På rundtur i Adwords Keyword Planner

Adwords Keyword Tool eller søgeordsværktøjet som vi har kendt det de sidste mange år vil indenfor de kommende måneder lukke ned. Erstatningen står klar og hedder Adwords Keyword Planner, eller på dansk søgeordsplanlægning, hvilket er Googles nye søgeordsværktøj og svar på hvordan det fremadrettet skal blive endnu nemmere for dig, at identificere de søgeord som din målgruppe anvender.

I dette indlæg vil jeg tage dig på en rundtur i værktøjet og vise dig hvordan du kan bruge Keyword Planner fremadrettet i dine søgeordsanalyser. For selv at benytte værktøjet skal du nu være logget ind på din Adwords-konto.

Sådan kommer du igang med Adwords Keyword Planner

Når du har åbnet Adwords Keyword Planner igennem menuen “Værktøjer og Analyse” vil du blive introduceret for 3 forskellige indgange som vi hver især vil gå igennem:

  • Søg efter søgeords- og annoncegruppeideer
  • Indtast eller upload søgeord for at se, hvor effektive de vil være
  • Gang søgeordslister med hinanden

Interfacet ser således ud og og lægger op til at guide dig igennem processen:

Adwords Keyword Planner Wizard

Søg efter søgeord og annoncegruppeideer med Adwords Keyword Planner

At tilføje nye søgeord til din konto i Google Adwords igennem søgeordsforslag, er den første og primære indgang. Adwords Keyword Planner sidder ovenpå en enorm database af søgeordsdata som du kan drage fordel af.

Adwords Keyword Planner - Søgeord og annoncegrupper

Med Adwords Keyword Planner kan du:

  • Få søgeord og annoncegruppe ideer baseret på individuelle søgeordsideer, din landingsside, så som en kategoriside, eller en kombination af begge.
  • Se søgeordsstatistik i forhold til volume, konkurrence, trends og målretning i forhold til sprog, land og søgenetværk.
  • Filtrere søgeord hvor du kan indsnævre din søgeordsliste på baggrund af forskellige kriterier, så som CPC og gennemsnitlig volume. Du kan endvidere inkludere og ekskludere søgeord der indeholder specifikke ord og ekskludere søgeord som allerede findes i din Google Adwords-konto.

Annoncegruppeideer og søgeordsideer

Søgeord i Adwords Keyword Planner vises enten som søgeordsgrupper eller i form af søgeordslister:

Adwords Keyword Tool - Søgeord og annoncegrupper faneblade

Du kan også vælge at tilføje interessante søgeord eller søgeordsgrupper til “Din plan” der fungerer som din egen midlertidige liste med udvalgte søgeord.

En anden ting som er blevet bedre integreret med Adwords Keyword Planner er Google Trends hvor du nu hurtigere kan se hvor stor efterspørgslen/volumen er det på de gældende søgeord henover en periode på 12 måneder. Dette gør du ved at holde musen over den lille graf i kolonnen for “Gns. antal månedlige søgninger”:

Adwords Keyword Planner - Google Trends

Når du er færdig med at finde søgeord og har tilføjet dem til “Din plan”, klik da på “Gennemgå vurderinger” knappen for at få yderligere søgeordsstatistik:

Adwords Keyword Planner - Din plan

Få søgeordsestimater og gennemgå din søgeordsplan

Det næste skridt i Adwords Keyword Planner-processen handler om at sætte et søgeordsbud og dagligt budget for dine søgeord og søgeordsgrupper.

Eftersom søgeordsvolume og CPC bud estimater varierer meget baseret på dit budget, bud, din lokation og andre faktorer, er det vigtigt at du giver Google ekstra information for at tilpasse dine estimater.

Vi kunne f.eks. vælge at sætte vores bud til 5 kr. og et dagligt budget på 50 kr. På baggrund af disse data vil Adwords Keyword Planner generere et detaljeret dagligt estimat for kliks, visninger, gennesnitlig annonceposition og pris:

Adwords Keyword Planner - Estimater

Indtast eller upload søgeord i Adwords Keyword Planner

Har du allerede en god liste med søgeord, f.eks. fra Google Analytics eller andre søgeordsværktøjer hvor du ved at nogle af dem allerede genererer konverteringer på din hjemmeside, så er nedenstående et godt sted at starte. Her kan du hurtigt få søgeordsideer og estimater på din liste:

Adwords Keyword Planner - Indtast eller upload søgeord

Når du klikker på “Hent estimater” knappen vil du blive videresendt til det samme sted som vi gennemgik ovenfor hvor du kan få estimater på dine søgeord på baggrund af din målretning, bud og budget. Den eneste forskel her er at du nu kigger på din egen søgeordsliste kontra de søgeord som Adwords Keyword Planner selv foreslog.

Gang søgeordslister med hinanden med Adwords Keyword Planner

En helt ny funktion som ikke var/er tilgængelig i hverken Google Keywords Tool eller Adwords Traffic Estimator værktøjerne er muligheden for at sammenlægge flere søgeordslister. Hvis du eksempelvis har en række stednavne og nogle ord som du gerne vil matche disse stednavne, så gør dette værktøj det tunge arbejde for dig.

Adwords Keyword Planner - Gang og sammensæt søgeordslister

Du kan gange og sammenlægge op til 3 lister hvorefter du kan klikke på “Hent estimater”-knappen for igen at få søgeordsstatistik.

Opsummering af Adwords Keyword Planner

Med det nye søgeordsværktøj har vi fået flere måder hvorpå vi kan arbejde med vores søgeordsanalyser. Der er en indgang til at starte fra bunden når vi mangler søgeordsideer og skal opbygge annoncegrupper og kampagner. Ligeledes er en indgang hvis vi allerede har en søgeordsliste som vi ønsker at evaluere på basis af Googles estimater. Ikke mindst kan nu som noget helt nyt gange og sammensætte søgeordslister med henblik på at få endnu flere søgeordsideer.

Adwords Keyword Tool er stadig tilgængelig men vil som sagt blive udfaset til fordel for Adwords Keyword Planner indenfor de kommende måneder. Ikke mindst er det vigtigt at huske på at dette værktøj kun er ét ud af rigtig mange måder hvorpå du kan foretage søgeordsanalyser. De bedste søgeordsanalyser kommer altid af en kombination af flere værktøjer og kreativitet.

Held og lykke med søgeordsanalysen!

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?