Google Penguin 2.0 er live

Google har frigivet deres seneste webspam-opdatering, også kendt som Penguin 2.0. Hvem er blevet ramt, hvordan sikrer du et fortsat venskab med Google og i hvilken retning går udviklingen? Inden vi går i dybden med de seneste nyheder, vil jeg her komme med et kort resumé af, hvad Penguin er for en fætter og hvorfor du bør tage ham seriøst hvis du arbejder med SEO.

Hvad er Google Penguin?

Google Penguin er kort og godt en algoritme hvis formål er, at identificere og straffe linkspammere på nettet som overtræder Googles Webmaster Guidelines. Fakta er, at alle der forsøger at manipulere med kvaliteten af Googles søgeresultater, er udsat for at få pålagt en straf. Straffen kan blive pålagt hele domænet eller enkelte sider og resultatet kan være alt fra en reducering af sidens synlighed til en total udelukkelse i søgemaskinernes indeks. Penguin kigger på links, som fortsat er det vigtigste signal når det kommer til at ranke i søgemaskinerne hvilket samtidig gør, at det også er det signal der bliver manipuleret mest med.

Penguin 2.0 er den 4. version af algoritmen

Google har valgt at kalde den seneste opdatering af Penguin for version 2.0 men samtidig ved vi, at der har været hele 4 opdateringer siden implementeringen i april 2012.

  • Penguin 1.0 – 24. apr, 2012 – påvirkede ca. 3.1% af alle søgninger
  • Penguin 1.1 – 25. maj, 2012 – påvirkede ca. 0.1% af alle søgninger
  • Penguin 1.2 – 05. okt, 2012 – påvirkede ca. 0.3% af alle søgninger
  • Penguin 2.0 – 23. maj, 2013 – påvirkede ca. 2.3% af alle søgninger

Opdateringen som gik live igår, var frygtet af mange efter Matt Cutts udmelding om, at det ville blive den mest omdiskuteret opdatering i år. Resultatet er dog knap som voldsomt som mange frygtede. I takt med at opdateringen rullede ud, kunne vi se, at de der igen blev hårdest ramt, var dem der havde rodet sig ud i black-hat teknikker og tydeligvis havde gået lidt for aggressivt til værks med deres linkbuilding. Derudover er flere blevet ramt pga. købte annoncelinks der ikke var behæftet med rel=”nofollow” og/eller fordi de havde links fra domæner af meget lav kvalitet. Ikke mindst er der igen flere store linknetværks som er blevet skudt i sænk!

6 måder til at opretholde et naturligt venskab med Penguin

Læg mærke til ordet “naturligt” i overskriften. Hvis du bare drøner afsted, med hovedet under armen, og med det eneste formål, at opnå flest mulige links til din hjemmeside inden dagen er omme, så skyder du dig selv gevaldigt i foden. Husk på at linkbuilding er en langsigtet strategi og dagene hvorpå linkspam var vejen til sejr, de er for længst ovre. Linkbuilding er egentlig et fattigt og ufuldstændigt begreb af, hvad det at opnå links egentlig handler om. Idag er vi nød til at tænke langt bredere og i banerne af, hvad der skaber værdi for vores målgruppe og det, at opbygge gensidige relationer med hinanden. Her får du 6 måder til hvordan du opretholder en naturlig linkprofil og dermed undgå at få Penguin på nakken.

Ankertekster

Et af områderne som Penguin har særdeles meget fokus på, er ankertekster. Sørg for at de er stærkt varieret og ikke mindst, at de indgår naturligt på siden. Med naturlig mener jeg f.eks. at du arbejder med flere forskellige typer af anker-tekster herunder:

  • Brandnavn
  • URL
  • Søgeord: e.g. “eksakt-match” eller “phrase-match (flere ord)”
  • Søgeord Branded: e.g. “bestil en seo analyse hos Citona
  • Generiske: e.g. “klik her”, “denne hjemmeside”, “læs mere”

Så kan du self. spørge hvor meget hver af dem bør vægte for at det udgør en naturlig linkprofil og her er min tommelfingerregel at:

  • 31% af dine ankertekster bør være med brand navn
  • 18% af dine ankertekster bør være med URL
  • 18% af dine ankertekster bør inkluderer dit eksakt-match søgeord men ved money-søgeord ligger grænsen nogle procenttrin lavere.
  • 17% af dine phrase-match ankertekster bør inkludere dit eksakt-match søgeord
  • 16% af dine ankertekster bør være af generiske termer

Ikke mindst anbefaler jeg at 53% (ca. halvdelen) af alle de indgående links bør gå til forsiden og resten til undersider.

Domæner med lav kvalitet

Pas på med at få links fra domæner af lav kvalitet. Igen, det er vigtigt at du har en god PageRank distribution, dvs. at du får links fra domæner med varieret PageRank, med henblik på at opretholde din naturlige linkprofil. Har du links fra domæner hvor PageRank er -1 eller 0, kan det være en god idé at kigge dybere for at finde ud af, om disse links rent faktisk skader dig mere end de gavner. Med skade mener jeg f.eks. at du kan se de har forårsaget en reducering i din trafik og rankings. I såfald er det vigtigt, at du forsøger at få linket fjernet.

Links fra irrelevante kilder

Undgå om muligt, links fra irrelevante kilder som på ingen måde relaterer sig til din branche og hjemmeside. Husk på at søgemaskinerne bruger links til at få en forståelse for dine sider og hvis disse links kommer fra irrelevante kilder, så er det bare et spørgsmål om tid, før at det skaber problemer. Google er blevet rigtig god til at forstå sammenhængen imellem ord og sprog. Derfor skal du også passe på med at få alt for mange links fra udenlandske hjemmesider.

Sidewide links

Links som ikke blot kommer fra én side men fra alle sider på samme hjemmeside. Disse links vil typisk optræde i headeren, footeren eller i hjemmesidens højre- eller venstrekolonne. Der kan være gode legitime årsager til at du har sidewide links men hvis størstedelen af din linkprofil består af sitewide links, så vil det typisk være en indikation af at der har været brugt “low quality” linkbuilding eller værre endnu, at du har købt dig til linket.

Matt Cutts kommenterede på dette i slutningen af 2012 i denne video om sitewide links.

Købte links – annoncelinks

Kort og godt, hvis du vælge at købe links så tager du en stor risiko. Google er blevet langt bedre til at spotte forskellen imellem et redaktionelt og betalt link. Det er et område som Google går benhårdt efter og hvis du sætter dit fodtryk, f.eks. ved at indgå i et netværk, så kan Googles tunge hammer hurtigt finde dig. Jeg vil ikke gå mere i dybden med dette. Læs evt. mere om Googles definition af betalte links.

Åbenlyst linkspam og gamle teknikker

Her tænker jeg i banerne af gammeldags linkbuilding og teknikker der engang var vældig populære. Spam i kommentarer, forums og på andre hjemmesider. Jeg anbefaler at du holder dig langt væk fra disse “low quality” metoder. Dette gælder også black-hat linknetværks, da det kun er et spørgsmål om tid, før at disse bliver trevlet op af Google. Hvis du stadig træder rundt i gamle metoder som disse, så er det på tide at komme videre. Som jeg også skrev tidligere i denne artikel, så handler linkbuilding idag om at tænke bredt, at skabe værdi for din målgruppe og opbygge gensidige relationer.

Hvad vi kan forvente fra kommende iterationer af Penguin

Google arbejder fortsat aktivt på at identificere forskellige typer af linkspam med henblik på at reducere effekten af disse. Vi kan derfor også forberede os på, at Google vil gå hårdere til værks i den næstkommende opdatering af Penguin. Ikke mindre arbejdes der på en ny og mere avanceret form for linkanalyse. Udviklingen er ifølge Google stadig i et tidligt stadie, men har resulteret i nogle interessante data. Hvornår vi ser effekten af de mere avanceret linkanalyser, er dog stadig for tideligt at sige.

Du kan herunder se en video fra Matt Cutts, leder af Googles Webspam/Quality Team, hvor han kommer nærmere ind på, hvad der er i støbeskeen.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?