AuthorRank & AuthorShip

Har du undret dig over hvorfor ansigter er begyndt at dukke op overalt i Googles søgeresultater eller hvordan du får et billede med på dit eget indhold? Få svaret på hvordan det virker her.

Svaret er Googles Authorship (Forfatterskab) og det er en del af et større patent kaldet “Agent Rank” (AuthorRank) som Google ansøgte tilbage i 2005.

AuthorRank er et af de absolut største ændringer vi har set fra Google til dags og er af en helt ny måde hvorpå Google nu også kigger på især enkeltpersoner og relationerne imellem med henblik på at levere endnu bedre og mere troværdige søgeresultater.

AuthorRank

Formålet med AuthorRank er kort og godt at identificere og forstå enkeltpersoners viden indenfor forskellige emner ved især at kigge på omkringliggende faktorer så som interaktion fra andre brugere. I patentet beskrives en række af disse faktorer der kan benyttes til at klarlægge en agents (enkeltpersons) ekspertise, popularitet og autoritet indenfor et givent emne.

Hvordan udregnes AuthorRank?

Før i tiden var det udelukkende hjemmesiderne der stod som afsender af indholdet. Med AuthorRank har Google fået en langt mere troværdig dimension der involverer rigtige mennesker og som derfor også er sværere at manipulere med. Her er en liste med faktorer som Google med stor sandsynlighed vil bruge i deres udregning af AuthorRank:

  • PageRank af siden
  • Indgående links
  • Delinger af indholdet
  • Tilkendegivelser så som likes og +1’ere
  • Cirkler som forfatteren er i
  • Forbindelser til andre forfattere/Authors og Deres AuthorRank
  • Sider og deres autoritet som indholdet er publiceret på
  • Engagement og autoritet på Google+ og andre sociale platforme så som Twitter, LinkedIn m.fl.
  • Kommentarer og svar til indholdet samt kvaliteten af disse
  • Andre eksterne autoritetsfaktorer (co-citations, medier/aviser, wikipedia m.fl.)

Din AuthorRank følger dig overalt

Forestil dig at du igennem de seneste 5 år har arbejdet med at opbygge din hjemmesides autoritet og troværdighed igennem godt og relevant indhold på din blog og at dit indhold er blevet delt og tilkendegivet af andre brugere på sociale medier. Før AuthorRank ville det være din hjemmesiden der stod som afsender af alt dit indhold og det ville være din hjemmeside hvorpå alt autoriteten for dit hårde arbejde ville blive placeret. Det betyder med andre ord at hvis du en dag beslutter dig for at droppe eller sælge dit domæne til en anden, så ville den nye ejer, på baggrund af alt den autoritet og popularitet du opbyggede på hjemmesiden igennem 5 år, have meget nemmere ved at få sit indhold op i søgeresultaterne de næste mange år, på trods af, at hans indhold måske ikke er nær så godt som dit.

Med AuthorRank kan du tage en stor del af denne autoritet med dig igennem AuthorShip markup. Det betyder f.eks. at hvis du starter en ny hjemmeside op, så vil du hurtigere kunne få dit indhold op i søgeresultaterne, såfremt du fortsat publicerer indhold du har opbygget autoritet omkring. Du kan sagtens være autoritær/ekspert indenfor flere emner, men jeg anbefaler at du holder dig til nogle få så Google har nemmere ved at klarlægge hvilke emner du ved mest om.

AuthorShip

For at opbygge din AuthorRank skal du begynde at tage ejerskab over dit indhold på nettet. Det gør du med AuthorShip markup hvis formål er at identificere forholdet imellem dig/forfatteren og dit indhold. Det første du skal gøre er derfor at oprette en Google Plus profil der vil fungere som en hub til dit indhold på nettet og dit profilbillede vil være det billede som vil blive brugt sammen med dit indhold i søgeresultaterne. Når du har fyldt informationer om dig selv i profilen er der 3 metoder du kan vælge at bruge til at tage forfatterskab over dit indhold. Disse metoder vil jeg nu gennemgå.

Email-metoden

Med denne metode skal du have en emailadresse på det samme domæne hvorpå dit indhold er publiceret. Sørg for at der på siden hvorpå dit publiceret indhold optræder er en forfatterangivelse, der identificerer dig som forfatteren (f.eks. “Af …” eller “Forfatter: …”). Herefter skal du besøge siden forfatterskab for at verificere din emailadresse. Bemærk, verificeringen skal kun foretages én gang og din email vil herefter fremstå i din Google+ Profil under “Bidrager til” afsnittet.

AuthorShip - Email

2-links metoden (anbefalet)

Med denne metode linker du et sted i indholdet direkte til din Google+ profil. Her er det essentielt at url’en i linket afsluttes med ?rel=author så linket bliver “…[profil_url]?rel=author”.

Når linket er på plads skal du i din Google+ profil oprette et link til hjemmesiden hvorpå dit indhold ligger. Det gør du i din profil under “Om” fanebladet og i afsnittet “Bidragyder til”. Her indtaster du webadressen til hjemmesiden.

AuthorShip - Link

3-links metoden

Denne metode er typisk velegnet til store sider med flere forfattere og hvor hver forfatter har sin egen profil. Måden du forbinder dette på er ved at linke fra indholdet til forfatter-profilen og fra forfatter-profilen til din Google+ profil. I linket fra indholdet til forfatter-profilen er det vigtigt at du bruger attributten rel=”author” og i linket fra forfatter-profilen til din Google+ profil skal du benytte rel=”me”.

Når linket er på plads skal du i din Google+ profil oprette et link til hjemmesiden hvorpå dit indhold ligger. Det gør du i din profil under “Om” fanebladet og i afsnittet “Bidragyder til”. Her indtaster du webadressen til hjemmesiden.

AuthorShip - Via forfatter profil

Afsluttende bemærkninger…

Der kan gå en uge eller mere før forbindelsen imellem indhold og din profil er oprettet og dit billede begynder at dukke op i søgeresultaterne. Når du linker til din Google+ profil anbefales det at du linker til ID’et og undlader /posts tagget i enden af url’en på trods af at der viderestilles hertil.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

2 kommentarer til "AuthorRank & AuthorShip"

  1. Frederik den 20. april, 2013 kl. 13:07

    Hej Jesper

    Super god guide til authorship! Der gik et par uger før mit billede kom med så det virker bare. :-)

    Frederik

    • Jesper Damtoft (udgiver) den 21. april, 2013 kl. 11:13

      Hej Frederik

      Tak for komplimentet og godt at høre du fandt min guide brugbar. :-)

      Venlig hilsen
      Jesper

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?