Adwords: 8 tips der vil spare dig penge

8 gode Google Adwords tips

Google Adwords er en omkostningseffektiv og meget tilpasselig annonceringsplatform, der både egner sig til mindre firmaer med beskedne markedsføringsbudgetter og store internationale brands. I Adwords har du fuld kontrol over dit forbrug, søgeord, annoncer og hvor du ønsker de skal vises. Ovenpå dette har du adgang til omfattende rapportering, der lader dig spore dine kampagner ned til mindre detalje, med henblik på at optimere dem på basis af deres historik og ydelse.

Uanset om du er et mindre firma eller større brand, så handler det med Google Adwords om at skabe en profitabel konto. Hos Citona er vi så heldige at få lov at hjælpe alt fra startups til mere etablerede virksomheder og store brands, med at nå deres forretningsmål. Her klarer vores erfarne Adwords specialister alt fra valg af den rigtige søge- og annoncestrategi til løbende administration og vedligeholdelse i kontoen hver måned, hvilket er med til at øge deres kampagneeffektivitet.

Adwords opdatering: Bemærk venligst at Google netop bekræftet en stor ny opdatering til deres søgeresultater som nu betyder, at der kan blive vist 4 annoncer over de organiske søgeresultater modsat tidligere 3 på konkurrenceprægede søgefraser. Samtidig er annoncer i højrebjælken blevet fjernet og Google Compare lukkes ned. Opdateringen påvirker dog ikke Google Shopping PLA annoncer, der fortsat kan vises til højre i søgeresultaterne.

8 tips til at få mere værdi ud af Google Adwords

Hvis du idag ikke har en certificeret Google Partner, som varetager din Adwords annoncering i Google, så kommer her 8 gode tips, der vil hjælpe dig med at få mere ud af dit annoncebudget. Ved at have disse i overvejelserne i mente når du opbygger og vedligeholder din konto, vil du både øge din CTR, sænke dine klikpriser og generelt set, skabe en mere relevant kampagne.

1. Byd på dit brand

Det kan lyde underligt. Du tænker måske, hvorfor annoncere på mit eget brand, som jeg allerede ranker øverst på organisk? Eller måske tænker du, vil mine annoncer ikke kannibalisere min organiske søgetrafik?

Adwords kampagne

Vores analyser viser, at hvis man er synlig øverst på både de organiske og betalte søgeresultater på ens branded søgeord, så vil det være med til at øge troværdigheden hos brugerne og som resultat heraf, vil websitet kunne vinde op til 50% mere søgetrafik, afhængig af brand, marked og lokation.

At være synlig i de organiske såvel som de betalte søgeresultater, viser også, at du er en prominent spiller i markedet og fungerer ligeledes som en defensiv, hvor du optager flere søgeresulater i Google.

Med en branded kampagne kan du også opnå en yderst lav pris per salg (CPA), da konkurrencen og din klikpris ofte vil være meget lav. Vi har arbejdet med kunder der modtager op til 75% af deres totale salg fra branded kampagner genereret ud fra blot 10% af det samlet annoncebudget! Med andre ord, byd på dit brand.

2. Organiser dine annoncegrupper efter et fælles tema

Relevans er nøglen til en sund Adwords-konto. Ikke nok med hjælper det dig med at holde styr på produkterne der indgår i din markedsføring. Det gør det også nemmere at se, hvilke produkter der rent faktisk klarer sig godt. Sørg derfor for at tænke forud før du begynder at organisere dine annoncegrupper.

Adwords annoncegrupper

Sælger du f.eks. sko i din webshop så kører du måske allerede Google Shopping og overvejer nu, at supplere produktannoncerne med almindelige tekstannoncer. Derfor opretter du 2 kampagner; herresko og damesko. Men din bruger er måske allerede så bevidst om, hvilket brand han søger og er derfor allerede længere fremme i købscyklusen. Det kan også være at han søger endnu mere specifikt, efter den sko han har set fra Ecco’s seneste kollektion, i den rigtige størrelse, farve og variant. Med andre ord, start med at finde ud af hvordan dine søgebrugere agerer i søgemaskinerne. Det kan en grundig søgeordsanalyse hjælpe dig med at identificere.

Når du har forståelse for dine søgebrugers adfærd, kan du begynde at oprette relevante annoncegrupper. Relevant som i det budskab du vil sende og relevant som i den type mennesker som du vil nå ud til med din markedsføring. Sørg for at de rigtige annoncer bliver vist for de rigtige søgeord, med muligheden for at justere dine bud. Hold antallet af søgeord per annoncegruppe til et minimum i starten og undgå som regel “bredt match” søgeordstyper. Lav også et par annoncevarianter så du kan se hvilken der performer bedst over tid ved at lade dem rotere og konkurrere imod hinanden.

Husk også at nøje overveje, hvilke landingssider du sender brugerne til fra dine annoncer, hvad end det er kategori- eller produktsider. Nøglen er at sikre høj relevans imellem dine søgeord, annoncer og landingssider, hvilket belønnes med et højere kvalitetsresultat og lavere klikpriser. Succesfulde annoncegrupper kommer kun igennem hårdt arbejde og løbende eksperimenter.

3. Geografi

Du vil blive overrasket over hvor stor forskel der er på klikpriserne fra by til by. Storbyer er generelt dyrere at annoncere i sammenlignet med mindre byer eller landdistikter. Ved at holde øje med hvilke byer der yder bedst, kan du spare rigtig mange penge.

Under indstillinger > geografiske områder og placeringsrapporter, kan du se hvordan kliks og konverteringer fordeler sig på henholdsvis regioner, byer og lokalområder. Dermed får du indsigt i, hvilke byer der har en god pris per konvertering og hvilke der dræner dit budget og kan ekskluderes.

Er du i tvivl om en lokation bør ekskluderes, kan det være en god idé at angive en tilpasset budjustering, for at se om du kan generere en bedre pris per konverteringer, før du helt vælger at ekskludere lokationen. Omvendt kan du også bruge budjustering til at øge CPC på de lokationer der performer bedst, så annoncepositioner bliver bedre og derigennem genererer mere trafik og salg.

4. Annonceplanlægning

Google Adwords giver dig mulighed for at vise dine annoncer på bestemte tidspunkter på dagen og på udvalgte dage. Det giver dig mulighed for at spare budget ved at stoppe eller reducere dit ad-spend, i de perioder hvor der er mindst sandsynlighed for konverteringer. Det kan f.eks. være i nattetimerne eller meget tidligt på morgenen, afhængig af din branche.

Adwords annoncer

Du kan få indsigt i hvilke tidspunkter der konverterer bedst ved at kigge under dimensioner og tidspunkt. Er din Adwords-konto koblet sammen med Google Analytics findes der også en særskilt rapport hertil under anskaffelse > Adwords og tidspunkt på dagen, som du kan bruge til at optimere din forbrug med.

5. Enheder

Din Adwords kampagne kan målrettes desktop, tablet og mobil-enheder. Under indstillinger og enheder kan du se hvordan trafikken fordeler sig imellem hver og hvilke enheder der bidrager til mest trafik, højst CTR (click-through-rate), flest konverteringer osv.

Adwords mobil, tablet og desktop

Udfra dette kan du beslutte hvordan du vil allokere dit budget via tilpasset budgivning. Desværre kan dette kun blive angivet til mobile enheder, ikke tablets. Men det giver dog mulighed for at ekskludere mobil trafik, hvis du kan se at mobil blot dræner dit budget uden at resultatere i salg.

6. Udvidet CPC

Udvidet CPC (ECPC) er en funktion der automatisk hæver dine bud på søgeord, som systemet vurdere har større sandsynlighed for at generere et salg eller anden konvertering. Omvendt sænkes dit bud på de søgeord, hvor konvertering er mindre sandsynligt. Alt dette vurdere på basis af din historiske ydelse.

ECPC er som standard aktiviteret, når du opretter din kampagne og vi skal huske på, at Google elsker at bruge dine penge. For at få mere kontrol over dit forbrug, anbefales det som udgangspunkt, at deaktivere ECPC under indstillinger.

7. Google søgepartnere

Har du aktiveret Google søgepartnere under indstillinger, så vil dine annoncer ikke kun blive vist i Googles websites men også på en lang række 3. part websites, Google Maps og YouTube. Med andre ord, så bliver rækkevidden af dine annoncer øget. Det kan være fint i nogle situationer men i mange tilfælde, så oplever vi at det er spildt budget.

Google søgepartnere

For at finde ud af om Google søgepartnere er for dig, kan du under din kampagne vælge at segmentere på netværk (med søgepartnere). Dette vil splitte din trafik op på henholdsvis Googles søgeresultater og Google søgepartnere, så du kan se om sidstnævnte er en profitabel investering for dig.

Bemærk også at Google som standard vil vise dine annoncer på Google søgepartnere, hvorfor du aktivt skal ind og fjerne fluebenet under indstillinger og netværk.

8. Ekskludering af IP-adresser

Hvor mange gange tager du dig selv i at kigge på dine egne annoncer? Denne handling øger antallet af visninger og påvirker desværre din CTR negativ. En lavere CTR har indflydelse på din kvalitetsscore og kan øge din CPC eller klikpris. Kort sagt, din nysgerrighed kan koste dig ekstra vedligeholdelse, frustrationer og penge.

Overvej derfor at ekskludere din og andre nysgerrig sjæles IP-adresser, som ikke behøves at blive eksponeret for dine annoncer. Hvis du gerne vil teste dine annoncer så brug istedet det interne værktøj, Googles Ad Preview Tool, der ikke vil påvirke din kampagne negativt.

Jeg håber at ovenstående vil hjælpe dig med at spare flere penge i Adwords. Du er velkommen til at dele guiden hvis du fandt den nyttig. Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp til Adwords. Citona er certificeret Google Partner og er et erfarent Adwords bureau i Aarhus, der kan hjælpe dig med at få mere værdi ud af din investering.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

2 kommentarer til "Adwords: 8 tips der vil spare dig penge"

  1. Anton Hoelstad den 16. marts, 2016 kl. 13:33

    Hej Jesper,

    Rigtig god råd du kommer med her – specielt den med ekskludering af egne IP-adresser. Den tror jeg de færreste kender til :)

    Din overskrift til tip nummer 4 er “Annoncerotation”, men du skriver her om brug af annonceplanlægning (også kendt som Ad schedule) – bør du ikke ændre overskriften her? :) Der er i hvert fald en anden mulighed for at ændre annoncerotation på kampagneniveau – men det har ikke noget at gøre med tid på dagen og dag på ugen.

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 16. marts, 2016 kl. 14:01

      Hej Anton!

      Tak for de pæne ord og feedback. Ja, det var desværre en slåfejl men er rettet nu. :-)

      Rigtig god dag!

      Vh Jesper

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?