Interne links til bedre rankings

I denne artikel vil jeg gå i dybden med det der også kendetegnes som intern linkbuilding. Kort og godt går det ud på at optimere dine interne links på din hjemmeside eller webshop.. Heraf kan du hjælpe til at få vigtige sider længere op i søgeresultaterne.

Interne links er som retningsvisere på din hjemmeside. Med en god og konsekvent linkstruktur, gør du det ikke kun nemmere og hurtigere for dine brugere at springe fra side til side, du hjælper også søgemaskinerne til at få en rigtig god forståelse af sidernes relevans.

Har du samtidig sider med mere linkpopularitet end andre, så er du også i stand til at videregive mere linkjuice igennem dine interne links, f.eks. til de sider på din hjemmeside som du ønsker at få længere op i søgeresultaterne.

Kom godt igang med din interne linkstruktur

Vi vil herunder kigge på nogle af de områder som du skal være særligt opmærksom på når du arbejder med interne links. Ligeledes vil jeg give dig en masse best practice så du ved hvordan dine interne links skal se ud, hvor mange du bør tilføje og hvor du kan vælge at bruge dem.

Regel nr. 1: Vær struktureret med dine ankertekster

Først og fremmest er det vigtigt at understrege betydningen af at arbejde struktureret med dine interne links så du hele tiden sender de rette signaler til søgemaskinerne såvel som dine brugere. Når der linkes fra én side til en anden, så benyttes der en ankertekst. Med ankerteksten fortæller vi søgemaskinerne hvad siden der linkes til omhandler og har du f.eks. et link med en ankertekst der siger “røde roser” til en side der omhandler “gule tulipaner”, så sender du allerede her nogle forkerte signaler. På samme måde kan der opstå modstridende signaler hvis du linker til samme side med 2 eller flere modstridende søgeord. Jeg har ligeledes set rigtig mange eksempler på ankertekst-kannibalisme hvor samme primære søgeord bruges i ankerteksten til flere forskellige sider. Med andre ord, tænk altid over hvad du vælger at skrive i din ankertekst da det ellers kan skabe forvirring iblandt dine brugere og i søgemaskinernes forståelse af sidens relevans.

Inden du går igang kan jeg også varmt anbefale, at du bruger lidt tid på at sætte dig ekstra godt ind i din linkarkitektur med henblik på at sikre, at den er helt optimal fra start da det alt andet lige vil give dig de bedste resultater fremadrettet. Selve navigationen på hjemmesiden er self. et oplagt sted at starte men når vi snakker interne links så snakker vi også om links i selve indholdet på siderne.

Hvordan bør dine interne links se ud?

  • Når du linker til en anden side så sørg for at ankerteksten er beskrivende, i ren tekst og indeholder det søgeord som siden du linker til målretter. Undgå brug af ankertekster som “klik her”, “læs mere” m.fl. generiske termer. Nogle gange kan du være nød til at være ekstra kreativ for at finde måder hvorpå du kan bruge længere fraser.
  • Hvis du linker til en side fra flere forskellige sider så brug noget variation i dine ankertekster med det primære søgeord. Har du for mange exact-match ankertekster kan det udløse en straf for overoptimering. Dette gælder især hvis du også bruger samme exact-match ankertekster i dine indgående links fra eksterne domæner. Ikke mindst bør du undgå brugen af automatiseret scripts til opbygning af dine interne links.
  • Hvis du ikke kan finde muligheder for at benytte et internt link i selve indholdet, så kan du altid tilføje dem som “Relateret links” i bunden af artiklen.
  • Brug aldrig “nofollow” på dine interne links. Kort og godt så sender det forkerte signaler til søgemaskinerne om at du ikke kan stå inde for dine egne sider.

Hvor mange interne links bør du tilføje?

  • Mit bedste råd her er at du tænker over hvad der virker naturligt set i lyset af dine brugere. Som udgangspunkt vil jeg dog ikke anbefale dig at tilføje mere end 5 links til egne sider fra en given artikel.
  • Det total antal links på en side – inklusiv navigationen – bør aldrig overstige 75-100 links. Husk på at den linkjuice som en side kan give videre bliver fordelt på antallet af links så jo færre links betyder også mere linkjuice til hvert link.

Hvor kan du gøre brug af interne links?

  • Lav links i dit indhold der hvor du mener det vil gavne dine brugere. Har artiklen ingen relateret sider/artikler der kan bidrage med værdi så lad være med at linke.
  • Link som udgangspunkt imellem sider i selve indholdet/inde i tekster. Kontekst omkring et link er nemlig ligeledes noget som søgemaskinerne kigger på og en sådan placering vil blive vægtet højere end f.eks. et link i footeren eller generelt set links som er ude at kontekst.
  • Link både nye sider til gamle og omvendt. Har du lige skrevet en ny og spændende artikel om et emne der relaterer sig til en gammel artikel der igennem tiden har opbygget en masse linkpopularitet så link dem sammen. Har du en gammel forældet artikel men som stadig får trafik, så link til en opdateret version. En side er først rigtig optimeret når den har modtaget nogle interne links fra relateret artikler.

Opsummering på interne links

Du skulle nu have en god forståelse for hvor vigtigt det er at arbejde med intern links på din hjemmeside. Opererer du idag med både artikler, produkter, en blog mv. ja så har du ingen undskyld for ikke at komme igang med at skabe disse relationer der altså både er til gavn for dine brugere såvel som søgemaskiner. Med interne links kan du øge dine rankings, optimere brugervenligheden og i sidste ende få flere brugere til at konvertere på dine mål hvilket trods alt må være det primære ønske.

Husk også at du kan bruge google til at søge på din hjemmeside efter relateret sider ved hjælp af: “site:www.domain.dk søgeord”. Dette kan give dig en liste med sider hvor søgeordet er nævnt og dermed også kandidater til at målrette dine interne links imod.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?