Content Marketing ideer og guide

Indhold har altid været drivkraften bag internettet og sådan er det fortsat. Forskellen er blot, at der idag er kommet langt større fokus på kvalitet og det er der en særlig god grund til. Indhold af høj kvalitet vil i dag ikke kun gøre dig mere synlig i søgemaskiner som Google, det vil også vise sig at blive én af dine bedste måder til at erhverve nye kunder på i fremtiden, hvilket jeg vil komme ind på i denne artikel om Content Marketing. Inden vi går i gang er det derfor vigtigt, at vi lige slår fast hvad dette begreb dækker over:

”Content Marketing eller på dansk indholdsmarkedsføring, er en marketing teknik der handler om at skabe og distribuere værdifuldt, relevant og konsekvent indhold for, at tiltrække og opbygge et veldefineret publikum, med det formål at erhverve nye kunder eller opnå anden form for forretningsmæssig værdi.”

Et af de vigtige mål med Content Marketing er derfor, at fastholde et publikum bestående af potentielle kunder, ved konsekvent at udvikle værdifuldt indhold. Dette er derfor også en løbende proces som bør integreres dybt i din online marketing strategi. Er det virkelig arbejdet værd kan du spørge? Svaret er et rungende JA! Content Marketing bliver i dag brugt af nogle af de største og mest succesfulde organisationer rundt om i verden. Vi snakker Apple, Microsoft, Adobe og lignende brands der bruger massive ressourcer på løbende at publicere værdifuldt indhold som øger deres værdi i markedet. Men Content Marketing er ikke kun for de helt store, det er bestemt også et yderst effektivt værktøj, selv i meget små organisationer, der vil etablere sig som en ressource i markedet, opbygge en tilstedeværelse og skabe en synlig og konkurrencedygtig forretning.

Content marketing fordele

Med Content Marketing følger mange fordele

Du kan sikkert allerede høre, at der er rigtig mange fordele ved at skabe indhold fra en god idé. Kvalitetsindhold belønnes ikke kun af rigtige personer der kan ende med at blive dine kunder, det er også noget som søgemaskinerne idag værdsætter og prioriterer i deres søgeresultater. Her er nogle af de vigtigste grunde til at du skal igang med skriveriet:

  • Google belønner indhold som er originalt, af høj kvalitet, fri for stave- og grammatiske fejl og som skaber værdi for læseren. Google bliver med sine algoritmer bedre og bedre til at indeksere og ranke indhold på en måde som vi almindelige mennesker ville.
  • Godt indhold har langt større sandsynlighed for at blive delt på sociale medier og sociale medier bliver brugt af stort set alle mennesker idag. Vi deler indhold som vi selv synes er godt med venner og heraf potentielle kunder for din forretning.
  • Dine brugere og læsere vil med langt større sandsynlighed komme tilbage for at besøge din side og måske endda tilmelde sig løbende opdateringer fra dit nyhedsbrev eller et RSS feed, når du konsekvent leverer godt indhold som de værdsætter.
  • Godt indhold skaber naturlige links, omtale og giver kunder i forretningen!

Content Marketing kvalitet

Brug tid på en Content Marketing strategi

Én af de første ting du skal starte ud med er, at sammensætte en såkaldt Content Marketing strategi. Denne skal bl.a. bestå af en kalender der skitserer hvilke emner du vil skrive om, på hvilke platforme, hvem der er ansvarlig for indholdet og hvornår det skal publiceres. Dette hjælper dig med at fokusere og strømline din indsats, produktion og sikrer, at du løbende publicerer godt indhold af spændende og af varierende karakter der er relevant for din målgruppe. Til at finde hvilke emner du skal skrive om, findes der rigtig mange forskellige metoder som du kan gøre brug af. Du skal selvfølgelig brainstorme på emner, spørge dine potentielle kunder, bruge papir og blyant, gå i dialog med dine samarbejdspartnere og så skal du gøre brug af de store datamængder, som du finder i de mange online værktøjer rundt om på nettet!

Værktøjer til at finde Content Marketing ideer

Der findes flere måder hvorpå du kan finde Content Marketing ideer. Der er i dag et hav af værktøjer som kan være behjælpelig til at grave de gyldne emner frem. Her er 3 fantastiske værktøjer som du skal gøre brug af:

Google Analytics

Har du kørt med Google Analytics i en længere periode, findes der helt sikkert masser af ideer i dine rapporter. Bl.a. kan du kigge på søgeord (med forbehold for ”not provided” data), hvilke landingssider der er de mest populære, hvilke søgetermer brugerne selv har indtastet i din interne site search og hvor trafikken kommer fra igennem trafikkilder kan give dig blændende gode ideer. Brug derfor tid i rapporterne, da du helt sikkert vil finde guldkorn som kan bruges.

Google Søgeordsplanlægning

Her kan du finde ideer til nyt indhold med udgangspunkt i dine indtastet søgeord eller en landingsside. Du kan herefter se hvor meget trafik hvert søgeord har. Ofte vil de helt generiske søgeord have den største volume og størst konkurrence imens de længere søgetermer vil have mindre volume men generelt set konvertere bedre på dine mål. Overvej derfor nøje hvilke søgeord du vælger at skrive om.

Übersuggest

Dette er endnu et fantastisk værktøj der tager udgangspunkt i Google Suggest. De termer du finder frem til igennem Übersuggest, er søgeord som Google vurderer som værende aktuelle og høj relevante til det søgeord du har indtastet. Fra Übersuggest får du lang liste med søgeord, som du ovenikøbet kan eksportere til Excel, eller smide ind i Googles søgeordsplanlægning for at vurdere trafikpotentialet.

Typer af Content Marketing

Skab engagement med Content Marketing

Du ved nu hvor vigtigt det er at skabe godt og værdifuldt indhold og vi har kigget på nogle værktøjer som du kan bruge til at finde potentielle emner, der er relevante for din målgruppe. Når du løbende skriver og publicerer dit indhold er der ting som du bør overveje:

  • Varier dit indhold for at dække en bred pallette af medier. Billeder, infografikker, videoer og lydindhold kan medvirke til at gøre dit indhold meget mere interessant.
  • Tilsidesæt tid til at udvikle et godt stykke indhold. Tænk over hvad dine brugere finder interessant og lad være med at fokusere på søgemaskineoptimering, når du skriver dine tekster. Tænk på hvordan dit indhold er med til at løse et givent problem.
  • Søg inspiration fra andre kilder, online som offline. Overvej at involvere andre personer fra branchen i udviklingen og få feedback på alt fra emnet til udviklingen og før du publicerer dit indhold.
  • Skriv i et ”web” venligt format. På internettet scanner vi indhold og dine overskrifter er derfor ekstrem vigtige at finpusse. Lav korte paragraffer, brug lister og andre formateringer. Overvej hvilket tema du vil skrive i, f.eks. i form af en guide, top lister, en produktanmeldelse m.v.
  • Overhold din Content Marketing kalender ved at publicere konsekvent. Det gør at brugerne har noget at komme tilbage til.

Forskellige Content Marketing typer

Følgende typer er nogen som du kan vælge at bruge i din Content Marketing strategi. Nogle vil for dig være mere aktuelle end andre, hvorfor du kan bruge denne liste som en inspirationskilde:

Interview

Inviter flere respekterede personer i din branche til et interview. For at gøre det nemt, kan du udvikle en standard liste med spørgsmål som de ville finde interessant og måske endda underholdene at besvare. Husk også at nævne at du vil fremme interviewet i dine sociale profiler.

Historier

De fleste elsker en god historie. Kan du fortælle en virkelig historie, f.eks. i kontekst med dine egne erfaringer og ekspertise omkring et emne eller forretningsproblem? Dette kan bruges til at bygge et særligt forhold med dine brugere og kan de lide det, er de også tilbøjelig til at dele indholdet.

Konkurrencer og ”Giv noget væk”

Hvem elsker ikke at vinde eller få gaver? Ved at målrette en konkurrence eller give noget væk til din målgruppe, kan du få en masse opmærksom. Du kan også bruge disse som et springbræt til at få målgruppen til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, følge dig på sociale medier eller andre ting der er til værdi for din forretning.

FAQs

Svar på Frequently asked questions (FAQ) er en indholdstype som alle virksomheder bør have på deres side. Dette er svar på ofte stillede spørgsmål omkring din forretning, produkter eller ydelser. Lav en grundig FAQ der besvarer disse spørgsmål. Det er både til gavn for dine brugere og dit personale. I takt med at flere og flere stiller spørgsmål direkte i søgemaskinerne, er en FAQ side også rigtig relevant for at blive vist i søgeresultater på mange søgninger.

Priser på dine produkter

Rigtig mange søger på priser, når de er på jagt efter et bestemt produkt eller ydelse. Du vil gerne have disse brugere ind på en af dine sider der forklarer alle fordelene ved produktet foruden prisen og samtidig gøre det nemt for brugeren at købe produktet hos dig.

Link lister

Disse link lister har eksisteret siden internettets spæde år men er stadig en god Content Marketing taktik i dag! Kan du lave værdifulde linklister, kan du tiltrække mange læsere til siden ved at promovere listen i sociale medier. Disse liste kunne f.eks. være tematiske samlinger i stil med ”Top blogs”, ”Ugens bedste nyheder”, ”Ugens sjoveste nyheder”, ”Bedste SEO blogs”, ”Mest brugbare kilder” osv.

Tjeklister

Lister der gennemgår vigtige processer. Dette kunne f.eks. være en tjekliste til ting du skal huske ved opsætning af Google Analytics eller en tjekliste til opsætning af en ny hjemmeside. Tjeklister kan også indeholde rigtig mange elementer, hver med beskrivelse, billeder, video, kommentarer og andre ting.

Tips og råd

Hvis dit mål er at vise lederskab eller udvise ekspertise i dit marked eller indenfor et bestemt område, er tips og hjælpsomme råd omkring forskellige emner og igennem forskellige indholdstyper, så som tekst, apps, video, billeder osv. Tips og lister der hjælper brugere videre bliver delt i stor stil, tiltrækker trafik og skaber social engagement omkring din forretning og brand.

Anmeldelser

Overvej at lave anmeldelser af andres produkter eller ydelser indenfor din niece. Brug tekst, video, lyd eller en kombination af dem alle. Anmeldelser tiltrækker også en masse opmærksomhed udefra og rækker du ud til personen hvis produkt eller ydelse du anmelder, vil det typisk ofte give dig både omtale og et link der samtidig bidrager til din synlighed.

Guides

Guides hjælper brugere med at finde løsningen på deres problem. Der findes i dag flere sites der udelukkende tilbyder guides og det er der en god grund til. Guides bliver delt, tiltrækker trafik og skaber engagement. Overvej derfor at lave flere forskellige guides der dækker alt fra ”produktguides”, ”step-by-step guides”, ”How-to guides” osv.

Anbefalinger

Anbefalinger til udvalgte produkter, ydelser eller kilder er en fantastisk måde, hvorpå du kan illustrere din ekspertise indenfor et givent område og du hjælper samtidig dine brugere ved at gøre deres beslutning nemmere samtidig med at det opbygger din troværdighed med målgruppen.

Quizzer

Du kan bruge en quiz til at skabe opmærksomhed på en sjov og uformel måde fra din målgruppe. Samtidig kan du teste og opbygge din målgruppes viden omkring dine produkter, ydelser og brand hvilket gør, at de vil huske dig.

Afstemninger og spørgeskemaer

Afstemninger eller ”pools” og spørgeskemaer er ligeledes en god måde hvorpå du kan få input fra din målgruppe og lave lidt marked research på, hvad der f.eks. kunne være det næste gode emne at skrive om på din blog.

Live video

Bruger du Ustream, Google Hangouts eller andre live video services, kan du broadcaste indhold og deltage i live dialoger med din målgruppe.

Cases

En rigtig case fra din virksomhed er en fantastisk indholdstype, som du kan bruge til at tiltrække potentielle kunder med. Igennem casen kan du vise mange sider af din ekspertise og den kan bruges til at underbygge dine unikke sellingpoints og troværdighed. Gode cases bliver ligeledes ofte delt.

Research og statistik

Har du statistik, f.eks. fra Google Analytics der giver unik indsigt i en trend eller lignende i din branche, har du både noget indhold der kan spredes viralt, i pressen og på sociale medier. Pressen elsker research og statistik hvorfor du skal huske at række ud til disse. Brug grafer og charts til at illustrere dine data, da dette både gør det overskueligt og spiseligt. Her kan du passende udvikle en infografik der illustrere trenden.

Bekendtgørelser og pressemeddelelser

Som nævnt i forrige afsnit, er det vigtigt at du rækker ud til en pressekontakt, såsnart du har et stykke indhold er kunne være en god historie. Det er dog ikke kun research som kan gå i pressen. Lister, gode råd og unikke historier er alle potentielle kandidater for bred eksponering i medierne. Hvis du derudover er smart og laver en udvidet historie til pressemeddelelsen, kan du med stor sandsynlighed på mediet til at linke ud til din kilde som selvfølgelig ligger på din egen side, hvilket giver dig et værdifuldt link der hjælper din SEO.

Billeder og infografikker

Billeder, infografikker og gallerier er indholdstyper der ofte bliver delt på blogs. Ligeledes har du mulighed for at vise disse i mange forskellige kanaler så som på Flickr, Pinterest m.v.

Biografier

Om du har en lille en stor virksomhed eller organisation, så overvej at have biografier af forskellige medarbejdere i dit team. Brug billeder og skriv om ting der er med til at vise at du er virkelig og et brand med rigtige personer bag.

Live blogging

Deltager du ofte på events eller konferencer? Overvej at live blogger direkte fra begivenheden. Giv dine læsere indblik i hvad der sker netop nu og kombiner det med egne kommentarer for at skabe ekstra opmærkomhed. En live blog kan lynhurtigt for bred dækning igennem hashtags i sociale medier.

Ordforklaringer

En ordforklaring der relaterer sig til termer brugt i din branche, er en god måde hvorpå du kan bidrage med informativt indhold. Lav en side for hvert term i din ordforklaring og du kan lynhurtigt øge dine trafiktal på mange relevante og værdifulde søgeord der kan ende med at give kunder.

Whitepapers

Giv dine brugere muligheden for at downloade en guide der giver dem løsningen på et bestemt problem. Udgiv dem i PDF skal opmærksom omkring dem i sociale medier hvor din målgruppe holder til. Forsøg at holde dine whitepapers på et sted imellem 3 og 14 sider og brug billeder og grafikker til f.eks. at gøre data spiseligt og let forståeligt på læseren.

Content marketing i 2014

Fremtidens markedsføring bygger på godt indhold

Der findes rigtig mange måder til hvordan du kan skabe et fantastisk stykke indhold. Det er kun fantasien der sætter sine grænser. Jeg håber at du blev lidt klogere og ikke længere er i tvivl om, at Content Marketing er et område som du fremover bør fokusere på i din forretning. Der er simpelthen så mange direkte og indirekte fordele ved at producere værdiskabende, relevant indhold, at den tid du bruger fra idé til udvikling, vil tjene sig hjem op til flere gange! Tag dig derfor tid til, at researche de rigtige emner, levere den høje kvalitet jeg har snakket om og så snart du har sat det live, at gøre hele verden opmærksom på det, så du får alt den opmærksomhed som du fortjener!

Hos Citona hjælper vi bl.a. vores kunder med Content Marketing løsninger der skaber trafik og vækst. Dette er vores erfaringer og råd til dig om, at dette er en effektiv vej til succes i 2014 og mange år frem. Held og lykke med din forretning!

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?