Google kommandoer til bedre søgeresultater

Google kommandoer til SEO

Du kender det sikkert fra en søgning i Google; “der er ca. 23.000.000 resultater”.

Det er langt fra altid de mest hensigtsmæssige søgeresultater du bliver præsenteret for i søgeresultaterne. Ofte skyldes det dog, at du ikke har været specifik nok i din søgeforespørgsel. Heldigvis findes der en række søgemetoder som du med fordel kan anvende, med henblik på at indsnævre din søgning i Google og få langt mere præcise resultater.

Med Google som rygraden til mange af de informationer vi leder efter i hverdagen, får du her en række tips der vil gøre dig til en rigtig søgehaj. Guiden sætter fokus på de operatorer og kommandoer som Google stiller til rådighed og som du med fordel, også kan bruge i arbejdet med SEO og linkbuilding. Kommandoerne er særligt effektive hvis du i fagsprog udfører link prospecting, der handler om at finde relevante steder på nettet, hvor du kan få et link til din hjemmeside eller webshop. Det kan f.eks. være fra relevante kataloger, støttesider, lister, artikler, debatfora eller blogs, hvor du har mulighed for at gæsteblogge eller opnå andre relationer. Med Google kommandoer kan du i kombination med søgeord og fraser segmentere søgeresultaterne meget fint, hvilket i sidste ende minimerer din spildtid.

Googles tegnsætning og symboler

Inden vi kommer nærmere ind på Googles søgeoperatorer er det essentielt, at vi lige introducerer den tegnsætning og de symboler som Google bl.a. anerkender idag og hvordan de tolkes af søgemaskinen. Ved at kombinere tegn og symboler med vores søgekommandoer, kan vi være meget konkrete om, hvilke informationer vi er interesseret i og hvorfra.

  • [ – ] Med foran dit søgeord fortæller du Google, at søgeordet skal ekskluderes. F.eks. en søgning på “smartphone -iphone” fjerner fokus fra iphone.
  • [ OR ] Med OR imellem to ord fortæller du Google, at det ene eller andet ord skal inkluderes. F.eks. “gadgets ipad OR ipad” hvis valget står imellem de to.
  • [ “” ] Med “” citationstegn omkring din frase fortæller du Google, at frasen skal returnere sider hvor disse ord indgår og i præcis samme rækkefølge.
  • [ * ] Med * som wildcard kan Google hjælpe dig med at finde det manglende ord i en frase. F.eks. “De levede * til deres dages ende”.
  • [ .. ] Med .. hvor du adskiller tal med 2 punktummer uden mellemrum. F.eks. kan en søgning på “dslr $500..$1000” returnerer sider, der indeholder tal inden for intervallet 500-1000.

Derudover kan [ @ ] og [ # ] anvendes til at finde sociale tags og hashtags.

13 avancerede Google kommandoer

Google kommandoer til SEO

Foruden ovenstående tegnsætning og symboler, findes der en række kommandoer som du kan anvende, med henblik på at segmentere dit søgeresultat og samtidig optimere dit arbejde med SEO i Google. Du får her en introduktion til de vigtigste med konkrete eksempler og bemærkninger i forhold til brugen af dem. Du kan også vælge at springe til én af dem via nedenstående ankerlinks. Til sidst i indlægget får du eksempler til inspiration og brug i SEO.

Kommando:


site:

Med site: returneres sider fra et udvalgt domæne eller fra en gruppe af domæner, f.eks. .dk domæner.

Bemærk: Undlad mellemrum imellem “site:” og din URL.


related:

Med related: returneres sider som relaterer sig til den side du har indtastet.

Resultat: Google returnerer returnerer søgeresultater så som JP, DR, EB m.fl.
Bemærk: Undlad mellemrum imellem “site:” og din URL.


allinanchor:

Med allinanchor: returneres sider der linkes til fra eksterne sider, hvor dine ord indgår i linkets ankertekst.

Resultat: Google returnerer søgeresultater som der linkes til fra eksterne sider, hvor ordene “google” og “søgning” bliver brugt i linkets ankertekst.


allintext:

Med allintext: returneres sider hvor alle dine ord indgå i tekst på siden.

Resultat: Google returnerer søgeresultater hvor ordene “google” og “søgning” indgår i teksten på siden.


allintitle:

Med allintitle: returneres sider hvor alle dine ord indgå i sidens title-tag.

Resultat: Google returnerer søgeresultater hvor ordene “google” og “søgning” indgår i title-tagget.


allinurl:

Med allinurl: returneres sider hvor alle dine ord indgå i sidens URL.

Resultat: Google returnerer søgeresultater hvor ordene “google” og “søgning” indgår i sidens URL.


cache:

Med cache: returneres den cachede version af en side.

Resultat: Viser den cachet version i Google fremfor den aktuelle version hvor ordet “Google” og “søgning” er fremhævet. Cache er også velegnet til at identificere, om Google renderer din side korrekt. Har du f.eks. blokeret for javascript og CSS, vil det formentlig skabe problemer for din synlighed på tværs af enheder.
Bemærk: Undlad mellemrum imellem “cache:” og din URL.


filtype:

Med filtype: returneres søgeresultater af bestemte filtyper.

Resultat: Google returnerer søgeresultater hvor ordene “google” og “tips” indgår i en PDF.


group:

Med group: returneres søgeresultater fra Google Groups.

Resultat: Google returnerer søgeresultater fra gruppen børn hvor ordet “bøger” indgår. En lignende kommando er insubject: som også returnerer søgeresultater fra Google Groups.


info:

Med info: returneres informationer omkring den indtastet side.

Resultat: Google returnerer informationer omkring caching, relateret websider m.m. En lignende kommando er id:.


intext:

Med intext: returneres sider hvor dit ord indgår i teksten på siden.

Resultat: Google returnerer sider hvor ordet “Google” indgår i brødteksten og hvor “søgning” bliver nævnt et sted på siden (tekst eller ej).
Bemærk: Undlad mellemrum imellem “intext:” og dit ord. Sammenlignet med allintext:, kan man med intext: godt kombinere med andre Google-kommandoer.


intitle:

Med intitle: returneres sider hvor dit ord indgår i sidens title-tag.

Resultat: Google returnerer sider hvor ordet “Google” indgår i sidens title-tag og hvor “søgning” bliver nævnt et sted på siden (tekst eller ej).
Bemærk: Undlad mellemrum imellem “intext:” og dit ord. Sammenlignet med allintext:, kan man med intitle: godt kombinere med andre Google-kommandoer.


inurl:

Med inurl: returneres sider hvor dit ord indgår i sidens URL.

Resultat: Google returnerer sider hvor ordet “Google” indgår i sidens URL og hvor “søgning” bliver nævnt et sted på siden (tekst eller ej).
Bemærk: Undlad mellemrum imellem “inurl:” og dit ord. Sammenlignet med allinurl:, kan man med inurl: godt kombinere med andre Google-kommandoer.

Brug Google kommandoer som en hjælp til SEO

Her kommer nogle få eksempler på hvordan du kan kombinere de mange søgekommandoer. Det er i bund og grund kun fantasien der sætter grænser for, hvordan du kan segmentere søgeresultaterne, så du får de mest præcise søgeresultater.

Find gæsteindlæg:

  • [søgeord] intext:gæsteindlæg OR intext:gæsteblog OR intext:gæsteblogger OR intext:gæsteartikel
  • [søgeord] “bliv skribent” OR “skriv for os” OR “tilføj indlæg”
  • [søgeord] “tilføj * indlæg” OR “tilføj * artikel” OR “skriv * indlæg” OR “skriv * artikel”
  • [søgeord] inurl:blog

Find debatter og fora:

  • [søgeord] intext:debat OR intext:forum
  • [søgeord] debat OR forum
  • [søgeord] intitle:forum OR inurl:forum
  • [søgeord] intitle:debat OR inurl:debat

Find steder at donere:

  • [søgeord] intext:donation OR intext:donering OR intext:doner
  • [søgeord] “støt som virksomhed” OR “virksomhedsdonation” OR “giv et bidrag”
  • [søgeord] produktdonation

Find ressourcer og lister:

  • [søgeord] intext:ressourcer OR intext:”gode sider”
  • [søgeord] “top * artikler” OR “top * websites” OR “top * blogger”
  • [søgeord] “bedste artikler” OR “bedste indlæg”

Find linkkataloger:

  • [søgeord] intext:katalog OR intext:linkkatalog
  • [søgeord] intext:”opret virksomhedsprofil” OR intext:”opret firmaprofil” OR intext:”opret virksomhed”
  • [søgeord] “tilføj virksomhed” OR “tilføj * virksomhed”
  • [søgeord] “tilføj link” OR “tilføj * link”
  • [søgeord] links OR bogmærker

Opsummering

Du har netop fået indsigt i mange af de skjulte og mere avancerede kommandoer, som Google stiller til rådighed, men som langt fra alle kender til eller bruger idag. Med disse kan du i langt højere grad præcisere dine søgninger i Google. Hvis du derimod ikke ønsker at indøve disse operatorer, kan du alternativt benytte Googles Avanceret Søgning til at lette arbejdet. Jeg håber under alle omstændigheder at du blev klogere. Du er selvfølgelig også velkommen til at dele guiden med dit netværk.

Med ønsket om en bedre søgeoplevelse til alle!

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

4 kommentarer til "Google kommandoer til bedre søgeresultater"

  1. Kasper Højriis den 12. juni, 2015 kl. 17:26

    Dejligt med en nem dybdegående guide af Google kommandoer, den kommer under bookmarks!

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 12. juni, 2015 kl. 19:42

      Hej Kasper,

      Godt at høre du kunne bruge den. :-)

      Fortsat god dag! :-)

      Vh Jesper

  2. Anton Hoelstad den 27. juni, 2015 kl. 17:52

    Rigtig god oversigt over de mange rigtig brugbare Google kommandoer. Et af de bedste SEO-tools som er overset af så mange, men er lige foran næsen på alle – og helt gratis endda ;)

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 29. juni, 2015 kl. 15:33

      Hej Anton,

      Lige præcis! :-) Godt at høre du kunne bruge oversigten.

      Vh Jesper

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?