Tips til indgående links i 2013

At få indgående links til sin hjemmeside eller webshop er en essentiel del af arbejdet med SEO og links er i 2013 fortsat den største enkeltstående faktor for at ranke i søgemaskinerne. Både links udefra og dem der binder siderne sammen på din hjemmeside, har stor indflydelse på din success og synlighed.

I dette indlæg vil jeg fokusere på de indgående links også kaldet link building. Formålet med indlægget er at give dig nogle værdifulde og forholdsvis simple metoder, der både kan skabe og tiltrække links naturligt til dit website eller webshop. Links tilfører dine sider mere autoritet i søgemaskinerne, hvilket er nødvendigt så snart du er i et konkurrencepræget marked.

Lidt historik omkring links og spam

I takt med at linkspam blev et større og større problem på nettet, så vi for alvor Google gå ind i kampen i April 2012 med Google Penguin. Penguin er et filter der udelukkende kigger på links og straffer bl.a. overoptimeret ankertekster og irrelevante links. Penguin var i tidernes morgen også med til at sende chokbølger igennem onlinebranchen i takt med at Googles nådesløse hammer faldt over rigtig mange hjemmesideejere der havde gået lidt ihærdigt til værks med at skaffe indgående links.

SEO’ere har dog været gode til at tilpasse sig Penguin og personligt mener jeg at filtret både var en positiv og nødvendig udvikling for at øge kvaliteten til et mere seriøst niveau. I takt med at arbejdet med at bygge links er gået fra at være spam på spam, kan vi idag som SEO’ere bedre blive taget seriøse da det at opbygge links nu ligeså meget handler om at levere godt indhold til din målgruppe og opbygge langvarige relationer i din branche. Kvalitet er med andre ord blevet et vigtigt ingrediens der bør vægtes højt. Ligeledes er det vigtigt at forstå at teknikker så som at få links fra spammy artikeldatabaser, kommentarer der ikke bidrager med nogen form for værdi, netværks, købte links m.v. er en farlig vej at bevæge sig ud af. Disse og mange flere er i søgemaskinernes søgelys og bør ikke stå øverst på prioriteringslisten.

Guiden til de værdifuld links

Guiden herunder giver dig indblink i processen for forskellige teknikker og vil løbende blive opdateret i løbet af 2013. Jeg kan derfor anbefale dig at vende tilbage for flere teknikker her på siden i fremtiden. God fornøjelse.

Broken link building

Der er et par variationer af denne teknik. Først og fremmest kan du køre nogle analyser på links der allerede peger på din hjemmeside for at se om nogle af dem er brudte. Med brudte mener jeg links der f.eks. peger på en 404 fejlside. Den anden variation handler om at kigge efter brudte links der peger på andre relateret sider. Du kan så kontakte hjemmesiden som hoster linket, fortælle dem om det og samtidig høre om de ikke også vil linke til din side da det måske også kunne være af interesse for deres læsere.

Da der kræves en del menneskelig involvering i denne process er det nok ikke her at du henter et stort antal links men den type links du kan få kan være af høj værdi. Ligeledes har du en god chance for selv at påvirke hvad din anker-tekst til linket skal være. Husk dog altid at variere dine anker-tekster da du ellers kan få problemer med Googles Penguin filter der netop straffer hjemmesider med over-optimeret anker-tekster.

Sådan finder du brudte links der peger på din egen hjemmeside

  • Kør et linkanalyse-værktøj så som Majestic SEO, Ahrefs m.fl. på din egen hjemmeside
  • Find de sider som har indgående links
  • Sorter resultaterne efter header svarkode (eksporter evt. til CSV-fil)
  • Filtrer efter 404, 500, 503 for at finde brudte sider
  • Gå til siderne for at verificere at de er brudte
  • Fix siden hvis den burde være eksisterende, 301-redirect den til en relateret side eller kontakt hjemmesiden der hoster linket og bed dem om at rette linket til en side der virker

Sådan får du et link fra en relateret hjemmeside

  • Find hjemmesider eller linkssider der virker til at være af god kvalitet og relevant til din hjemmeside
  • Installer og køre pluginet Check My Links fra Chromes plugin side
  • Hvis du finder nogle brudte links, email hjemmesideejeren og fortæl ham om det. Her er det vigtigt at du i din mail er kort og præcis og at du til sidst i e-mailen tilføjer at du også har en god ressource som du gerne vil have tilføjet eller som kan erstatte det brudte link

Hele ideen med denne process er at du hjælper hjemmesideejeren med at identificere nogle brudte links hvilket er til værdi for ham og det er derfor også meget lettere efterfølgende at få hans opmærksomhed og et link retur.

Gæsteblogging

Gæsteblogging handler om at skrive et indlæg til en anden hjemmeside og ofte med et link tilbage til din egen hjemmeside fra en forfatter-bio-boks eller andre gange fra et link et sted inde i selve teksten.

En stor fordel ved gæsteblogging er at du typisk kan få et link tilbage til din hjemmeside med en anker-tekst du selv er med til at definere. Det er bl.a. muligt når hjemmesideejeren lader dig skrive en kort biografi som vises til sidst i indlægget.

En anden fordel ved gæsteblogging er du selv kan bestemme kvaliteten af de hjemmesider hvorpå dit indlæg skal hostes. Dermed kan du filtrere hjemmesider af lav kvalitet fra og udelukkende fokusere på at få links fra hjemmesider af høj kvalitet. Det kan være sværere at få indlæg på hjemmesider af høj kvalitet men gæsteblogging er en af de nemmeste måder at få adgang til disse autoritære hjemmesider. Samtidig kan du opnå stor links fra mange forskellige type hjemmesider (diversitet) og opnå flere links fra samme hjemmeside hvis ejeren synes godt om dit indlæg. Ikke mindst kan det give dig en god fordeling af links anker-tekster og nogle dybe links til forskellige sider på din hjemmeside.

Processen for at komme igang med gæsteblogging er forholdsvis simpel men kan tage noget tid fra start til slut. Det er fordi du først skal finde linkmål, filtrere dem, kontakte dem, producere indhold og vente på at det bliver publiceret.

Sådan kommer du igang med gæsteblogging

  • Brug Google til at finde hjemmesider der accepterer gæsteindlæg
  • Indhent kontaktoplysninger og foretag linkanalyser for de hjemmesider du har fundet
  • Prioriter din liste med de bedste linkstats først og skriv en outreach/kontaktmail
  • Send kontaktmailen og hold styr på hvem du har kontaktet
  • Når du modtager et svar, påbegynd skrivning af det indhold de ønsker
  • Send indholdet til dem og husk at inkludere dine links i teksten
  • Del, like og tweet siden hvor dit indlæg er blevet publiceret

Links fra dine kunder

Denne teknik kan bruges til at få gode links som dine konkurrenter ikke kan kopiere. Ideen går ud på at køre kampagner der opfordrer dine kunder til at linke til dig. Du kan f.eks. gøre dette ved at følge op på deres køb og spørge om de ikke vil blogge om deres købsoplevelse eller produktet. En anden måde kan være at have et valgfrit formfelt i din kunde registreringsprocess der spørger kunden og han har en blog. Du kan så segmentere disse data og køre kampagner målrettet netop disse kunder.

Du får nok ikke masser af denne type links da mange kunder måske ikke ønsker at tage sig tiden til at skrive om deres oplevelse. Du får dog fordele igennem disse links som dine konkurrenter ikke kan kopiere. Der er også god sandsynlighed for at få dybe links til produktsider og branded søgeord med delvist søgeord matched anker tekster. Denne teknik egner sig godt til e-commerce hjemmesider.

Sådan får du links fra dine kunder

  • På dine orderbekræftelses emails, tilføj en enkel, kort linje der opfordrer dine kunder med egen hjemmeside at linke til dig
  • Tilføj et ekstra formfelt til din kunde registreringsprocess sammen med linjen “Har du en blog?” Hvis ja, tilføj den her
  • Følg op på kunder efter deres køb
  • Segmenter dit nyhedsbrev til at inkludere de kunder som har en hjemmeside og send målrettet email kampagner ud – f.eks. en konkurrence som de kan deltage i ved at linke til din hjemmeside

Linkbait

Linkbait involverer det at udarbejde og markedsføre et godt stykke indhold eller “asset” hvis formål er at tiltrække links. Et godt stykke linkbait vil helt naturligt tiltrække trafik og sociale delinger men hele pointen med linkbait er at få links. Målet kan med andre ord f.eks. være at få masser af links, nogle få eller blot et enkelt men autoritært link.

Et virkelig godt stykke linkbait vil kunne give masser af links fra forskellige kilder. Der er typisk tale om radaktionelle links, dvs. links der er lige efter Googles retningslinjer. Hjemmesiderne vil linke til dit indhold med den anker-tekst som de synes matcher bedst hvilket typisk giver et naturligt lignende link. Typisk vil anker-teksten være branded fremfor et søgeord.

Processen med at udarbejde et stykke linkbait kan både tage lang tid og kræve en del research. Her kommer en simplificeret udgave som kan udvides afhængig af hvor detaljeret du vil arbejde med det.

Sådan får du links med linkbait

  • Konceptudvikling research og brainstorm
  • Prioritering af ideerne, filtrering og sortering i forhold til kvalitet
  • Konceptudvikling afsluttes og udarbejdelse af asset/indhold startes
  • Find linkmål der kan have en øgede interesse i dit linkbait og som du derfor kan kontakte/foretage outreach til for at gøre dem opmærksom på dit linkbait
  • Færdiggør dit linkbait indhold endeligt
  • Påbegynd kontakt/outreach til dine linkmål
  • Publicer linkbait indholdet for alle og foretag fuld outreach med sociale delinger, tweets m.m.

Skriv en anbefaling / testimonial

At skrive en anbefaling/testimonial går ud på at identificere de leverandører som har ydet en god service for dig og så høre om de kunne være interesseret i en anbefaling fra dig til deres hjemmeside. Anbefalingen vil så inkludere et link til din hjemmeside. Du vil nok ikke hente mange links med denne metode men de links du kan få, kan være fra nogle stærke niece-hjemmesider. Samtidig er det links som dine konkurrenter sikkert ikke kan få fat i med mindre i benytter samme leverandører. Du kan sikkert også få en ankertekst efter eget valg hvis du ønsker eller lade det være op til dem.

Det du ikke skal gøre, er at skrive til samtlige af dine leverandører og tilbyde dem den samme form for anbefaling. Vær selektiv og vælg de leverandører du har det bedste forhold med da du ellers kan risikere at skade dit forhold til dem hvilket kan skabe store problemer for din virksomhed.

Sådan får du links med anbefalinger

  • Udarbejd en liste med de bedste leverandører som du får en service fra inkl. deres hjemmeside
  • Smid dem i et Excel ark og notér PageRank udfra hver leverandør
  • Afhængig af størrelsen af din liste, frasorter de leverandører med en PageRank under 1 eller 2
  • Check nu i din egen virksomhed hvem der har ansvaret for forholdet med de resterende leverandører og forhør dig om de kunne være interesseret i at skrive en anbefaling til dem
  • Sorter nu de leverandører fra som du ikke kan kontakte
  • Kontakt de øvrige leverandører per tlf. og snak med kontakten som din virksomhed har der. Spørg om de kunne tænke sig en anbefaling fra jer
  • Hvis de siger ja, så sørg for at få af vide hvem der er ansvarlig for at opdatere deres hjemmeside da du måske bliver nød til at tage kontakt til denne person for at få anbefalingen og linket tilføjet

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

11 kommentarer til "Tips til indgående links i 2013"

  1. Rasmus B den 19. april, 2013 kl. 23:11

    Hey Jesper!

    Tak for de gode linkbuilding tips som er lige til at gå til. Glæder mig til at der kommer flere med. :-)

    Hilsen Rasmus

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 21. april, 2013 kl. 20:07

      Mange tak Rasmus. :-)

      Glad for at høre du kunne bruge dem. Jeg forventer at lave en opdatering af linkbuilding artiklen indenfor den nærmeste fremtid eller så snart jeg får tid. ;-)

      Venlig hilsen
      Jesper

  2. Stefan den 23. maj, 2013 kl. 13:35

    Rigtig god og meget brugbar artikel. Det er helt sikkert en der bliver bogmarket, og taget frem når linkbuildingen skal bruges.
    Ser meget frem til din opdatering af artiklen :)

    MvH Stefan

  3. Marco den 20. juni, 2013 kl. 16:30

    Super god og rigtig brugbar artikel – kommer jeg helt sikkert til at bruge som et “opslagsværk” når jeg skal køre noget linkbuilding!
    Så tak for den gode info :D!

    Hilsen Marco

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 20. juni, 2013 kl. 21:27

      Hej Marco

      Selv tak! :) Godt at høre du kan bruge dem! :)

      Hilsen Jesper

  4. Marcus Forsberg den 16. august, 2013 kl. 04:14

    Hey Jesper – fedt indlæg.

    Nu er det dog efterhånden et par måneder gammel, men noget jeg synes manglede, var en konkret case. Nok ikke en bestemt du har arbejdet med, men mere et eksempel på en situation, hvor du så ville vise, hvordan du ville gribe den an.
    Mulig inspiration til nyt indlæg? ;-)

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 17. august, 2013 kl. 19:04

      Hej Marcus!

      Tak for komplimentet og god feedback. Much appreciated! :-) Jeg vil self. meget gerne komme med en konkret case i et senere indlæg.

      Fortsat rigtig god dag/aften. :-)

      Hilsen Jesper

  5. Jesper den 8. februar, 2014 kl. 19:42

    Tak for et godt indlæg Jesper! Endelig fandt jeg hvad jeg søgte omkring indgående links. Lige et spørgsmål omkring kommentar rundt omkring på nettet, på sider der har indhold som er relevant for ens side. Er det spam eller kommer det an på om man bare smide et link eller skrive lidt tekst forskellige tekst i forhold til hvad der er på siden (man besøger)
    /Jesper

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 13. februar, 2014 kl. 13:53

      Hej Jesper

      Links fra kommentarer er ikke spam, hvis du gør det ordentligt. I kommentar formularen, har du typisk mulighed for at udfylde “Navn”, “Hjemmeside” og en “Kommentar”. Her vil navnet fungere som din ankertekst, der linker til din hjemmeside. Der hvor det bliver spammy er, hvis du istedet for dit navn, bruger søgeord, som du ønsker din hjemmeside skal findes på. Lad være med det. Det ser både unaturligt ud, din kommentar risikerer at blive slettet helt ved gennemgang og idag er det ligeledes vigtigt at variere sine ankertekster utrolig meget. Brug derfor dit navn som det er og skriv en kommentar der skaber merværdi til indlægget. Det får du meget mere ud af på den lange bane.

  6. MIkael christiansen den 3. september, 2016 kl. 16:26

    Hej Jesper
    Linkbait som du skriver er det bedst du anbefaler er sociale medier , men giver en presse meddeles ikke også meget ?

    det skal siges jeg har ikke vildt mange venner på facebook lige nu har jeg 42 venner , så få gang sådanne en side er opad bakken mange får jo gang i deres sociale medier ved det er deres venner der deler sin facebook side og en side med 20 like giver ikke meget , men hvis har 5000 venner så er det nemmere få 1000 like og så går det jo del nemmere komme i medierne med en populær side

    jeg synes ekstremt dyrt køre facebook boost jeg kan se hos mig koster for like 1-6 koster det 33 kroner om dagen det er over mit budget

    jeg stiller op i pole konkurrencer næsten gang er her den 10 september 2016 en eller måde vil jeg prøve sprede det til medierne jeg ved bare ikke 100% hvordan da mit budget er begrænset .

    venlig hilsen
    Mikael Christiansen

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 7. september, 2016 kl. 02:58

      Hej Mikael,

      Tak for din kommentar. Linkbait er blot en overordnet kategori for flere forskellige kampagner man kan køre, med henblik på at tiltrække links.

      Nogle af de mest succesfulde kampagner som vi har kørt involverer tidsløst indhold – også kendt som “evergreen content”, gratis Whitepapers, online-værktøjer, video, konkurrencer på Facebook, nyheder, infografikker og ultimative guides indenfor en bestemt niche. Vi forsøger at vælge den eller de kampagnetyper som egner sig bedst til kundens niche og målgruppe. Sagt på en anden måde, ikke alle kampagnetyper egner sig til alle brancher.

      Og selvom begrebet “linkbait” hentyder til at tiltrække links helt naturligt, så anbefaler vi også at man aktivt markedsfører sin kampagne overfor målgruppen, f.eks. igennem sociale medier, et nyhedsbrev, på websitet osv. Er kvaliteten rigtig høj vil det tiltrække opmærksomhed og flere links over tid, hvilket er hele hensigten.

      Mvh. Jesper

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?