7 grunde til at være på Google Plus

Det er fantastisk at se hvor hurtigt nettet udvikler sig. Tager vi et nærmere kig på Google er det imponerende at se hvor mange produktlanceringer søgegiganten er kommet med det seneste år.

Da Google lancerede deres nye platform Google+ den 28 Juni 2011, var jeg overbevist om, at det kunne gå hen og blive en game-changer. På det tidspunkt var Google+ i et såkaldt ”invite-only” stadie hvor man kun kunne benytte platformen hvis man fik en invitation fra enten en ven eller Google selv og interessen for platformen voksede hurtigt.

I September 2011 blev dørerne så åbnet op for alle og der opstod en masse heftige debatter rundt omkring på nettet vedr. potentialet af Google+. SEOs begynder senere at udnytte mulighederne med AuthorRank og Local SEO i takt med Google Places bliver en integreret del af Google+ Local. Google+ er dog ikke et almindeligt socialt netværk selvom det er sådan de fleste opfatter platformen. Det gør vi fordi Google+ er endnu en af de steder hvor vi har mulighed for at kommunikere og dele indhold med hinanden.

Men Google+ er egentlig et socialt lag ovenpå eksisterende Google-produkter. Måske har du bemærket at du på en stor del af Googles produkter i dag kan finde den velkendte ”+ Del” knap. Den er der fordi Google ønsker du skal bruge deres platform og fordi de tror der er noget værdi i det vi, som brugere, kan drage fordel af.

Jeg bruger selv adskillige Google-produkter i min hverdag og flere gange om dagen så set med Googles øjne vil jeg sige det giver god mening af integrere deres dele-funktionalitet i alle deres produkter.

Hvorfor være på Google Plus?

Her er 7 grunde til hvorfor du bør være tilstede på Google+ og bruge platformen aktivt til at opbygge trust med dine brugere og Google.

1. Authorship & AuthorRank

Google Authorship giver dig mulighed for at tage ejerskab over dit indhold ved at linke det sammen med din Google+ profil. Det giver Google mulighed for at forstå hvem du er, hvad du publicerer online og hvilke områder du potentielt set kan være en autoritet indenfor.

AuthorShip

Når du har linket dit indhold og din profil korrekt sammen vil du kunne opnå betydelig mere synlighed i søgeresultaterne i form af:

  • Et profilbillede i sammenfletning med dine søgeresultater
  • Et link til din Google+ profil
  • Et signal om autoritet hvis du har mange i dine cirkler

AuthorRank eller ‘Agent Rank’ er et andet emne i forbindelse med Authorship og Google+.

Ideen med AuthorRank er at hvis Google har mulighed for at identificere autoriteter indenfor forskellige områder, så har de også mulighed for at rense ud i indhold af lav kvalitet og levere endnu bedre resultater fra udgivere der har vist sig at kunne influere andre igennem godt og relevant indhold indenfor deres marked, niche eller emne.

Jeg vil ikke gå mere i dybden med AuthorRank her da emnet er en artikel for sig selv, men kort og godt handler det om at komme i gang med at tage ejerskab over dit indhold hurtigst mulig og fremadrettet da AuthorRank har og vil få endnu mere indflydelse på din success i søgeresultaterne fremadrettet.

2. Google+ er kommet for at blive

På blot 1,5 år har Google opnået 500 millioner registeret Google+ brugere hvoraf 235 millioner er aktive hver måned og tallet er voksende. Google+ er desuden med tiden blevet et socialt lag på flere og flere Google-produkter og delefunktionalitet på 3. parts hjemmesider gør det muligt at dele indhold direkte på platformen fra et hvilket som helst sted på nettet via både stationærer eller mobile enheder.

Udsigten for Google+ er med andre ord lys. Er du med på bølgen?

3. Bedre kontrol over dine beskeder

Organisering af dine medmennesker er en af de mest tidskrævende opgaver på nettet. Med Google+ kan du gruppere dem i hvad Google kalder ”Circles”. Disse grupper kan navngives og sorteres ligesom du ønsker. Når din gruppe er oprettet kan du kanalisere relevante beskeder til disse mennesker. Et eksempel kan være en interessant artikel om Googles nye sociale platform. Her kan du have en gruppe for marketing-afdelingen og kun dele artikel med disse mennesker.

4. Analytics data bliver kun bedre

Siden tidernes morgen af Google+, har vi set Googles forsøg på at give os nogle informationer omkring platformen:

  • Ripples
  • AuthorStats i Google Webmaster Tools
  • +1 til domæner i Google Analytics

Noget tyder på at vi inden længe vil få meget mere data på bl.a. Authorship delen. Samtidig har du mulighed for at indhente detaljeret statistik på dig selv eller dine konkurrenter ved at bruge CircleCount. CircleCount kan spore dine følgere over tid, give dig historikken af hvor mange der har circlet dig eller dit brand. Du kan også få statistik som kommentarer per indlæg, re-shares per indlæg, +1 per indlæg og antallet af karakterer per indlæg.

5. Google+ SEO

Et af de store fordele ved Google+ profiler og forretningssider er at de begge kan optimeres til søgeresultaterne hvis du optimerer dem til dit brand eller søgeord. Desuden vil Googles +1 ifølge de seneste tests have en direkte effekt på dine rankering. +1 fra venner og kontakter er et signal som Google f.eks. kan bruge til at vurdere relevansen af dit indhold i forhold til brugerens søgning.

6. Google+ Local

Tidligere i år bekendtgjorde Google Places teamet at Google+ Local er nu det nye Google Places. Den tætte integration gør bl.a. at Google+ brugernes profilbillede nu bliver vist i lokale anmeldelser – f.eks. af restauranter – der bidrager til en mere personlig og troværdig oplevelse.

Google Local Anmeldelser

7. Hangouts

Med hangout får du et gratis værktøj med mulighed for at oprette en video konference med op til 10 personer inkl. dig selv. Hangout er desuden integreret med andre Google produkter så som Google Kalender hvilket gør det nemt at arrangere et møde.

Af Jesper Damtoft

Mit navn er Jesper og jeg er Adwords og SEO ekspert hos Citona. Jeg blogger flittigt omkring emner der omhandler søgemaskiner, annoncering og...
Se alle artikler af Jesper Damtoft

Send en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Vi vil meget gerne ringe dig op til en uforpligtende dialog.

2785 0203 / man-fre, 9-17

Share This

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have gode tips, guides og nyheder indenfor SEO og online markedsføring?