Google Panda 4.0

Google har den 19. maj frigivet en ny opdatering af Google Panda filtreret. Den algoritmiske opdatering blev endeligt bekræftet af Matt Cutts på Twitter efter nogle turbulente dage i søgeresultaterne med større udsving. Nogle er siden opdateringen blevet hårdere ramt end andre. To af de helt store tabere blev i denne omgang Ask.com (synlighedstab på ~70%!) og Ebay.com der røg ud af top 10 i Google på flere søgefraser, og fik deres organiske synlighed reduceret med ~50%.

Spørgsmålet er så hvad du kan gøre for ikke at ende i samme situation, og undgå at dine sider ryger bagerst i køen i søgeresultaterne. For at finde svaret, er det vigtigt at forstå filtret og de kvalitetsfaktorer som spiller ind i forhold til Google Panda.

Formålet med Google Panda

Google Panda blev først lanceret tilbage i februar 2011, hvor den også blev udnævnt som Farmer-opdateringen. Formålet med filtret var fra starten, at slå hårdt ned på tyndt indhold, ”content farms”, sider med en høj rate af reklame sammenlignet med indhold, sider med lav troværdighed m.v. Kort og godt, så er Panda et filter der straffe de sider der ikke bidrager med meget værdi til brugeren, hvilket medfølger at de sider der leverer en højere kvalitet, bliver skubbet op i søgeresultaterne.

Googles Quality Raters

Google arbejder konstant på at forbedre Google Panda algoritmen. Dette inkluderer også menneskelig indgriben fra Googles såkaldte ”Quality Raters” der først kigger på hundredevis af websites og derefter udarbejder kriterier og ratings for, hvilke faktorer der har en negativ indflydelse på kvaliteten af websites, set over et bredere spektrum og typer af websites. Computere kommer herefter på banen og via ”machine learning”, efterlignes de menneskelige kriterier og ratings i form af kode.

Når algoritmen er vurderet præcis nok til at forudsige hvad de menneskelige Quality Raters gav af karakterer, bliver den sat fri iblandt millioner af sites på tværs af nettet. Pointen er her, at Panda-algoritmen starter fra et menneskeligt synspunkt, ikke en maskines. Alle Quality Raters bedømmer endvidere ud fra en række spørgsmål og disse bliver løbende tilpasset for at forbedre Google Panda algoritmen. Disse spørgsmål lyder ofte i stil med disse:

  • Ville du stole på informationen i denne artikel?
  • Er artiklen skrevet af en ekspert eller entusiast som kender godt til emnet, eller er indholdet for det meste tyndt?
  • Har websitet duplicate content, overlapninger, redundante artikler på samme eller lignende emner, blot med mindre søgeordsvariationer?
  • Har artiklen stave- eller grammatiske fejl?

I bund og grund vil algoritmen derfor blive bedre for hver opdatering, i takt med at flere data kommer med ind fra disse vurderinger og ratings.

Guidelines til Google Panda

Google Panda er som udgangspunkt en såkaldt ”side-wide penalty” eller domænestraf, men kan i dag også ramme enkelte sektioner på et website. Dette så vi bl.a. med Ebays søgeresultater som altså her resulterede i et organisk synlighedskollaps på ~50%, hovedsageligt på konkurrencepræget produktkategorier. Karakteristisk for disse var bl.a. også tyndt indhold og såkaldt ”doorway” sider, hvor Ebay lader sider for specifikke søgefraser blive indekseret, med det formål at sende de besøgende til en alternativ side. Noget der i dag også falder under betegnelsen, Black Hat SEO.

Her er nogle af de vigtigste kvalitetsfaktorer, som du skal være ekstra opmærksom på i forhold til Google Panda:

Tyndt indhold og tomme sider

Tomme sider eller sider med tyndt indhold, bidrager sjældent med meget værdi til brugeren. F.eks. har jeg set FAQ-lister hvor der linkes videre til sider som endnu ikke havde tilgængeligt indhold. Eller resultatssider som indekseres men som stort set kun har en overskrift. Dette er ikke kun tyndt indhold men også et signal om lav kvalitet i søgemaskinerne. Sørg for at alle dine sider har en tilpas mængde indhold og undgå helt de tomme sider.

Fordeling imellem reklame og indhold

Reklamer er også én af de elementer som Google Panda kigger på. Har du mange reklamer på dine sider, ødelægger det meget tit brugeroplevelsen i mindre eller større omfang. Værst er det hvis du benytter store reklameblokke i toppen af skræmbilledet eller ”Above the fold”. Udover placeringen af reklamerne, kigges der ofte på mængden imellem reklame og tekst. Som udgangspunkt bør du derfor altid prioritere dit indhold ”Above the fold” for at forstyre sidens formål mindst muligt.

Navigation

Sørg for at dit websites navigationsarkitektur er optimeret korrekt. En klar navigation vil sikre dig en mere optimal indeksering, da du giver Google mulighed for at identificere nye ændringer og opdateringer på kortere tid. Det vil også hjælpe dine brugere med at navigere dit website bedre, hvilket ofte kan ses i form af lavere bounce-rates, længere tid på websitet, flere sete sider m.v. Pas på med at have et voldsomt antal links på samme side, at holde din navigationsstruktur så flad som muligt og sørg også for, at din navigation er tydelig og let tilgængelig for brugeren. For at forbedre din indeksering, kan du også gøre brug af XML og HTML sitemaps.

Brudte links

Til opfølgning på dit websites navigation, er det også vigtigt at du undgår at sende brugerne til 404-sider. Sørg for at rydde op i brudte links eller 301 redirect evt. det brudte link til en tæt-relateret side. Brudte links er ikke kun en skidt oplevelse for dine brugere, det er også en faktor som kan udløse vrede fra søgemaskinerne. Sørg derfor for at få ryddet op i disse.

Unikt indhold

At skabe godt og unikt indhold tager tid men betaler sig. Sørg altid for at dine tekster, overskrifter, sidetitler, metabeskrivelser, billedtekster m.m. er unikke. Der er så mange fordele ved at gøre det og så mange ulemper ved at ende i fedtefadet pga. duplicate content. Duplicate content trækker dig ned i søgeresultaterne og kan også skabe juridiske problemer for dig, hvis du krænker andres indhold som de har rettighederne til. Specielt webshops har f.eks. med at kopiere leverandørernes produktbeskrivelser fordi det er nemt. Lad være med det.

Overlappende artikler

Hver side på dit website bør adressere et specifikt emne, istedet for at adressere forskellige variationer af det samme søgeterm. Pas derfor på at dine artikler ikke komme til at være alt for ensformige. Det er fint at du ofte skriver om et specifikt emne, evt. for at styrke din autoritet igennem Google Authorrank, men sørg så for at dække emnet bredt, så dine artikler får større spredning og variation, hvilket også øger din kvalitet. Søgemaskinerne prioriterer idag også større variation i deres søgeresultater og forsøger samtidig at minimere antallet af overlappende artikler og redundans.

Overoptimering

Pas på med overoptimering på dit website. Dette gælder både i forhold til brug af søgeord i dit indhold, sidetitler, ankertekster i interne links, ALT-tekster og ja, selv Microdata markup er kommet i søgelyset. Det er utrolig let for søgemaskinerne at spotte overoptimering og er kun noget som der bliver strammet mere op på i fremtiden, i takt med søgemaskinerne udvider deres arsenal med nye og bedre kvalitetssignaler.

Grammatik og stavefejl

Ved du at du har rigtig mange sprogfejl på dit website, er det en rigtig god idé at få en sprogkyndig til at gå dine tekster igennem. Google bliver bedre og bedre til, at forstå og aflæse grammatik og stavefejl og det er der en meget god grund til. Kommer en bruger ind på din side og du har mange sprogfejl, medfører det kun en forringet brugeroplevelse og dette trækker din kvalitetsscore og synlighed ned. Er det meget slemt, kan det også have en direkte negativ effekt på dit brands omdømme.

Hastighed (Page load speed)

Det siger næsten sig selv. Et langsomt website er forstyrrende for brugervenligheden, hvorfor det er vigtigt at du har en host der leverer nogle fornuftige responstider. Nogle andre ting som kan forbedre din hastighed er bl.a. cachelagring, optimering af scripts og CSS, optimering af størrelsen på dine billedfiler m.m.

Er skaden allerede sket?

Kan du i eksempelvis Google Analytics se at du er blevet ramt af Google Panda, er der hjælp at hente. Start med at få optimeret dine sider til de mest aktuelle faktorer og guidelines og vent så på at algoritmen bliver kørt igen, hvilket typisk sker indenfor en måned. Google Panda vil nu genevaluere dit website i forhold til dets nuværende tilstand. Såfremt du har brug for hjælp til oprydningen, er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte os.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

1 kommentar til "Google Panda 4.0"

  1. Holger den 6. september, 2014 kl. 21:52

    Fin oversigt!

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?