Bliv del af fremtidens SEO-helte

Der er startet en bevægelse i vores branche hvor flere og flere SEO’er nu inkluderer begreber som “inbound”, “content marketing” og “social” i deres titler og signaturer. Man kan undre sig over hvornår denne udvikling startede. Mit bud er, at det udspringer fra en naturlig udvikling, hvor SEO nu i omfattende grad smelter sammen med øvrige organisatoriske begreber og afdelinger så som salg, kundeservice, PR, social, indholdsmarkedsføring mv.

Udviklingen er især taget til de seneste par år i takt med at søgemaskinerne har strammet rebet omkring SEO’erne med store algoritmiske opdateringer som Panda og Penguin. Fakta er, at frekvensen af opdateringer fra søgemaskinerne er stigende, og dette er en udvikling som dagens SEO’ere nu i højere grad må forholde sig til, for at være sikret en plads i flokken som fremtidens SEO-helte og undgå at komme i dårligt lys hos søgemaskinerne.

Inden jeg kommer med mit syn på fremtidens SEO-helte, vil det være passende, at vi lige får genopfrisket søgemaskinernes og SEO’ernes rolle, samt tager et kig i bagspejlet med henblik på at forstå udviklingen i SEO branchen de seneste par år.

Søgemaskinernes mål: At levere de bedste søgeresultater

SEO google bot

Søgemaskinerne rolle er kort og godt, at levere de mest relevante søgeresultater. De sider der vises først, er de sider der er de mest relevante, autoritære og troværdige i forhold til brugerens søgning. Google har meldt ud af de idag benytter mere end 200 forskellige signaler til at vurdere sider efter. Jeg er overbevist om at dette er en klar underdrivelse da søgemaskinerne idag i langt større grad også kigger på sociale relationer, hvilket åbner op for en helt ny og menneskelig dimension af signaler.

Trussel til søgemaskinerne: Manipulation med kvaliteten af deres søgeresultater

Søgemaskinerne ved at deres søgeresultater konstant bliver manipuleret med fra SEO’er og kommercielle virksomheder der ønsker at bliver fundet i toppen. Søgemaskinerne har taget konsekvensen af denne udvikling og indenfor de seneste par år har vi set op til adskillige algoritmiske opdateringer hvis formål har været at slå ned på de der overtræder deres officielle guidelines. De helt store opdateringer var bl.a. Panda i 2011 der kigger på indhold og Penguin i 2012 der kigger på links og inden længe vil vi se en større opdatering/revision til både Panda og Penguin. Noget der for mange vil blive en træls oplevelse at vågne op til. Disse 2 kommende opdateringer er allerede meldt klart ud fra Google men på sigt kan vi se frem til flere og oftere opdateringer og vi skal heller ikke forvente at få den samme form for hints om kommende opdateringer i fremtiden ifølge Google.

SEO’erens mål: At sikre dig synlighed og forretningsmæssig værdi

SEO’erens rolle er som minimum at sikre at din hjemmeside er tilgængelig for såvel søgemaskiner som brugere, og at den er fuldt ud indekseringsdygtig. Hvis du derudover ønsker at konkurrere i søgeresultaterne, på søgeord med trafik og konkurrence, kan SEO’eren hjælpe dig med områder så som linkbuilding og on-page optimering, for at sikre dig større gennemslagskraft og autoritet i dit marked. Topplaceringer og vækst heraf vil typisk være ønsket i ethvert samarbejde med et SEO-firma, og her er det vigtig at du vælger og forlanger en samarbejdspartner med god historik og gennemsigtighed hvad angår deres metoder.

Trussel til SEO’eren: At blive straffet af søgemaskinerne for overoptimering

SEO’eren ved at søgemaskinerne konstant arbejder på at udvikle algoritmer der skal bekæmpe manipulation af deres søgeresultater og de seneste par år har bestemt ikke været årerne hvor søgegiganterne har hvilet på laurbærerne, tværtimod. De der bliver ramt hårdest idag og i fremtiden er dem der hænger sig for meget i fortiden og bruger black-hat teknikker hvor successen er kortvarig.

Hvem er fremtidens SEO-helte så?

Fremtidens SEO-helte er for mig, dem der formår at tilpasse sig de konstant skiftende betingelser i markedet, tænke bredere end traditionel SEO og som prioriterer kvalitet. Med kvalitet mener jeg f.eks., at opbygge links og relationer med autoritære profiler i din branche, der ikke altid er det nemmeste, men som ofte har langtidsholdbar værdi. Det er f.eks. også det at løbende skabe godt og relevant indhold for din målgruppe, skrevet til brugere men optimeret til søgemaskiner. Fremtidens SEO’er elsker også at lære fra sig og forstår at aktivere og integrere hele organisationen i SEO strategien, skabe synergier på tværs af teknologier, f.eks. bruge ppc- og socialdata i seo-sammenhæng og arbejde med begreber som indholdsmarkedsføring, PR og online marketing som helhed.

SEO er altså ikke så firkantet som for blot få år siden. Vi skal hele tiden huske på at det er en langsigtet strategi og igennem en gennemtænkt SEO- og indholdsstrategi, dedikation og forståelse, er det muligt at skabe vedvarende resultater, som dine konkurrenter vil have meget svært ved at kopiere og som samtidig virker troværdigt overfor søgemaskinerne.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?