lokal forretning, findes der endnu flere muligheder indenfor microdata markup. Her er der f.eks. specifik markup til forskellige segmenter så som tandlæger, elektriker, hoteller, automekanikere m.v.

Gør microdata markup til en leg med disse rich snippet tools

Igennem nedenstående links og værktøjer, kan du få hjælp til at generere den rette microdata, til det element som du ønsker. Ét af de seneste værktøjer er bl.a. Googles Markup helper, hvor du igennem Google Webmaster Tools, kan se din side samtidig med, at du tilføjer din markup. Dette er både utrolig nemt, hurtigt og det virker.

Rich snippet tools

Microdata plugins og extensions

Test din microdata markup

Andre kilder til microdata markup

Jeg håber, at du har fundet denne guide til microdata markup og rich snippets brugbar. Hvis du tror der er andre i dit netværk, som kunne få gavn af den, må du meget gerne dele den herunder. Du er også velkommen til at smide en kommentar i boksen.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

2 kommentarer til "Microdata markup og rich snippets i Google"

  1. Mette den 12. februar, 2014 kl. 13:12

    Jeg forstår ikke helt, hvorfor man skal bruge schema.org, er det ikke det samme man kan gøre i Webmastertool?
    Hvis jeg bruger schema.org, skal jeg så have programmøren til at lægge koder ind?

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 13. februar, 2014 kl. 13:39

      Hej Mette

      Tak for dit spørgsmål.

      Du kan som du også er inde på, vælge at strukturere dit indhold igennem Googles eget “Structured Data Markup Helper Tool” i Webmaster Tools der gør brug af Schema.org standarden. Her slipper du helt for at skulle have din programmør med ind over da man ikke skal ind og rode i “maskinrummet” eller koden bagved din hjemmeside. Efter du har struktureret dit indhold, kan du så teste det med Testværktøjet som du også finder i din Webmaster Tools.

      Ved at strukturere dit indhold med Schema.org markup, hjælper du søgemaskinerne med at forstå indholdet på dine sider. F.eks. din virksomheds navn, adresse, tlf, produkter, events, anmeldelser osv. Resultatet af dit arbejde er bl.a., at søgemaskinerne har mulighed for at berige dine søgeresultater med det der kaldes Rich Snippets. Dette har du måske allerede bemærket i form af stjerner, anmeldelser, priserangivelser m.v. direkte i søgeresultaterne og det kan bl.a. være med til at øge din Click-Through-Rate (totale visninger kontra kliks på dit resultat) hvilket dermed er med til at øge din trafiktilgang.

      Hilsen Jesper

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?