Guide til Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools (GWT) er Google primære kommunikationsvej til webmastere. Google Webmaster Tools kan både hjælpe dig med at identificere problemer og muligheder på dit website der tilsammen kan give dig en SEO-mæssig fordel.

Hvad koster værktøjet? Webmaster Tools er helt og aldeles gratis og er en service fra Google som jeg kraftigt anbefaler du stifter bekendtskab med, hvis du driver et seriøst website! Vi vil i denne guide gennemgå de vigtigste funktioner som GWT stiller til rådighed. GWT opdateres tit og ofte med ny funktionalitet samt designændringer og der er for nyligt også kommet et par nye og interessante funktioner til som vi selvfølgelig kommer forbi i denne guide. Inden vi går i dybden med værktøjet, kommer her lidt information om hvem værktøjet henvender sig til.

Hvorfor bruge Google Webmaster Tools?

Et værktøj er kun brugbart hvis det bliver brugt. Med andre ord finder vi ofte websites med en Google Webmaster konto som er en tand bedre optimeret til søgemaskiner, dog ikke altid. I værktøjet findes der nemlig masser af værdifulde informationer, som du kan gøre brug af til at forbedre din synlighed i søgemaskiner som Google. Har du en Google Webmaster Tools-konto idag, bør du regelmæssigt besøge den for at se, om der er nye og vigtige meddelelser fra Google, og dermed ting du kan optimere på for at forbedre ydelsen af dit website. I bund og grund kan alle der driver et website med fordel gøre brug af Google Webmaster Tools. Her vil jeg dog skynde mig at sige, at værktøjet bestemt ikke henvender sig til uerfarne brugere. Vi har set flere fejlindstillinger og det kan hurtigt give store problemer med websitets synlighed og SEO. Værktøjet er meget magtfuldt og sender nogle stærke signaler til Google, hvorfor det er vigtigt at sætte sig godt ind i alle funktioner, før man begynder at rode rundt i maskinrummet.

Gennemgang af Google Webmaster Tools

For at komme igang med Google Webmaster Tools, skal du først og fremmest have dig en Google konto for derefter at registere din Webmaster Tools-konto. Når du tilføjer dit website til kontoen, skal du verificere dit ejerskab, hvilket kan gøres igennem flere forskellige metoder. Først når du har verificeret dit ejerskab, får du adgang til alle informationerne om dit website og dets helbred.

bekræft ejerskab google webmaster tools

Herfra får du adgang til websitets betjeningspanel som giver dig et hurtigt overblik af websitets ydelse. Samtidig fortæller Google dig, om der er nogle ting du skal være opmærksom på og/eller fejl som du bør få rettet omgående. I tilfælde af at du ser advarsler, bør du derfor tage de nødvendige skridt hurtigst muligt, da du ellers kan risikere at gå glip af værdifuld trafik og/eller blive nedprioriteret i Googles søgeresultater grundet de problemer der måtte være. Websitemeddelelserne fra Google kan dog også være af mere mild karakter og blot mere informative.

gwt websitets betjeningspanel

Søgefunktionens udseende

  • Strukturerede data: Gør du brug af microdata markup fra f.eks. Schema.org eller Googles egen Datafremhæver, kan du i denne sektion se præcis hvor mange forskellige datatyper der er identificeret af Google på dit website. Her kan du også se om der er eventuelle fejl i din markup som du bør rette.
  • Datafremhæver: Er som sagt Googles værktøj til at lave markup af dit indhold igennem et brugervenligt interface, som ikke kræver at du skal ned og rode med de enkelte HTML-filer. Når du laver markup af dit indhold, gør du det nemmere for søgemaskinerne at strukturere og forstå dit indhold. Dette betyder også at søgemaskinerne kan bruge dit indhold til f.eks. at vise det der kaldes rich snippets hvilket stadig er en god og effektiv måde til at skille sig ud i søgeresultaterne.
  • HTML forbedringer: Hvis dine sider f.eks. har ens eller manglende sidetitler og metabeskrivelser, bliver du gjort opmærksom på disse i denne sektion der fremhæver indholdsrelaterede problemer på dit website.
  • Websitelinks: Har du såkaldte sitelinks når man søger på dit brand eller firmanavn? Det er især firmaer der har eksisteret over en længere periode og som har opbygget troværdighed der bliver featured med sitelinks. Du bestemmer ikke selv hvilke links du ønsker featured men i denne sektion kan du fjerne uønskede sitelinks, hvis du mener de ikke gavner dine brugere.

Søgetrafik

  • Søgeforespørgsler: Efter at Google begyndte at kryptere deres søgetrafik, har denne rapport fået særdeles meget opmærksomhed. Det er nemlig sådan, at du i denne sektion stadig har mulighed for at se, hvilke søgeudtryk der er de mest anvendte og hvilke sider der mest populære. Her kan du bl.a. se antallet af eksponeringer, klik, CTR og position pr. søgeord og landingsside. Position skal dog tages med en gran salt, da dette tal ofte er ret upræcist, bl.a. grundet personlisering og andre faktorer. Også selvom nøjagtigheden er blevet en anelse bedre med tiden. Ligeledes er der mulighed for at filtrere på søgning, placering og trafik under “Filtre”.

søgetrafik søgeforespørgsler i webmaster tools

  • Links til dit website: Denne sektion er blevet meget bedre med tiden og indeholder idag væsentlig flere links sammenlignet med da rapporten blev lanceret. Den giver dig af naturlige begrænsninger fra Google ikke alle linkkilder, men du har mulighed for at få god indsigt i, hvem der linker mest, hvilket indhold der linkes mest til og hvilke ankertekster der er de mest brugte. Der findes selvfølgelig også mere detaljeret værktøjer til at foretage linkanalyser med.
  • Interne links: Denne spændende rapport viser dig antallet af links til de forskellige sider på dit website. Her er det vigtigt at dine vigtigste sider fremgår højt på listen, da interne links tilfører linkjuice, der er én af nøjeingredienserne til at blive synlig i søgemaskinerne.
  • Manueller handlinger: Dette er én af de nyere rapporter. Dit website kan blive offer for straf pålagt af en medarbejder fra Google, hvis du har arbejdet lidt for aggressivt med din SEO og/eller laver overoptimering. Har du derfor bemærket et drop i din trafik eller placeringer, er det en god idé at kigge i denne sektion, for at se om dit website er blevet underlagt en manuel straf. Er dit website blevet ramt af en algoritmisk straf som Google Penguin, vil du ikke finde nogle meddelser om dette. I såfald er det vigtigt at du får ryddet op i dine links i håb om at genvinde din troværdighed hos Google og derigennem genskabe din synlighed.
  • International målretning: En af de helt nye sektioner i Google Webmaster Tools er international målretning. Denne rapport er relevant for dig, hvis du har et eller flere websites der målretter et bestemt land og sprog og samtidig har implementeret hreflang-tags imellem disse sider. I bund og grund hjælper denne rapport dig med at sikre, at markeringen på sideniveau er korrekt imellem de forskellige sprogversioner ved at kigge på om der er returtags imellem siderne. Dette sikre korrekt indeksering i den rette søgemaskine som er helt essentielt hvis du beskæftiger dig med international SEO.

google webmaster tools søgetrafik international målretning

Google-indeks

  • Indekseringsstatus: I takt med at du tilføjer nyt indhold til dit website, bør denne graf vækste. Hvis dette ikke er tilfældet, bør du undersøge om der er noget som blokerer for Googles adgang til at crawle dit site. Der kan være mange årsager til dette så som serverfejl, malware, fejl i din robots.txt fil, fejl i redirects, sitemap problemer, noindex tags, fejl i din konfirguration af URL parametrer, indholdssøgeord m.m.
  • Indholdssøgeord: Er en liste med søgeord der ofte genbruges på dit website og som hjælper Google til at identificere emner og temaet på dine sider. Er de øverste ord de mest relevante i forhold til din forretning, er det også et tegn på at dit website med god sandsynlighed bliver korrekt indekseret. Finder du derimod søgeord der er helt udenfor relevans, kan det betyde at dit website er blevet hacked.
  • Fjern webadresser: Denne funktion er én af de ældre og blev tilføjet tilbage i 2010. Her kan du sende en anmodning til Google om at bestemte URL’er skal fjernes fra deres indeks. Der findes dog bedre metoder til at fjerne sider for indeksering, såsom at beskytte dem med et password eller ved at gøre brug af noindex meta-tagget på de pågældende sider.

Gennemgang

  • Gennemgangsfejl: Hvis du oplever gennemgangsfejl i denne sektion, er det vigtigt at du får dem rettet. Efter du har fikset dem, kan du markere dem og trykke på “Marker som løst” knappen for at opdatere rapporten. Du kan klikke på linket for at få flere oplysninger og bl.a. se hvor der linkes fra. Rapporten kigger både på interne og eksterne links fra andre websites. Dermed har du gode muligheder for at 301 redirecte brudte URL’er til dine eksisterende og dermed rede den spildte linkjuice.

webmaster tools gennemgangsfejl

  • Gennemgangsstatistik: I bund og grund viser denne graf dig antallet af sider der gennemgåes pr. dag. Hvis dine sider pludselig vokser i filstørrelse, vil det også tage længere tid for søgemaskinerne at gennemgå alle dine sider. Optimerer du derimod dine sider og gør søgemaskinernes indeksering mere effektiv, f.eks. igennem et XML Sitemap, bedre responstid og on-page optimering, er der gode muligheder for at få indekseret flere sider på kortere tid. Dette er områder som både store og små websites bør arbejde med idag.
  • Google-simulator: Hvis du tror en bestemt sider yder dårligt i Googles søgeresultater, kan du tage et kig på hvordan Google ser siden. Er der samtidig gennemgangsfejl kan du bruge dette værktøj til at identificere eventuelle problemer i koden.
  • Test af robots.txt: Dette værktøj er netop blevet revideret af Google og gør det idag nemmere at teste din robots.txt fil for fejl og advarsler. At sikre at din robots.txt ikke blokerer vigtige sider er kritisk. På samme måde kan robots.txt filen også bruges til at blokere visse URL’er som vi ikke ønsker søgemaskinerne skal have adgang til. Du kan læse mere om det revideret robots.txt værktøj her.

gwt gennemgang test af robots.txt

  • Sitemaps: Her har du mulighed for at uploade/linke til et XML Sitemap, med henblik på at forbedre Googles indeksering af siderne på dit website. Det er vigtigt at dit XML Sitemap er sat korrekt op, da det ellers vil generere fejl på problemer. Herefter kan du følge med i hvor mange sider fra sitemappet der er blevet indtastet og indekseret af Google. Disse 2 tal skal ideelt være ens.

xml sitemaps gwt

  • Webadresseparametre: Dette redskab er mere avanceret og giver dig mulighed for at blokere for visse parametrer som du ikke ønsker søgemaskinerne skal have adgang til. Det kan f.eks. være dynamiske parametre genereret fra formularer, affiliate marketing og/eller andre kampagne-tags. Som udgangspunkt anbefaler jeg også at du benytter rene og statiske URL’er idag da det alt andet lige er nemmere at arbejde med og du minimerer dine risici for at havne i eventuel duplicate content problemer.

Sikkerhedsproblemer

Denne sektion fortæller dig hvis dit website er blevet angrebet af malware eller andre sikkerhedsproblemer så som spam. Flere websites bliver ramt af disse problemer idag hvorfor det kan være en fordel at forebygge problemerne fremfor at vente på de sker. Sørg for at få dig et godt plugin eller sikkerhedsnet der benytter dit website imod disse problemer. Er uheldet ude handler det om at få ryddet op. Herefter kan du sætte flueben i en boks i bunden af siden og bede om en gennemgang fra Google.

Andre ressourcer

Her kan du finde links til ofte brugte værktøjer og informationskilder som er relevante for webmastere. Er du en lokal virksomhed, kan du f.eks. gøre brug af Google Places og Google Merchant Center. Denne liste med kilde opdateres løbende i takt med at Google udvikler nye redskaber til at hjælpe webmasterne på deres vej.

Opsummering

Vi er nu gået systematisk igennem de mange sektioner og senest tilføjet værktøjer i Google Webmaster Tools. Som du sikker kan høre, er der rigtig mange værdifulde rapporter man kan hente viden fra. Samtidig er der masser af funktioner der kan bruges til at fejlfinde og konfigurere dit website i forhold til Google. Ikke alle redskaber er lige brugervenlige og der er også enkelte som er en tand mere kompliceret som jeg helt har valgt at holde udenfor. Omvendt er der også meget forskel på websites og nogle vil få mere ud af Webmaster Tools end andre. Med en god indsigt i alle mulighederne, kan du sikkert også få værdi ud af værktøjet i din forretning.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

5 kommentarer til "Guide til Google Webmaster Tools"

  1. Holger den 5. september, 2014 kl. 19:12

    En god oversigt på dansk! :)

    Spørgsmål:
    Ved du hvorfor kun nogle af klikkene vises i søgeforespørgsler?
    Jeg kan se at jeg får kliks, men der tilføjes ikke flere kliks tabellen under grafen?

    Mvh Holger

    • Holger den 5. september, 2014 kl. 19:27

      Jeg har fundet svaret på mit første spørgsmål…

      Et nyt dumt spørgsmål:
      På oversigten og interne links, står min profil-side som top-scorer med 45 interne links, men jeg ved, at det er en af de sider jeg linker mindst til???

    • Holger den 6. september, 2014 kl. 21:45

      Efter at have læst forskellige blogs, har jeg fundet ud af, at de interne links tager flere uger(!) om at blive opdateret!

      Det forklarer mine underlige data.

      /H

  2. Kasper Højriis den 26. maj, 2015 kl. 23:38

    hurtig nem guide der gør det meget overskueligt at arbejde med Webmaster Tools, tak!

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?