Forbered dig på Googles mobile-first indeks

Google lancerer snart officielt deres mobile-first indeks.Mobile-first betyder at Google fremover vil rangere deres søgeresultater baseret på den mobile version af indholdet. Ændringen sker i takt med, at mobile søgeforespørgsler har overhalet desktop-søgninger.

Desktop søgninger var i mange år Googles primære fokus, i takt med at de fleste brugere benyttede tjenesten fra stationære computere. Derfor har vi i mange år talt om desktop-first indekset men igennem de seneste år, har søgeforespørgsler fra desktop faldet stødt og i dag udgør mobile søgeforespørgsler altså hovedparten af Googles trafik.

Dette har i første omgang betydet, at Google nu langsomt splitter deres søgeresultater op i to separate indekser for henholdsvis mobil og desktop. Det mobile indeks bliver det primære og desktop sekundært. På sigt vil begge indekser dog blive slået sammen og her vil den mobile version af en side, være den primære som Google kigger efter.

Ændringen bliver i øjeblikket testet i mindre skala men forventes at rulle endeligt ud i 2017.

Hvorfor skifter Google til et mobile-first indeks?

Google ønsker at give deres brugere den bedste oplevelse, uanset hvilken enhed der søges fra. Hidtil har det været sådan, at de mobile søgeresultater blev evalueret og rangeret ud fra desktop-versionen. Af brugermæssige grunde har nogle websider præsenteret mindre indhold på mobil-versionen sammenlignet med desktop-versionen.

Dette har skabt situationer hvor brugere klikker sig igennem fra et søgeresultat til en mobil-version, der ikke har leveret de lovede informationer. Med mobile-first vil Google i fremtiden evaluere og rangere deres søgeresultater ud fra mobil-versionen, med henblik på at returnere mere relevante søgeresultater.

Hvad mobile-first indekset kommer til at betyde

Mobile-first er en stor ændring der vil betyde flere ting. Imens begge indeks kører parallelt, vil vi opleve, at desktop-indekset ikke bliver opdateret med samme frekvens som mobil-indekset. Som sagt vil dette være et midlertidigt problem, da begge indeks i fremtiden vil blive lagt sammen, når mobil-indekset fungerer efter hensigten og leverer den højeste kvalitet. Mobile-first betyder derfor, at vi i langt højere grad skal optimere til mobil fremfor desktop i fremtiden.

Det skal du være opmærksom på i forhold til mobile-first

Google har førhen rangeret dit mobil-site på basis af mange signaler fra dit desktop-site. Dette ændres snart, så Google fremover vil rangere dit mobil- og desktop-site på basis af de signaler, som Google opfanger fra deres mobile user-agent. Dermed er der signaler som har fået endnu større betydning og andre ting som du skal være særlig opmærksom på, i forhold til at optimere til en snarlig mobile-first verden.

Her er 8 ting du skal være særlig opmærksom på, i forhold til Googles kommende mobile-first opdatering:

1. Mobilvenlighed

Først og fremmest er det vigtigt at publicere det samme indhold på ens mobil- og desktop-site. Benyttes et CMS hvor man skal opdatere desktop- og mobil-sitet særskilt, så vil der utvivlsomt være indholdsmæssige forskelle som kan give en større udfordring. Herudover at det essentielt, at siderne lever op til Googles krav og guidelines om et mobilvenligt website. Der findes i dag flere måder dette kan opnås på, herunder bl.a. igennem et responsivt webdesign (RWD), som vi fortsat anser som den bedste implementering.

2. Hastighedsoptimering

At have et mobilvenligt website er dog ikke nok. Hastighed har fået langt større betydning, ikke kun for Googles ranking-algoritme men også for brugere. Ifølge Googles John Mueller vil hastighed som ranking-signal fra mobil-sites, ikke blive taget i betragtning i starten, på samme måde som med desktop-sites. Vi er dog overbeviste om at dette bliver ændret, om ikke andet når de to indekser lægges sammen.

En af måderne du kan optimere dit site for større hastighed er ved at publicere dit indhold igennem Accelerated Mobile Pages (AMP). Implementeringen kan ske på flere måder, afhængig af kompleksiteten af dit website. AMP-sider vil for alvor slå igennem i 2017 og kan reducere dine svartider betragteligt. Hastighedsoptimering kan også ske igennem optimering af dine billeder, Minify af CSS og scripts, browsercaching og færre redirects.

3. Tilgængelighed

Mange websites blokerer desværre stadig for vigtige ressourcer, der gør at siderne ikke bliver renderet korrekt af Googlebot. Dette inkluderer hovedsageligt blokering af CSS, Javascript og billeder. I og med at Googlebot crawler og renderer sider som en traditionel browser, er det vigtigt at disse ressourcer er fuldt ud tilgængelige. Med en teknisk SEO-analyse kan du blandt andet få et klart billede af hvor tilgængeligt dit website er i forhold til søgemaskiner og dine brugere.

4. Design og indhold

Der skal i langt højere grad tænkes i mobilt design, herunder hvordan vi databeriger vores websites med indhold for en bedre brugeroplevelse. Er vores layout hensigtsmæssig på mobile enheder og bliver det vigtigste indhold vist above-the-fold? Og hvordan får vi alt indhold med uden, at siden kommer til at virke uoverskuelig? Her kan en mulighed være, at skjule mindre vigtigt indhold i såkaldte Accordions, så som i læs mere og fold-ud-bokse. Ifølge Gary Illyes fra Google bør skjult indhold, af brugermæssige årsager og i en mobile-first verden, have fuld værdi. Fremtiden vil så vise om dette også holder stik men umiddelbart giver i god mening.

5. Brugerengagement

Vi skal blive bedre til at engagere vores brugere. Brugerengagement er blevet en vigtig faktor i Googles ranking-algoritme og der kigges nu på rigtig mange parametrer, herunder tid på siden, handlinger, pogo-sticking / bouncerate, læsevenlighed og meget mere. Engagement kan også skabes igennem guides, FAQ-sider, online-værktøjer, infografikker, video og andre indholdselementer. Det er med andre ord kun fantasien der sætter grænserne.

6. Påtrængende reklamer

Fra den 10. januar 2017 vil Google begynde at slå ned på websites med påtrængende reklamer på mobile enheder, hvor skærmene er mindre. Der er her tale om en søgemaskinestraf, der reducerer rangeringen af websider der bl.a. viser pop-up reklamer som dækker det primære indhold. Herudover reklamer som brugeren aktivt skal klikke væk for at se det primære indhold samt påtrængende reklamer above the fold.

7. Lokal SEO

I september rullede Google en ny opdatering ud til deres lokale søgealgoritme, også kendt som ”Possum” opdateringen. Optimering til de lokale søgeresultater er særlig interessant for lokale butikker, der vil drive mere trafik til deres butikker. Ifølge en nylig markedsundersøgelse fra Google ender 50% af forbrugere der har foretaget en lokal søgning fra deres smartphone, med at besøge butikken den samme dag og 34% som søgte fra en computer/tablet gjorde det samme. Lokale virksomheder har dermed meget at vinde fra det nye mobile-first indeks.

8. SSL (https)

Google er for alvor gået ind i kampen om at sikre brugerne en mere sikker færden på nettet. Her opfordres websites i højere grad til at beskytte kundernes oplysninger. Dette inkluderer følsomme oplysninger så som kreditkort, CPR. nr., adgangskoder, fødselsdagsdato osv. Ikke nok med advarer Google website-ejere om usikre forbindelser, de har f.eks. også gjort SSL til et krav, for kunder der indsamler personlige og økonomiske oplysninger og samtidig anvender Adwords. Omvendt belønner Google websider, der krypterer deres sider med et mindre ranking-boost. Samtidig er handler via mobile enheder gået op, hvilket gør det essentielt at tage kryptering seriøst.

Start din optimering til mobile-first nu

Hos Citona ser vi mobile-first som et naturligt næste skridt for søgemaskinerne. Google har i lang tid presset på for, at få konvertere websites til et responsivt webdesign (RWD), fremfor at have et separat desktop og mobil-site. Men et mobilvenligt website er ikke længere nok. Det handler også om at optimere til dine brugere, engagement og en lang række andre parametre.

Mobile-first er blot endnu en påmindelse fra Google om, at deres mobile indeks er vigtigere og at hjemmesideejere bør prioritere deres mobile sites højt. Lad være med at vente på at Google officielt skifter til deres mobile-first indeks. Det er nu du skal i gang med din optimering. Har du brug for hjælp så kontakt os i dag og hør nærmere.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?