6 SEO myter som Google vil bilde dig ind

6 SEO myter fra GoogleSEO er langt fra den dans på røde roser som vi engang kendte. Risikoen for at blive straffet i 2016 er markant større og hver uge dukker der nye skræmmehistorier op, hvor websites er blevet straffet af Google, fordi deres søgemaskineoptimering fortsat bygger på gamle vaner og risikofyldte strategier. Samtidig har Google i de seneste år været særlig aktiv i SEO-branchen med udsagn, der har skabt en unødig frygt for at arbejde med disciplinen som helhed.

Ja, SEO kan i den grad være en risikofyldt affære, hvis ansvaret lægges over i de forkerte hænder. Det ser vi f.eks. ofte med billige SEO pakker, der lyder lidt for godt til at være sandt. Vi har efterhånden hjulpet mange ud af suppedasen, fordi deres samarbejdspartner udelukkende anvendte ”low-cost” og ”high-risk” strategier. Problemet er ofte, at disse pakker er yderst risikofyldte og derfor hurtigt kan ende med at koste hele kundens onlineforretning og så er det pludseligt ikke så billigt længere. SEO handler idag om kvalitet, hvorfor det er vigtigt at vælge sin samarbejdspartner med omtanke, hvis man også vil findes i Google i morgen.

I dette indlæg vil vi gøre op med nogle af de mest omdiskuterede SEO myter i branchen, hvor især Google har været med til at smide brænde på bålet, med flere udsagn fra deres talsmænd.

1. Du bør ikke bygge links af hensyn til SEO

Det er ingen hemmelighed, at Google aldrig har været begejstret for linkbuilding, hvilket allerede kan ses under retningslinjer for webmastere, hvor der advares mod deltagelse i linkudveksling. I en Google+ hangout med Googles John Mueller blev der for nyligt spurgt ind til, hvorvidt links ville hjælpe i forhold til SEO. Til dette indrømmede han, at Google benytter links som en del af deres algoritme, sammen med en lang række andre signaler. Han frarådede dog også, at fokusere på at bygge links af hensyn til SEO, da dette formentlig bare ville skabe flere problemer for hjemmesiden.

Ja, ideen med at tiltrække naturlige links over tid er bestemt bæredygtig, hvis du kontinuerligt kan udgive spændende indhold, som andre er villige til at dele og linke til. Men hvad gør du hvis du er i en branche, hvor alle andre bygger links og konkurrencen er høj? Bør det at bygge links af hensyn til SEO så stadig være frarådet?

BEVIS:

I modsætning til hvad Google siger og opfordrer dig til, så ved vi fra rigtig mange SEO-tests, at links fortsat forbliver søgemaskinernes stærkeste ranking-signal og det har vi flere eksempler på. For nyligt observerede vi et affiliate-site der levede af at generere trafik til moderselskabets hjemmeside. Sitet var af god kvalitet ift. produktbeskrivelser, billeder og intern linkstruktur. Nogle måneder efter at det var kommet live, begyndte det at ranke på flere meget konkurrenceprægede søgeord indenfor flere boligkategorier, hvor større netbutikker havde haft en dominerende rolle over en længere periode. Affiliate-sitet havde altså med relativ stor hast fået opbygget sin synlighed på lukrative søgeord på forsiden af Google. Men hvordan lykkedes det dem at gøre det så hurtigt?

Det viste sig at Affiliate-sitet tilhørte ejerne på flere markedsledende online-magasiner med meget høj trust og autoritet i søgemaskinerne. Hvert magasin havde bygget adskillige indgående links til sitet fra forskellige undersektioner. Ikke altid de mest naturlige links men om ikke andet, links der havde resulteret i den ønsket effekt for dette Affiliate-site. Sammenhængen imellem de indgående links og søgeordsforbedringer var ikke til at tage fejl af.

Så selvom Google ikke vil indrømme det, så forbliver linkbuilding den mest værdiskabende disciplin i en SEO-strategi. Vælger du at se bort fra at bygge links og er du samtidig i et konkurrencepræget marked, så kan du lynhurtigt ende bag dine konkurrenter.

2. Kliks (CTR) har ikke indflydelse på rankings

Er organisk click-through-rate (CTR) et ranking signal som Google bruger? Det har været et brændende emne i SEO-branchen i årevis. På SMX Advanced sagde Googles Gary Illyes blandt andet, at Google bruger kliks på to måder – evaluering og eksperimenter – men ikke i forhold til rankings. Her fortsætter i øvrigt med at sige, at CTR er for nem at manipulere med som ranking-signal. Det er udsagn som disse der har gjort, at mange fortsat tror på, at indflydelsen af CTR på rankings fortsat bare er en myte.

BEVIS:

Der findes efterhånden mange beviser der går imod denne påstand. For det første har Google selv flittigt købt flere patenter, hvor kliks indgår som ranking-signal. Men det er selvfølgelig ikke garanti for at de nogensinde vil gøre brug af det. Så her forsøger vi at konkludere på, hvad der virker og ikke virker igennem SEO-eksperimenter. Bl.a. foretog Moz en test tilbage i april der viste, at kliks havde massiv indflydelse på rankings. Her blev en stor gruppe mennesker bedt om at søge på specifikke søgetermer, klikke på søgeresultat #1 og bounce tilbage, klikke på et andet søgeresultat længere nede på siden og forblive på denne side i et stykke tid.

Konklusion? Resultatet længere nede i søgeresultaterne flyttede sig helt til toppen! Det viste sig endda at CTR havde tendens til at påvirke søgeresultaterne i real-time. Efter eksperimentet faldt søgeresultatet nemlig tilbage til den oprindelige placering. Resultatet betød derfor også, at en midlertidig klikforøgelse, kun ville resultere i en midlertidig ranking-forbedring. Der er ligeledes blevet foretaget lignende eksperimenter med såkaldte klik-bots. Dette viste sig dog ikke at have nogen effekt ift. ranking. Google er blevet mere intelligent til at skelne imellem menneskelig og kunstig adfærd der ikke er naturlig.

Det er med andre ord vigtigt, at du optimere dine Google-snippets for kliks, da en højere forventelig CTR vil have en positiv effekt på dine søgeordsplaceringer. I Google Search Console kan du bl.a. identificere din CTR i forhold til dine landingssider, så du ved hvor du bør sætte ind først. Du kan evt. også hente inspiration fra de andre snippets i Googles top 10, med henblik på at skille dig ud fra mængden og gøre dig mere attraktiv for målgruppen.

3. Søgeord er ikke længere vigtigere

Google foretager hver dag små justeringer til deres algoritmer men indimellem lanceres en større fundamental opdatering. Det var bl.a. tilfældet i 2013, hvor Google rullede en ny algoritme ud kendt som Google Hummingbird. Målet med Hummingbird er hovedsageligt, at give Google en bedre forståelse for vores søgninger, ved i højere grad at kigge på den samlet kontekst, frem for blot at matche ord i vores søgestreng, med ord på websider. Ligeledes gør Hummingbird det muligt for Google bedre, at forstå meningen af enkelte ord og synonymer. Især Hummingbird fik mange til at tro, at søgeord var blevet erstattet af koncepter og emner og, at søgeordsoptimering derfor ikke længere gav meget mening.

Og det var ikke kun Hummingbird der fik mange til at sætte spørgsmålstegn ved virkningen af søgeordsoptimering. Også Knowledge Graph og RankBrain var gearede til, at forstå meningen med vores søgeforespørgsler, på en mere menneskelig-lignende måde og fokuserede mindre på individuelle termer i en søgestreng. På trods af at Google aldrig direkte har sagt at søgeord ikke længere er vigtige, så er myten alligevel opstået på basis af disse udsagn fra Google. Flere SEO’ere anbefaler tilmed marketers helt at skifte til temabaseret-SEO og glemme alt om søgeordsoptimering.

BEVIS:

Tag ikke fejl, Google er helt sikkert blevet bedre til at forstå meningen af vores søgeforespørgsler, herunder synonymer og intention. Men når alt kommer til alt, så er Google stadig bare en maskine, der leverer søgeresultater på basis af avancerede matematiske analyser. En søgestreng er stadig bare er en søgestreng. Men lad os tage et eksempel for at vurdere, hvor god Googles forståelse egentlig er.

Vi opretter et website omkring planter. Her sælger vi både planter og deler ud af tips og gode råd omkring planter via sidens blog. Vi skriver nu en god og fyldestgørende artikel omkring planten der videnskabeligt hedder ”Aglaonema”. Som fagperson ved vi planten hedder dette men hvad vi ikke nævner på siden er ordet ”Sømandstrøst”, der er en anden betegnelse for samme plante. Bemærk at vi ikke nævner ordet ”Sømandstrøst” nogle steder i artiklen. Samtidig kan vi konstatere, at Google forbinder begge ord som tætte synonymer i Knowledge Graph. Siden tiltrækker nu langsomt links fra andre websites i samme niche og begynder at ranke højt i Google.

Vi tester nu hvordan siden rangerer på begge søgninger. Det viser sig at siden ranker højt på ”Aglaonema”, der er det ord vi har brugt flere steder på siden – herunder i sidens title, overskrift, brødtekst m.v. Til gengæld formår siden ikke at ranke på søgeordet ”Sømandstrøst”, der ellers er det direkte synonym. Det skal dog siges, at vi finder andre sider i søgeresultaterne der kommer frem på begge ord men her er begge ord også nævnt på siden.

Så selvom Google er blevet langt bedre til at forstå synonymer, så er søgeordsoptimering stadig en yderst vigtig disciplin indenfor SEO. Brug derfor søgeord og synonymer naturligt på dine sider, for at opnå højere relevans i søgemaskinerne. Du kan bl.a. identificere synonymer med en søgeordsanalyse, via Googles egne søgeresultater, i synonymordbøger m.v. Brug også markup language til at strukturere vigtige informationer på dine sider og til optimering til det semantiske web. Undgå dog fortsat søgeordsspam og unaturlige gentagelser af søgeord på dine sider!

4. Sociale signaler har ingen SEO-værdi

Ligesom med de føromtalte klikrater, så er sociale signaler ligeledes et omdiskuteret emne i SEO-branchen. Tilbage i 2010 nævnte Matt Cutts i en åben YouTube-video, at engagement fra sociale medier rent faktisk indgik i deres ranking-algoritme. Både Googles John Mueller og Gary Illyes har senere hen afvist denne påstand, at sociale signaler bliver taget i betragtning i forhold til SEO. Selvfølgelig kan og vil Googles algoritmer ændre sig konstant, men hvad skal vi så tro på er rigtigt idag?

BEVIS:

Flere SEO-eksperimenter bekræfter allerede, at sociale signaler er en faktor i Googles algoritme. For nogle måneder siden hjalp vi en kunde, der i dag investerer enorme summer og tid, på at opbygge deres brand på sociale medier så som Twitter, Pinterest, Facebook og Google+. Det skal også siges, at de igennem mange år, har kørt adskillige TV-reklamer og derigennem opbygget en massiv gruppe af følgere og derigennem målgruppe. Opgaven var her at opbygge og lancere en indholdsmarkedsføringskampagne, hvor deres målgruppe kunne opnå store fordele og besparelser, blot ved at engagere sig med deres brand på flere måder.

Kampagnen der havde sin egen landingsside på hjemmesiden, modtog både en stor mængde trafik og delinger og var derfor en succes for kunden og de mål vi havde sat os i fællesskab. Samtidig ville vi teste hvordan landingssiden blev modtaget i søgeresultaterne, udelukket på basis af de sociale delinger som siden modtog. Vi havde derfor heller ikke aktivt bygget links til landingssiden, for at holde resultatet så rent som muligt. Efter nogle uger begyndte vi at se en klar sammenhæng imellem antallet af delinger og flere udvalgte søgeord. Da siden nåede på den gode side af 500 delinger, så vi klart de største søgeordsforbedringer. I hele kampagneperioden flyttede landingssiden sig fra placering 50 til placering 7, vel og mærket på basis af sociale signaler!

Resultatet fortæller os, at der er en stærk sammenhæng imellem sociale delinger og rankings, som du derfor bør inddrage i din SEO-strategi. Resultatet viser os også, at de bedste resultater kommer ved 500+ delinger. Du bør derfor arbejde på at øge antallet af sociale delinger på dine sider, der inkluderer alt fra Facebook delinger, Google +1, LinkedIn delinger, Pinterest Pins osv., afhængig af hvilke sociale medier din målgruppe anvender.

5. Søgeordsoptimeret ankertekst er skidt for SEO

Det er ingen hemmelighed at Google konstant arbejder på at bekæmpe linkspam. I 2012 rullede søgemaskinen deres Google Penguin algoritme ud, som særligt går efter optimerede ankertekster. Google har ligeledes over flere gange, opdateret deres retningslinjer for webmastere, der advarer imod brugen af unaturlige links med optimerede ankertekster i forhold til SEO. Derudover anbefaler Googles John Mueller helt at undgå link building, da det kan gøre mere skade end gavn.

BEVIS:

Vi har allerede mange beviser på, at ankertekster fortsat er et vigtigt signal for Google. Google har faktisk kørt en intern test i deres søgeresultater, hvor de for sjov valgte helt at se bort fra ankertekster, hvilket pudsigt nok ikke resulterede i bedre søgeresultater, tværtimod. Selvom ankertekster er blevet farligere at arbejde med, så er de stadig en væsentlig faktor at have for øje, når der arbejdes med link building. Søgeordsoptimeret ankertekst er ikke skidt for SEO, det er manglen af variation derimod, som at resultere i en søgemaskinestraf.

At blive ramt af Google Penguin er bestemt ikke sjovt og kan koste store trafiktab. Derfor skal du helt sikkert også passe på med optimerede ankertekster. Har du alt for mange eksakte eller delvist-matchende ankertekster, hvor dit primære søgeord indgår, så kan du lynhurtigt hejse et rødt flag og komme i problemer. Hvor grænsen går afhænger hovedsageligt af flere ting. En god tommelfingerregel er derfor, at kigge på dine top konkurrenter, for at se hvilken ankertekst-distribution der virker i netop din niche.

Når det er sagt, så kan vi samtidig konstatere, at styrken af søgeordsoptimerede ankertekster er aftagende, hvilket helt naturligt hænger sammen med, at søgemaskinerne i dag bruger langt mere avancerede linkanalyser til, at vurdere kvaliteten af et link når vi taler om relevans og troværdighed. Vi er desuden overbevist om, at søgemaskinerne på sigt helt vil se bort fra ankertekst, der i øvrigt er alt for nem at manipulere med i dag. Fokuser derfor hellere på at få et link fra et relevant domæne og side og undgå såkaldte ”bad neighborhoods”, der slet ikke har relevans til din forretning.

6. Brugerengagement er ikke en ranking-faktor

Muligheden for at brugerengagement på websites er en ranking faktor er ligeledes et spørgsmål, som har tiltrukket meget opmærksomhed i SEO-branchen. Selvom Google har benægtet at ting som CTR og Google Analytics ikke direkte påvirker rankings, så er mange i en helt anden tro. Googles John Mueller sagde ligeledes i en Hangout, at han ikke troede, at de kunne se hvordan brugere agerer på websites og, at det ikke er noget som han ville behandle som en ranking-faktor.

BEVIS:

Det giver ofte god mening at lade websites der leverer en bedre brugeroplevelse ranke højere. Vi har allerede konkluderet at CTR er en ranking-faktor men ved Google så også, hvad der rent faktisk sker, når brugeren er landet på din side? Svaret er ja. Igennem vores konverteringsoptimering og re-designs for kunder, har vi gentagne gange oplevet en stærk sammenhæng imellem højere rankings og øget brugerengagement registeret i Google Analytics og Search Console. Derfor er det også afgørende at arbejde på, at forbedre din brugerengagement, hvis du vil se højere rankings i Google. Områder du især bør arbejde på at forbedre lige nu er:

  • Direkte trafik
  • Antal besøg
  • Antal sidevisninger
  • Bouncerate, herunder ”pogo-sticking”
  • Gennemsnitlig antal sider set
  • Gennemsnitlige tid på siden, herunder ”dwell time”
  • Brugerinteraktion, herunder delinger, kommentarer m.v.
  • Mobilvenlighed på tværs af enheder
  • Responstid
  • Konverteringsrate

Brugerengagement er blevet en enorm vigtig del af SEO idag. Husk at Googlebot idag kan aflæse dine sider som en traditionel browser på tværs af både desktop, tablets og smartphones. Derfor kan søgemaskinen også danne sig en langt bedre forståelse af forskellen imellem sider, der fortjener at ranke og sider der ikke gør. Det er blandt andet også derfor at vi idag oplever, at flere af de websites der ranker i top 15, ofte leverer en bedre brugeroplevelse.

For at forbedre din brugerengagement kan du benytte flere værktøjer. Af gode og gratis alternativer kan nævnes Google Analytics og Search Console. Vi har ligeledes forbedret adfærden hos vores kunder igennem split-tests og best-practice koncepter. Brug derfor også tid på at analysere dine brugerdata hvis du arbejder med søgemaskineoptimering, det betaler sig!

Hvis du fandt dette indlæg interessant, så del det gerne med dit netværk og/eller smide en kommentar nedenfor. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for SEO hjælp eller har bare har et spørgsmål.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

2 kommentarer til "6 SEO myter som Google vil bilde dig ind"

  1. Martin den 3. august, 2016 kl. 15:03

    Super god artikel. Mange af de ting du skriver kan jeg nikke genkendende til. Kunne også være sjovt at se om der er en sammenhæng mellem ens Adwords-budget og organisk rangering. Tror du der er vandtætte skodder mellem de to Google-afdelinger?

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 3. august, 2016 kl. 20:33

      Hej Martin,

      Godt at høre du fandt artiklen interessant. :)

      Ja, det er endnu et omdiskuteret emne. Jeg er ikke i tvivl om, at der er vandtætte skodder imellem Adwords og Googles organiske søgeresultater. Integritet er en hjørnesten hos Google og hvis dette var tilfældet, ville det kunne skade Google af uoprettelige proportioner og føre en storm af retssager med sig, da det ville være direkte ulovligt. Men for at gøre en lang historie kort, så har vi heller ikke set nogen direkte sammenhæng imellem Adwords og organiske rankings i Google. SEO og Adwords kan i rigtig mange situationer køres parallel og have en positiv effekt, som en integreret del af din marketingstrategi men det er en helt anden snak. :)

      Vh Jesper

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?